Skip to main content

Beste mensen,

Ik kom er achter dat mijn vaste KPN ip-adres listed is op “spamhaus zen”. Wij draaien geen mailserver…..

Wat kan ik hier aan doen ? Ik ben naar de check.spamhaus.org site gegaan maar officieel kan ik daar niets, behalve als ik een eigen mailserver draai.

Ik hoor het graag wat ik eraan kan doen om verwijdering te bespoedigen, en in de toekomst te vermijden. 

Het zal niet gerelateerd zijn, maar heel toevallig kwam ik hierachter omdat iemand geen mail kon sturen naar mijn .com mail adres. Dat wordt gehost door STRATO. Onderzoek leert dat de afzender de mail rejected had “per DMARC policy”. 

Dus dit heb ik uiteraard meteen uitgezet bij mijn hosting provider voor dit mailadres, Strato. Zodoende ging ik even verder kijken en zo ontdekte ik dat mijn KPN ip adres listed was.

 

 

Hallo @Morgan Bateson , als particuliere klant heb je geen vast ip adres, maar een dynamisch adres, alhoewel het niet vaak wijzigt.

 


Oh ? Tja dat weet ik niet … Ik weet dat toen ik nog websites voor klanten maakte ik de admin map dicht timmerde zodat alleen zij erbij konden of ik, en dat deed ik op ip-adres.

Ik heb inmiddels sinds 2013 geen websites meer gemaakt dus mijn kennis is gedateerd, in die tijd heb ik niet meegemaakt dat m’n ip wijzigde.

Maar, vast of niet vast, hoe kom je op zo’n lijst, en als je geen eigen mailserver beheerd, hoe kom je er dan af ?


Policy Blocklist (PBL) - This is for information only. No action is required (unless you run your own mail server).

 

Verdere inspectie lijkt erop te wijzen dat dit ip-adres op een PBL lijst staat, en dat dit dus ‘standaard’ procedure is. Blijkbaar staat zo’n beetje iedereen op die lijst ? Nooit geweten. Ik heb die lijst vroeger wel eens geraadpleegd als mensen mailproblemen hadden.
 

The inclusion of your IP address on the Policy Blocklist (PBL) is standard for the vast majority of internet users and is not the result of your actions.

 

 


Spamhaus heeft inderdaad meerdere lijsten. Op 1 lijst staan alle ip adressen van particuliere aansluitingen. KPN meld zelf de ip adressen van hun klanten aan op deze lijst.