Skip to main content
Beantwoord

phising sms of een simkaart?

• 6 december 2024
  • 14 reacties
  • 3290 keer bekeken

Ik krijg vandaag het volgende sms’je met als afzender “simkaart”: 

KPN: Geachte klant, uw simkaart dient opnieuw geverifieerd te worden. Doe dit voor 07/12/2024 om blokkade te voorkomen: kpn-blokkade.com

is deze link te vertrouwen?

Beste antwoord door Erwin van KPN

Fijn dat jullie er allemaal zo alert op zijn.  Ik wil vragen om niet de dubieuze links hier te delen.  Dat werkt averechts. :-)

In geval van verdachte sms’jes, mailtjes linkjes is het wijsheid om de adviezen te volgen die we op onze website uitleggen. Daar staan een aantal stappen hoe je valse e-mails kunt herkennen.

Verder kun je je hier inlezen over alle verschillende soorten frauduleuze praktijken op het internet en hoe je je daar tegen kunt beschermen:

Als je phishing mails door wilt sturen naar ons, dan kan dat ook. Kijk eerst even op onze website of wij al op de hoogte zijn. Dat staat dan onder het kopje Wat zijn de nieuwste "KPN" phishing e-mails?

Hoe stuur ik een phishing e-mail door in de bijlage?

1. Kies de e-mail die doorgestuurd moet worden in het Postvak In.
  2. Klik naast de [Beantwoorden], [Allen beantwoorden] en [Doorsturen] knoppen op [Meer].
  3. Klik op 'Doorsturen als bijlage'.
  4. Er opent nu een nieuwe e-mail. Daar zit de phishing e-mail in als bijlage.
  5. Stuur de e-mail naar valse-email@kpn.com.
  6. Klik op [Verzenden].
Bekijk origineel
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

• 10866 reacties
  • 6 december 2024

Beste ​@Mettedew is de afzender ….@kpn.com??? Zo nee, dan is het nep.

kpn-blokkade.com is nep

KPN werk uitsluitend met @kpn.com en niet anders.

Beste meteen blokkeren en weggooien en NIET op een link klikken,.

Zie onderstaande link voor nadere uitleg:

https://www.kpn.com/service/ugs/phishing-veilig

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4679 reacties
  • 6 december 2024
Domain Information
  • Name: KPN-BLOKKADE.COM

Dates

• Registry Expiration: 2025-12-06 01:19:48 UTC
  • Updated: 2024-12-06 01:19:48 UTC
  • Created: 2024-12-06 01:19:48 UTC
Contact Information

Registrant:

• Kind: individual
  • Mailing Address: Paristate, FR

Een net gemaakte domain met adres van Frankrijk zegt toch genoeg

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 6 december 2024

Ik heb vandaag precies dezelfde sms ontvangen! Ik heb zonder er goed bij stil te staan, deze geopend, ingevuld en verstuurd. Toen ik er een slecht gevoel bij had, heb ik stappen ondernomen op basis van de link die JanD in zijn antwoord heeft staan. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28283 reacties
  • 9 december 2024

Hoi ​@R.S88 . Ik weet niet wat je precies hebt terug ge-SMS'd .  Geen wachtwoorden toch?  En heb je een anti virues/anti mallware programma op je telefoon geïnstalleerd? Want een scan kan sowieso geen kwaad. 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 9 december 2024

Mijn vrouw heeft een soortgelijke sms ontvangen.

Geachte klant, uw simkaart dient opnieuw geverifieerd te worden. Doe dit voor 10 december 2024 om blokkade te voorkomen via: https://kpn-activatie.com/

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2846 reacties
  • 9 december 2024

Tijd voor een abusereport aan abuse@nicenic.net

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 11 december 2024

Wij kregen ook bovenstaande sms. Gebeld met KPN een "Robin". Alles was goed en het was te vertrouwen?? Mijn gevoel zei wat anders. Dus wederom gebeld met de klantenservice en ze konden geen antwoord geven.

- wij hebben niets besteld

- simkaart is al ruim een jaar in gebruik.

Wie kan hier een antwoord opgeven?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2846 reacties
  • 11 december 2024

@Toby78 Dit is overduidelijk een phishing sms. De link verwijst niet naar een KPN site die enkel is te bereiken op: .kpn.com

Deze SMS kan je dus verwijderen. Als het goed is is deze internetpagina al uit de lucht gehaald. 

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 11 december 2024

Dankjewel, ik ga straks toch even met KPN bellen dat Robin (medewerker) foute info gaf door te zeggen dat het allemaal goed was en betrouwbaar is (de sms).

• Helper
  • 44 reacties
  • 16 december 2024

Vandaag ook deze sms gehad en op de link gedrukt maar website is al offline dus niets kunnen invullen.

Toch kpn gebelt en men kon niets vinden , begreep het niet en dacht dat dit niet klopte !

Dus accurate info niet gekregen wel het advies even bij kpn langs te gaan.

Denk dat verdere ellende mij dus bespaart is gebleven of met moet iets op de telefoon geïnstalleerd hebben!

Virusscanner zegt niets te vinden

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2846 reacties
  • 16 december 2024

@websurfer 

Die sms is op zichzelf niet schadelijk. Die kan je gewoon wissen. Het is niet dat je automatisch hiermee een virus op je telefoon krijgt. 

Ik vermoed dat als die website had gewerkt, dat je een nagemaakte KPN website tegenkwam, die je meteen zou moeten weg klikken. 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 22 januari 2025

Vandaag deze gehad. is nep!!Niet openen!!

Geachte klant, uw simkaart dient opnieuw geverifieerd te worden. Doe dit voor 23 Januari 2025 om blokkade te voorkomen via: « link verwijderd>>

en dan kom je hier. 

ze blijven proberen. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2846 reacties
  • 22 januari 2025

Dat wordt een abuse-reportje aan abuse@nicenic.net.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28283 reacties
  • Antwoord
  • 23 januari 2025

Fijn dat jullie er allemaal zo alert op zijn.  Ik wil vragen om niet de dubieuze links hier te delen.  Dat werkt averechts. :-)

In geval van verdachte sms’jes, mailtjes linkjes is het wijsheid om de adviezen te volgen die we op onze website uitleggen. Daar staan een aantal stappen hoe je valse e-mails kunt herkennen.

Verder kun je je hier inlezen over alle verschillende soorten frauduleuze praktijken op het internet en hoe je je daar tegen kunt beschermen:

Als je phishing mails door wilt sturen naar ons, dan kan dat ook. Kijk eerst even op onze website of wij al op de hoogte zijn. Dat staat dan onder het kopje Wat zijn de nieuwste "KPN" phishing e-mails?

Hoe stuur ik een phishing e-mail door in de bijlage?

1. Kies de e-mail die doorgestuurd moet worden in het Postvak In.
  2. Klik naast de [Beantwoorden], [Allen beantwoorden] en [Doorsturen] knoppen op [Meer].
  3. Klik op 'Doorsturen als bijlage'.
  4. Er opent nu een nieuwe e-mail. Daar zit de phishing e-mail in als bijlage.
  5. Stuur de e-mail naar valse-email@kpn.com.
  6. Klik op [Verzenden].