Skip to main content
Vraag

Waarom gebruikt endpoint protection service zoveel capaciteit en is het F-Secure?

• August 15, 2025
  • 33 reacties
  • 724 keer bekeken

Dag

Mijn pc is erg traag sinds een poosje (ik kan niet precies zeggen wanneer het begonnen is) en als ik in taakbeheer kijk zie ik dat er een proces is dat “endpoint protection service” heet wat enorm veel capaciteit vreet (geheugen zit, samen met firefox, zo rond de 98- 99% wat effectief de pc enorm traag maakt). Niet alleen bij het opstarten maar ook als de pc al een hele poos aan staat. Volgens een search op internet heeft het met f-secure (KPN veilig nu) te maken. Omdat het met de virusscan te maken heeft durf ik het niet zomaar te beëindigen.  Ik heb wel posts in fora (ook in deze) gevonden waarbij gesproken wordt over Avira endpoint protection maar er staat geen “Avira” bij de naam van het proces. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is hoe ik dit op kan lossen?

groetjes, Anjo

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

33 reacties

HeidiV
Topper
  • August 16, 2025

Hi ​@anjoanjo 

Via taakbeheer kan je achter de locatie van dat bestand komen, met de rechtermuisknop op dat proces klikken en Bestandslocatie openen kiezen:

Aan de map naam kan je meestal wel zien welk programma het is.

Als je Firefox afsluit blijft het endpoint protection service proces dan nog steeds zoveel geheugen gebruiken?
Hoeveel tabbladen/vensters heb je geopend in Firefox, dat gebruikt vaak ook veel geheugen.

Je zou F-secure kunnen verwijderen en opnieuw installeren, draai na het normaal verwijderen ook de Verwijdertool van F-secure, dan weet je zeker dat alles verwijderd is.
Die tool kan je hier vinden: https://www.f-secure.com/nl/support/tools

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

Hi ​@anjoanjo 

Via taakbeheer kan je achter de locatie van dat bestand komen, met de rechtermuisknop op dat proces klikken en Bestandslocatie openen kiezen:

Aan de map naam kan je meestal wel zien welk programma het is.

Als je Firefox afsluit blijft het endpoint protection service proces dan nog steeds zoveel geheugen gebruiken?
Hoeveel tabbladen/vensters heb je geopend in Firefox, dat gebruikt vaak ook veel geheugen.

Je zou F-secure kunnen verwijderen en opnieuw installeren, draai na het normaal verwijderen ook de Verwijdertool van F-secure, dan weet je zeker dat alles verwijderd is.
Die tool kan je hier vinden: https://www.f-secure.com/nl/support/tools

Dag

Ook als ik alles sluit blijft endpoint protection service zoveel recources vragen. Ik heb f-secure (nu KPN veilig) nog niet durven verwijderen omdat het, in tegenstelling toen xs4all nog niet van KPN was, niet helemaal duidelijk is waar ik nu het lijstje van computers die ik hiermee kan beschermen kan vinden. Ik zal maandag eens bellen, wellicht kan KPN/x24all me verder helpen?

met dank voor het meedenken!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 16, 2025

Ik heb mij mij gekeken, en de door jou genoemde services nemen bij mij zo goed als geen capaciteit in beslag.

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

Hierboven een stukje uit taakbeheer. Er was op dat moment niks open op de pc, behalve dan taakbeheer (en het knipprogramma om het plaatje te maken maar die neemt niet veel recources). Dit is niet goed, lijkt me. ik ga maandag bellen.

groetjes, Anjo

• August 16, 2025

Hoe veel geheugen heb je in de pc zitten? En welke Windows versie gebruik je?

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

windows 11. hoeveelheid geheugen weet ik niet maar ding is half jaar oud.

groetjes, Anjo

HeidiV
Topper
  • August 16, 2025

115,6MB is heel weinig, in mijn afbeelding zie je dat Verkenner bijna 98MB gebruikt, vergelijkbaar dus.

Mijn browser zit nu op 2600MB, zelfs dat is geen probleem.

In taakbeheer kan je bij prestaties zien hoeveel geheugen er in zit of via Instellingen → Systeem → Info.

Bij de meeste nieuwe PC's zit er minimaal 8GB of 16GB in:

Hoeveel % geheugen is er in gebruik volgens taakbeheer?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 16, 2025

Beste ​@anjoanjo niks om je zorgen over te maken, de huidige pc’s hebben gemiddeld 8GB=8000MB aan boord en jouw toepassing verbruikt slechts een schramele 115MB, dat is slechts 1,4% van je totale ramgeheugen, verwaarloosbaar dus.

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

euh, taakbeheer ziet dit als 89%. En voor de goede orde, dit 

ook loopt alles traag en raak ik regelmatig dingen kwijt zoals achtergronden. Sommige applicaties vliegen er uit emt als mededeling dat er niet genoeg geheugen beschikbaar is.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 16, 2025

ook loopt alles traag en raak ik regelmatig dingen kwijt zoals achtergronden. Sommige applicaties vliegen er uit emt als mededeling dat er niet genoeg geheugen beschikbaar is.

Beste ​@anjoanjo alle taken gezamenlijk gebruiken 89%, dus niet endpoint alleen.

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

Het is misschien in absolute zin wel weinig maar procentueel niet. Ik maak me toch echt wel zorgen. Heeft ie geen toegang meer tot zijn geheugen?

