Skip to main content
Beantwoord

Phishing naar Bunq inlog; waarom ziet spamfilter dit niet?

  • 17 June 2024
  • 5 reacties
  • 54 keer bekeken

Nou, meestal weinig last van maar nu krijg ik toch een bericht om mijn bunq inlog te verifiëren.
Dat zal niet meevallen want die heb ik niet ( aangezien je daar alleen klant kan bankieren met apparaten die ik niet heb ).

Het domein waar naar verwezen wordt is bookofho p com
Het ip daar achter is in moskou.
De vraag is waarom dit niet gezien wordt door de spam filters.

Misschien omdat het nog hele warme spam is van zeg maar een uurtje oud? Rapporteer het eens bij KPN en Spamcop?


Hi @KeesYagi, in dit artikel lees je meer over spam en ons spamfilter, inclusief hoe je zelf een spam mail kunt melden. Als je een spam mail op die manier meldt, krijgt ook ons filter daar een seintje van en kunnen zulke mails weer sneller herkend worden door het spamfilter.

Spam! Wat is het, wat doet KPN ertegen, en wat kan ik zelf doen? | KPN Community 


Dank, dat is mij allemaal bekend, maar het bericht wat ik kreeg heeft alle kenmerken van slechte bedoelingen en toch kwam het er door.
Maar goed, meestal gaat het goed, dat is ook wel goed om eens op te merken.

Maar, - nu we het er toch over hebben- als ik een bericht in de spam box nader wil bekijken om te beoordelen of het wellicht toch legitiem is dan is het lastige dat de koppelingen  ( verwijzingen ) niet zichtbaar zijn ( te maken ) of althans, ik zie daar geen optie voor.
Dan is er geen andere mogelijkheid dan het bericht af te melden als spam, dan te bekijken en dan -als het idd spam is- weer als spam te markeren.
Dat is onhandig. ( en verwarrend voor de lijst van spam verdachten )

Iets voor de ideeënbus bij de afdeling spam ?

O ja : als ik mezelf een email stuur met alleen een koppeling/verwijzing (link) er in dan komt dat niet aan, ook niet in de spam
Dan typ ik er rroffel op toetsenbord bij] en dan komt het wel aan.
Die "beveiliging" heeft dus geen zin nmi en is verwarrend, als een email niet aankomt dan heb ik daar (normaal) geen weet van.
Voorheen was dit nog te ondervangen met de witte lijst voor maar dat is weggemoderniseerd (?)


@KeesYagi Dat vermoeden dat je het wel wist had ik wel, maar ik denk, laat ik het voor de volledigheid er toch even bij melden 😁 Fijn dat 't meestal wel goed gaat.

Ik neem jouw signalen/suggesties mee. Ik kan geen toezeggingen doen, maar mocht ik daar iets over horen dat ik met je kan delen, dan laat ik het je natuurlijk weten!


Hi Kees,

maar het bericht wat ik kreeg heeft alle kenmerken van slechte bedoelingen en toch kwam het er door.

Het zou goed kunnen zijn dat het op een manier is waarop een mens goed kan zien dat het allerlei slechte kenmerken heeft, maar dat dat voor een machine nog lastig te onderscheiden is.

O ja : als ik mezelf een email stuur met alleen een koppeling/verwijzing (link) er in dan komt dat niet aan, ook niet in de spam

Dat is gek, maar ik zie dit de afgelopen 7 dagen niet terug in het systeem. Mocht je willen dat ik het onderzoek, vul dan in je profiel even duidelijk in wanneer je die mail gestuurd hebt, vanaf welk adres en naar welk adres.


Reageer