Skip to main content

Als langere tijd kamp ik et het probleem dat de update van de apparaatbescherming niet volledig wordt verwerkt.
Dat zorgt ervoor de KPN Veilig-virusscanner maar blijft aangeven dat de anti-vrirusdatabase een update nodig heeft en de automatische virusscanner uitgeschakeld is.
Eergisteren heb ik het hele programma gedeinstalleerd en een nieuw .exe-bestand geïnstalleerd.
Het hielp niets.
Heeft iemand een idee hoe dit recht te breien valt?

Hi ​@Eric van Balkum en welkom bij de KPN Community. Goed dat je je vraag hier stelt.

Ik kan uit je tekst niet helemaal opmaken wat er misgaat, maar heb je alleen de KPN Veilig virusscanner geïnstalleerd? Geen andere virusscanners? 
Ze werken namelijk niet goed samen dus het is belangrijk om maar één virusscanner actief te hebben.

Mocht dat het niet zijn, kun je dan toelichten wat er precies gebeurt? Geeft KPN Veilig aan dat de update niet gedaan kan worden?

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb. Even kort: Als ik rechtsboven in het "virusscanner-programma” klik op het icoontje van taken, dan kom ik in het volgende scherm met de opmerking:

1. Kritieke problemen.                               Automatisch scannen is uitgeschakeld omdat uw antivirusdatabase verouderd is. Werk deze onmiddellijk bij.

Vervolgens kun je op de groene knop <bijwerken> drukken, maar dan kom je in het scherm "Instellingen” terecht, in het hoofdstuk "Updates”   Hierin staat dan de opmerking:   i Er zijn beheerdersrechten vereist om bepaalde instellingen te bewerken.  Je kunt dan op de groene knop  <instellingen bewerken> klikken, en vervolgens F-Secure Settings UI toestemming geven om wijzigingen aan mijn apparaat aan te brengen, maar vervolgens kom je weer in het scherm Updates terecht en daar kun je dan verder niets mee. Je kunt er op updates controleren, maar dat doet de computer al van zichzelf. In het 2e deel van het scherm staat de Updategeschiedenis, bijvoorbeeld (in mijn geval): 

Device Protection 1.0.2505.5640 i8.20.53.104/2025-05-14T06:05:46Z]                                                            Ontvangen   13-6-2025   12:44      mislukt

maar daar kun je dan verder niets mee. Je blijft dus in een cirkeltje ronddraaien als het ware……...

Hi ​@mawp, goed dat je dit meldt. Gek dat je in een cirkel blijft gaan. 😕 Voor jou dezelfde vraag:

heb je alleen de KPN Veilig virusscanner geïnstalleerd? Geen andere virusscanners? 
Ze werken namelijk niet goed samen dus het is belangrijk om maar één virusscanner actief te hebben.

Als dat bij jou goed zit, wat als je dan de licentie intrekt op dit apparaat waar het op gebeurt en weer opnieuw activeert? 
Als je naar het inlogescherm voor KPN Veilig gaat kun je dit regelen.

Ik had lange tijd 2 virusscanners op de pc. De problemen ontstonden toen ik die andere scanner verwijderde en alleen die van KPN nog had. Had daarom die oude weer opnieuw geïnstalleerd, omdat ik wel beveiligd wilde zijn. Ondertussen wederom verwijderd en nu lijkt de KPN virusscanner goed te functioneren. Ik kijk het nog even aan, maar verwacht dat het nu wel goed gaat. Dank je wel!

Probeer eerst de windows firewall te deactiveren en database te update dan firewall weer activeren.

Ik heb inderdaad last van exact hetzelfde probleem als mawp.
Na de ene keer na opstarten zegt de KPN Virusscanner dat alles oke is, de volgende doet het bovenstaande probleem zich weer voor.
Ik heb de virusscanner al een keer verwijderd van de laptop en de licentie ingetrokken.

Ik zal TDN’s raad opvolgen. 

@update Het tijdelijk uitschakelen van de firewall er heeft inderdaad voor gezorgd dat de update voor 100% doorkomt. Kunnen Windows Defender en KPN Veilig verder goed samenwerken? Of moet worden gekozen voor een van beide?

@update2 Zodra ik de Defender weer activeer verschijnt in de KPN Veilig Virusscanner weer de boodschap dat de ‘antivirusdatabase is verouderd’….

Reageer