Skip to main content
Vraag

Pincode van abonnementsnummer gelekt op het dark web, hoe schakel ik deze inlogmethode uit?

• July 10, 2026
  • 9 reacties
  • 110 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik krijg van mijn password manager de opmerking dat de pincode behorend bij mij abonnementsnummer op het darkweb gevonden was, en dat ik dit moest veranderen, dat heb ik dan ook gedaan, maar opnieuw krijg ik de opmerking dat dit onveilig is, en makkelijk gehacked kan worden.

Nu kan ik ook inloggen met mijn KPN ID, en dat lukt uiteraard ook, maar hoe kom ik nu van die onveilge inlogmethode af, want zoals ik begreep is dit makkelijk te hacken.

9 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 10, 2026

Hallo ​@nicolu ,

Wat jij wilt, is niet mogelijk. 

Je kunt jouw zorgen en vragen melden aan KPN middels het formulier voor melden van beveiligingskwetsbaarheden

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 11, 2026

Bedankt voor je reactie.

Ik heb inmiddels dit product uit de password manager verwijderd en als notitie op een andere plek binnen deze password manager geplaatst.

Ik had namelijk dit op een plek neergezet met als ww die pincode, en dat wordt uiteraard als onveilig aangemerkt.

Maar toch wel weer vreemd dat dit ww op het darkweb terecht is gekomen, heeft niemand wat aan, en log inmiddels alleen in met mijn KPN Id, en heb voor de zkerheid de pincode maar verandert.

• July 11, 2026

Dat een 4 cijferige code ergens wordt gevonden zegt toch helemaal niks er zijn namelijk maximaal 10.000 mogelijkheden dus heel veel klanten zullen dezelfde pincode hebben. In dat geval is het inderdaad semi onveilig ofwel makkelijker te raden.

Hoe gaf die password manager dit exact aan? Was de exacte combinatie gevonden want dat is een groter probleem.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 11, 2026

Ik weet niet precies meer wat er stond, kan het even alsnog doen kijken wat er precies staat.

Dit staat er

Uw wachtwoord is aangetroffen op het darkweb

Werk uw wachtwoord onmiddellijk bij om onbevoegde toegang tot deze account te voorkomen.

Alle gecompromitteerde wachtwoorden bekijkenWijzig dit wachtwoord

Logingegevens

En onder wachtwoord dus die pincode staat dit.

Gecompromitteerd wachtwoord. Risico op onbevoegde toegang.

• July 11, 2026

Heel eerlijk gezegd zou ik mij niks aantrekken van die melding. Er zullen namelijk ook bankpassen zijn met dezelfde pincodes die ook op tv ontvangers worden gebruikt.

Het risico op onbevoegde toegang is er pas als ook jouw abonnementsnummer is buitgemaakt. Dan zou iemand via de kpn app of website tv kunnen kijken. Met jouw login gegevens.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 11, 2026

Heel eerlijk gezegd zou ik mij niks aantrekken van die melding. Er zullen namelijk ook bankpassen zijn met dezelfde pincodes die ook op tv ontvangers worden gebruikt.

Het risico op onbevoegde toegang is er pas als ook jouw abonnementsnummer is buitgemaakt. Dan zou iemand via de kpn app of website tv kunnen kijken. Met jouw login gegevens.

Is het dan ook met deze inloggegevens de 2FA factor toe te passen, dit kan namelijk wel met KPN ID

• July 11, 2026

Ik moet er niet aan denken dat ik 2fa gezeur nodig heb voor tv.kpn.com of de app.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@nicolu. Ik kan mij voorstellen dat je even schrikt als je Password Manager met de melding komt dat je pincode gelekt is. Goed dat je hier even navraag doet. 

Ik verwacht eerlijk gezegd, net zoals sommigen hier aangeven, dat niet gelijk jouw Interactieve TV gegevens op straat liggen. Maar dat enkel ergens dezelfde pincode is opgedoken. Maar better safe than sorry, dus ik adviseer je wel om je pincode te wijzigen. Dat kun je het makkelijkste doen via onze servicetool of via de MijnKPN app. 

Een 2FA is momenteel nog niet toe te passen op de inlog voor Interactieve TV, maar met een gewijzigde pincode zit je weer helemaal veilig. 

Weet je zo voldoende of zit je toch nog met vragen? Laat het maar weten!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 13, 2026

Ik heb inmiddels de pincode veranderd, en deze gegevens op een andere plek binnen de password manager ondergebracht.

Ik had deze namelijk op een van de login's geplaatst en als naam het abonnementsnummer met als ww de pincode, en ja dat is te begrijpen dat dit als een onveilig wachtwoord werd gezien, en heb deze dus verwijderd en ergens anders onderverdeeld.

Verder bedankt voor iedereen voor de hulp en meedenken.