• August 16, 2025

Edit:

Ik zie nu je laatste plaatje. Geheugen is inderdaad veel te vol. Maar 113,4 is niet zoveel. Er moet nog iets in de lijst staan wat veel meer verbruikt.

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

115,6MB is heel weinig, in mijn afbeelding zie je dat Verkenner bijna 98MB gebruikt, vergelijkbaar dus.

Mijn browser zit nu op 2600MB, zelfs dat is geen probleem.

In taakbeheer kan je bij prestaties zien hoeveel geheugen er in zit of via Instellingen → Systeem → Info.

Bij de meeste nieuwe PC's zit er minimaal 8GB of 16GB in:

Hoeveel % geheugen is er in gebruik volgens taakbeheer?

volgens taakbeheer is er nu 96% in gebruik (ik heb firefox nu lopen)

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

sorry, dat was de processor. hierbij het plaatje van het geheugen in taakbeheer:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 16, 2025

Het is misschien in absolute zin wel weinig maar procentueel niet. Ik maak me toch echt wel zorgen. Heeft ie geen toegang meer tot zijn geheugen?

Klik in de task beheer op de tab "Geheugen 90%”, dan wordt gesorteerd en de Apps met grootste geheugen verbruik staat bovenaan. De Endpoint zou dan helemaal beneden staan...

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

Beste ​@anjoanjo alle taken gezamenlijk gebruiken 89%, dus niet endpoint alleen.

op dat moment liep er verder nik, dat wil zeggen niks wat ik zelf opgestart had. endpoint was verreweg de grootste, maar dus toch klein begrijp ik.

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

alles afgesloten (wat niet automatisch "loopt") behalve taakbeheer. taakbeheer nu op sortering van geheugen gezet:

zien jullie hier iets geks in?

90% is in gebruik en ik heb niks zelf draaien

• August 16, 2025

Wat is Windows Verkenner bij jou aan het uitspoken? 🫣

Verder zie ik niet veel bijzonders. Je hebt verschillende games geïnstalleerd waar wat achtergrondprocessen van draaien. Zou op zich ook niet zo'n probleem moeten zijn met 16 GB geheugen. Dus ik snap het ook niet helemaal…

Bij mij ziet het er zo uit:

Virtuele machine met 6 GB geheugen toegewezen. 

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

Wat is Windows Verkenner bij jou aan het uitspoken? 🫣

Verder zie ik niet veel bijzonders. Je hebt verschillende games geïnstalleerd waar wat achtergrondprocessen van draaien. Zou op zich ook niet zo'n probleem moeten zijn met 16 GB geheugen. Dus ik snap het ook niet helemaal...

geen idee. Verkenner is niet opgestart momenteel. En in taakbeheer zie ik dus inderdaad niet van die enorm grote slurpers maar het geheugenplaatje zegt dat er meer dan 15G van de 16G in gebruik is.  Ik heb geen games geinstalleerd  maar wel een razer mechanisch toetsenbord dat van een gamer afkomstig is. Dus wellicht zi je die? ik game niet. lang geleden wel maar ik heb inmiddels een lichte handicap en heb daardoor zelf een zeer beperkte pc- capaciteit die ik niet “op” maak aan gamen….

• August 16, 2025

Ok. Ik zag "Omen Command Center", "RazorAppEngine" en "Gamemaneger" staan. Ik dacht dat da van games waren.

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

Omen ken ik niet. Die andere twee zijn volgens mij van het toetsenbord (razer). 

Ik dacht dus in eerste instantie dat endpoint de boosdoener was maar het is me nu duidelijk dat die getalsmatig niet zo heftig is. Evenals een aantal andere processen. Toch zegt taakbeheer als ik in het prestatiescherm naar geheugen kijk dat van de 16G geheugen er meer dan 15G in gebruik is. Geen idee waardoor. Hoe kom ik daar achter en beter nog: hoe kom ik er af?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 16, 2025

Toch zegt taakbeheer als ik in het prestatiescherm naar geheugen kijk dat van de 16G geheugen er meer dan 15G in gebruik is. Geen idee waardoor. Hoe kom ik daar achter en beter nog: hoe kom ik er af?

Ongebruikte geheugen is verspild geheugen. Dat kom door windows onthoudt welke apps/programma's je vaak gebruikt en al geheugen reserveert om deze vooraf te laden. De 90% zijn geen percentage van actieve gebruik maar de toegewezen geheugen. Dit vooraf reserveren kan je deactiveren als je de Service SysMain deactiveert. 

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

Ik heb min of meer begrepen dat geheugen gebruikt gaat worden als het anderszins niet in gebruik is maar als ik vervolgens daadwerkelijk geheugen ga gebruiken dan komt het niet vrij en krijg ik allerlei (steeds verschillende) problemen.  Applicaties klappen er uit, dingen starten erg traag op en ik raak soms allerlei instellingen gewoon kwijt. Achtergrondschermen die er ineens niet meer zijn tot daadwerkelijk de mededeling dat een applicatie niet opgestart kan worden omdat er niet voldoende capaciteit is. 

• Auteur
  • Helper
  • August 16, 2025

voor de goede orde: dit was enkele weken geleden nog niet. Ik draai elke week een scan met KPN veilig (de grondige, dus niet de snelle scan). En hij is schoon volgens die scanner

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 16, 2025

@anjoanjo Deactiveer SysMain en kijk of je nog tegen problemen aanloop. Je kan ook met de Register Editor dit gedrag instellen

Standaard waarde = 3, om te deactiveren zet de waarde op 0