Skip to main content

Oplichter controleerde waterleiding met telefoon, wat kan hij hebben gedaan?

• July 15, 2026
  • 8 reacties
  • 120 keer bekeken

Er was een vermoedelijke oplichter aan de deur, die met zijn telefoon de waterleiding ‘controleerde’. Wat heeft hij kunnen doen? BT was aan

8 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

Als je netjes je updates op je telefoon hebt geïnstalleerd en geen machtiging gegeven heb is de kans nihil. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 15, 2026

Er zijn met deze mensen geen gegevens uitgewisseld, alleen stond Bluetooth op onze telefoons aan.

Navraag bij anderen heeft me geleerd, dat ze vermoedelijk gezocht hebben naar de code van de autosleutel om die te kunnen kraken.

We hebben geen auto, maar ik wil graag voor deze praktijken waarschuwen. Ik had ook niet gedacht dat ik hier in zou trappen. Advies: ID van bezoekers vragen en bedrijf namens wie ze komen bellen voor controle.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

De meeste nutsbedrijven versturen tegenwoordig van tevoren een bericht als ze langs willen komen. Ook leggen ze dan uit wat ze gaan controleren. Iemand die de waterleiding onaangekondigd komt controleren (met een telefoon nog wel, de waterleiding is wel het meest analoge stukje nutstechniek dat je nog in huis hebt) is best wel verdacht. Voortaan eerst ID vragen en bevestiging nagaan bij de maatschappij :)

• July 15, 2026

Wat moest er dan worden gecontroleerd? De stand van de watermeter moeten we al jaren zelf doorgeven. Stelde de persoon zich als medewerker van een waterleiding bedrijf voor?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 15, 2026

Ik had ook nooit gedacht dat ik daar in zou trappen. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

Ik had ook nooit gedacht dat ik daar in zou trappen. 

Er komen meer zg medewerkers aan de deur, vaak nog gekleed in bedrijfskleding ook. Ik controleer altijd hun tag die ze om de nek hebben hangen, maar ook dat zegt niets. 

Hier thuis doe ik zelden de deur open, of ik moet een afspraak hebben. 
Om jou sleutel te scannen hoeven ze niet naar binnen, met een Flipper Zero doen ze dat al bij de deur. 
Zo heeft men altijd een geldgebrek en zal men met smoezen proberen om je te verleiden om te betalen of te chanteren. 

De gevaarlijkste vorm is als men zich voordoet als een ander. De bekende social engineers trucs.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 16, 2026

Wat moest er dan worden gecontroleerd? De stand van de watermeter moeten we al jaren zelf doorgeven. Stelde de persoon zich als medewerker van een waterleiding bedrijf voor?

Ze zeiden voor Waternet te werken. Er zouden ecologen-bacteriën in het drinkwater gekomen zijn doordat bij de verbouwing een waterleiding geraakt was. Er wordt inderdaad verbouwd. 
navraag leerde dat Waternet niet actief is onze plaats en er ook geen waterleiding geraakt is. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Robwe. Goed dat je dit met ons deelt en fijn dat je navraag hebt gedaan. Als Bluetooth alleen aanstond en er geen koppelverzoek is geaccepteerd of gegevens zijn uitgewisseld, is het niet waarschijnlijk dat er via Bluetooth toegang tot jullie telefoons is verkregen.

Of deze personen op zoek waren naar het signaal van een autosleutel om dat te kraken, is achteraf lastig vast te stellen. Wel is het helaas bekend dat oplichters zich soms voordoen als medewerkers van een bedrijf om mensen af te leiden of informatie te verzamelen. Alert zijn is daarom altijd verstandig.

Je advies is dan ook heel waardevol voor andere lezers:

• Vraag altijd om een legitimatiebewijs.
  • Controleer bij twijfel door zelf het bedrijf te bellen namens wie iemand zegt te komen.
  • Laat onbekenden niet zomaar binnen.

Bedankt dat je jouw ervaring en waarschuwing hier op de Community hebt gedeeld. Hopelijk helpt dit ook anderen om extra alert te zijn.