Skip to main content

Phishing: Waarschuwing: verifieer uw account voor iDeal|Wero

• February 1, 2026
  • 7 reacties
  • 102 keer bekeken

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35

Nooit gedacht dit via kpnmail te ontvangen. Had verwacht dat dit allang door spamfilter afgevangen zou worden. 

Ontvang je deze ook? Ga er niet op in; klik niet op links.

Als consument hoef je namelijk niets te doen!

7 reacties

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

Banken en WERO/iDeal zullen NOOIT via email communiceren om ook maar iets van een verificatie uit te voeren. Dit gaat altijd via Bankapps en een 2FA constructie!!!

Klopt helemaal, als klant hoef je niets te doen!!!

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

Nooit gedacht dit via kpnmail te ontvangen. Had verwacht dat dit allang door spamfilter afgevangen zou worden. 

Ontvang je deze ook? Ga er niet op in; klik niet op links.

Als consument hoef je namelijk niets te doen!

Je zou verwachten dat een automatisch spamfilter zijn werk doet, maar ik  ga er niet van uit. Ik krijg wel meer troep die niet gefilterd werd. Spam filters kun je ook zelf maken. Of je maakt een set met vertrouwde i-meeuw adressen en alles wat er buiten valt gooi je in een map die een tijd heeft van 2 weken alvorens dat ie geleegd wordt. 

1 a 2 X/Week krijg ik SMS of word ik gebeld. of ik een nieuwe baan wil, dat de bank verdachte geldbewegingen heeft gezien, of dat een dienst van Google iets wilt. 

Ik heb verschillende ie-meel adressen waarbij ik er maar 1 gebruik voor officieel communiceren. De anderen voor sites waar ik weleens iets invul waarbij ik verwacht dat er weer een nieuwsbrief komt etc. Deze staat ook vermeld in de you’ve been powned lijst. Dit is in feite een fake persoon.

EN moet zeggen dit werkt perfect. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 1, 2026

Ik heb een domein, wat afgeleid is van m’n achternaam, en ik heb voor iedere instantie een eigen mailadres, dus bijv.  enexis@domein.org,  abnamro@domein.org,   coolblue@domein.org, vve@domein.org enz. enz.

Dit werkt perfect, en als er nu spam komt, dan kan ik precies zien, waar het lek vandaan komt. ;-)

Grtz, Ruben.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

Ik heb een domein, wat afgeleid is van m’n achternaam, en ik heb voor iedere instantie een eigen mailadres, dus bijv.  enexis@domein.org,  abnamro@domein.org,   coolblue@domein.org, vve@domein.org enz. enz.

Ook een + in email helpt mailboxen te sorteren, b.v. xenomatrix2+enexis@domein.org,  xenomatrix2+abnamro@domein.org… oftewel niet iedere website een email-adres met '+’ accepteert.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Dank voor het delen ​@PeterG. Zo kan onze community extra geïnformeerd worden over valse e-mails met betrekking tot iDeal en de overgang naar Wero. 

We hebben een tijde geleden zelf ook een topic vol met informatie hierover gepubliceerd:

Pas op voor nep-e-mails over iDEAL en Wero | KPN Community

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

Soms post ik in deze rubriek sms’sjes, telefoontjes of mails die ik wel ontvang. Ter lering en de vermaeck zal ik maar zeggen. Recent werd er een donatie gevraagd voor het Oranjefonds hier in de buurt. Dit was nep. Het boefje had geen ID om zijn nek en bovendien stond er op de site niet dat er gecollecteerd werd. 

Apart wel dat mensen op hun computer niets naar binnen willen hebben, maar in het echte leven “gewoon” hun voordeur open doen in de late avond.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

Recent werd er een donatie gevraagd voor het Oranjefonds hier in de buurt.

Ik ben republikein en democraat in een persoon. Iemand met zo een achtergrond wordt gelijk de deur verwezen.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

Recent werd er een donatie gevraagd voor het Oranjefonds hier in de buurt.

Ik ben republikein en democraat in een persoon. Iemand met zo een achtergrond wordt gelijk de deur verwezen.

Ik doe niet eens open...