Skip to main content

Ik heb mijn internet en TV via Delta . SindsĀ een aantal maanden blokken of geen beeld bij een 10 tal zenders . Alle aansluitingen en coax laten vernieuwen door monteur van Delta met nul als resultaat . Er is geconcludeerd de mijn woning zo dicht bij de KPN 5G zendmast staat ( 800 meter ) dat dit de oorzaak is . Nu benĀ ik verplicht om over te stappen naarĀ interactieve tv tegen meer prijs . Ik zou het op prijs stellen dat er eens iemand wat metingen komt doen , want als het zo'n vaart loopt hoe gaat het dan met onze gezondheid .

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5181056/onderzoek-schadelijk-5g-gezondheid-frequentie#:~:text=Er%20is%20g%C3%A9%C3%A9n%20bewijs%20dat,gezondheidseffecten%20gehad%2C%20schrijft%20de%20raad.

Ā 

Uit welk onderzoek blijkt dat 5G de oorzaak is van jou storing?


Dit is mij mede gedeeld door een twee tal monteurs van Delta , die blijkt nu ook bij mijn buren het zelfde probleem te hebben geconstateerd . Ik heb niets tegen KPN nog 5G , maar ik moet nu extra kosten maken om toch fatsoenlijk tv te kijken . p.s. ik woon al 22 jaar op het zelfde adres met uitzicht op de zendmast .


Hoi @Ben KintĀ en welkom op het forum! Ik heb nog niet eerder gehoord dat een zendmast de vaste diensten thuis kan verstoren. Als Delta dit geconcludeerd heeft, dan hebben zij een eigen ingang bij ons om dit soort zaken aan te pakken. Zeker als meerdere mensen dit probleem zouden ervaren door een zendmast van ons, dan lijkt het me verstandig dat Delta dit samen met ons oppakt. šŸ™‚


HoiĀ @Ben KintĀ en welkom op het forum! Ik heb nog niet eerder gehoord dat een zendmast de vaste diensten thuis kan verstoren. Als Delta dit geconcludeerd heeft, dan hebben zij een eigen ingang bij ons om dit soort zaken aan te pakken. Zeker als meerdere mensen dit probleem zouden ervaren door een zendmast van ons, dan lijkt het me verstandig dat Delta dit samen met ons oppakt. šŸ™‚

Dat is juist een bekend probleem en begon 7 jaar geleden merkbaar te worden toen 4G uitgerold werd. De oplossing zit normaliter in zeer goed afgeschermde kabels en connectoren met Kabelkeur (geen plastic connectoren!!).

De gebruikte frequenties voor mobiele netwerken mogen niet doordringen in de coaxkabel en connector. En dat gebeurt wel blijkbaar alhoewel een Delta monteur alles al heeft vervangen?

Ā 

Overigens staat dit los van gezondheidseffecten. Wat hier optreedt is verstoring van het ene signaal (coax) door een ander radiosignaal (4G of 5G). Interferentie dus in natuurkundige termen.


Of overal aluminiumfolie omheen wikkelen dus? šŸ˜‰


@Ben KintĀ ,

Kan je misschien een foto maken van de bekabeling en het AOP?Dan kunnen we even kijken of dat in orde is.


@Ward_Ā Kijk, weer wat geleerd. Eerste keer dat ik dit lees, dus ik sla je antwoord op. Dankje! Ik ben ook benieuwd of/hoe de Delta monteur dit heeft opgelost als het hem bijvoorbeeld in de connectoren zit.Ā 


De vraagsteller woont ws in zeeland, het oorspronkelijke gebied van delta, daar heeft met nog (?/!) TV via coax, ofwel DVB-C ( het signaal komt via glasvezel binnen en wordt dan omgezet naar coax ).

Voor 5G heeft men vooralsnog (alleen) de 700MHzĀ  in gebruik, dat was een TV(-ether) frequentie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/5G#Nederland

En als die mast dan echt vlakbij staat dan zal het lastig zijn om de boel binnen goed af te schermen.

Alle aansluitingen en coax laten vernieuwen door monteur van Delta met nul als resultaat .

Dan mag ik aannemen dat dat met de juiste spullen is gedaan, maar ik ben ook wel benieuwd, gaat het rechtstreeks naar de TV of zit er nog een verdeler tussen oid ?

Mijn idee, goede coax (KOKA) met F-connectors.

DIt probleem zal wel op meer plaatsen spelen, bij delta zouden ze kunnen overwegen om die frequentie op de kabel vrij te maken, niet te gebruiken, die stations verhuizen naar een andere frequentie, dan gaat het max te gebruiken kanalen wel omlaag, maar het zijn er veel cq genoeg vermoed ik.

Ā 

Ā 


Ach, over aluminiumfolie en straling gesproken,ā€¦

Vrouwtje liep altijd in het zilver, kwam wekelijks met haar zilveren toverstafje alle verkoopbare producten in de supermarkt zegenen toen ik daar nog werkte.. Nu zo'n 20 jaar geleden alweer,... En ruim een decennium niet meer gezien. Op Ć©Ć©n of andere manier verdwijnen bijzondere types altijdĀ šŸ¤£


Hoi Sanne , weet jij misschien hoe ik mijn probleem onder de aandacht kan krijgen bij KPN ?

Delta doet blijkbaar niet de moeite , even naar interactief en de klant is weer tevreden .

Kosten rekening klant en klaar zijn ze .

Ze zijn vergeten blijkbaar dat de glasvezel van KPN al in de meterkast zit , willen ze klanten kwijt ??

Ā 


Als ik het antwoord van Ward aanhoud @Ben KintĀ dan ligt de bal bij Delta om de kabels en connectoren goed af te schermen. Wellicht kun je contact met hen opnemen en het antwoord van Ward voorleggen? Als hun monteur dit eerder niet gedaan heeft kunnen ze met die stappen hopelijk verder. šŸ™‚