Skip to main content

Sinds ongeveer een week meldt Eset veelvuldig dat een website op rsc.cdn77.org wordt geblokkeerd vanwege Phising. Dat gebeurt telkens als op een Iphone Tiktok wordt gestart. Betekent dit dat Tiktok zelf op de achtergrond phising websites probeert te openen? Hoe gevaarlijk is dit? 

Hallo @Norb 

Zolang je niets invult op een phishing website kan het geen kwaad, maar dat Tiktok die site steeds probeert te openen is natuurlijk niet normaal.
cdn77.org komt ook heel vaak voor in allerlei anti-virus blocklijsten, er worden via dat domein ook veel virussen, trojans e.d. verspreid, dat is wel iets om rekening mee te houden, dat kan wel gevaarlijk zijn.

Het zou in een feed kunnen zitten, je zou de gepersonaliseerde feeds uit kunnen zetten om te kijken of dat verschil maakt.
Anders helpt het misschien om Tiktok een keer helemaal te verwijderen en opnieuw te installeren?

Hallo @Norb, ik sluit mij wat dit betreft aan bij @GeSp. Eset blokkeert het en dan ben je verder veilig. 

@Jeroen van KPN Eset is niet het probleem, maar in dit geval waarschijnlijk TikTok. Wat betreft deze specifieke website die TikTok probeert te benaderen ben je misschien veilig als je TikTok gebruikt via je huis wifi. Maar daar houdt het op. Dit is mijn inziens zo zorgelijk omdat je aan de voorkant niet ziet dat er iets geblokkeerd wordt. Als je via mobiel netwerk of andere Wifi verbinding hebt kan deze TikTok actie dus gewoon uitgevoerd worden zonder dat je er iets van merkt. Daarnaast kan het ook zo zijn dat TikTok webadressen benaderd die nog niet op de blacklist staan. Nogmaals, dat ligt niet aan Eset. Met Eset ben je thuis wel veiliger, maar ik zou voorzichtig zijn met 'veilig'. Ik weet niet of het technisch mogelijk is of dat het AVG toegestaan is, maar het zou mooi zijn als je in Eset de bron kan zien van de geblokkeerde actie: apparaat en/of browser of app. En het zou mooi zijn als Eset actief waarschuwt als er verdacht verkeer is dat niet geïnitieerd is door een gebruiker maar door een app. 

Reageer