Skip to main content
Beantwoord

Waarom moet ik nu ook SMS gebruiken voor 2-staps-verificatie in de KPN app?

• July 30, 2025
  • 6 reacties
  • 125 keer bekeken

Ik gebruik de KPN app al tijden met vingerafdruk alsĀ 2-staps-verificatie, waarom dan nu ook nog met SMS?

Als ik het stappenplan uit de email van 29 juli j.l. volg, dan wordt vanuit de browser de KPN app opgestart en kloppen de instructies niet meer? Althans, ik vind de genoemde optie niet. Of betekent dit, dat 2FA al is ingesteld (op vingerafdruk)?
Ā 

Beste antwoord door Anneke-Anna

Hoi ​@WitKonijn, de extra sms controle vanuit KPN, is bedoeld voor jouw controle dat er niet buiten jouw toestel ongeoorloofd wordt ingelogd.Ā 

Kijk hier ook even:Ā 

Jouw vingerafdruk (biometrie) is alleen op jouw toestel beschikbaar, dit staat los van de 2fa.Ā 

6 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • July 30, 2025

Hoi ​@WitKonijn, de extra sms controle vanuit KPN, is bedoeld voor jouw controle dat er niet buiten jouw toestel ongeoorloofd wordt ingelogd.Ā 

Kijk hier ook even:Ā 

Jouw vingerafdruk (biometrie) is alleen op jouw toestel beschikbaar, dit staat los van de 2fa.Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2025

Via de toegang met code van 5 cijfers is de SMS MFA niet van toepassing.Ā 

Waarom dat met de vingerafdruk niet ook is uitgeschakeld kan ik ook niet helemaal volgen.Ā 

Als je bij het inloggen eerst aangeeft Onthoud dit apparaat is daarna de code via sms niet meer nodig.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 30, 2025

Die vingerafdrukcontrole is een toestelgebonden controle i.p.v. vegen of een code invoeren, heeft dus niets met KPN te maken, want KPN kent dat soort MFA (nog) niet.

Ā 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 30, 2025

Dank voor de antwoorden. Wat mij betreft kan de vraag gesloten worden 😊

• July 30, 2025

Een vingerafdruk is geen multifactor. Dat blijft single factor. Zelfs als de Mijn KPN app geopend kan worden met een vingerafdruk zal er ten alle tijden nog een tweede stap nodig zijn.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@WitKonijnĀ ik zie dat de Community je goed van advies heeft voorzien en ik kan me bij de antwoorden aansluiten. De vingerafdruk is is toestel gebonden. De sms vindt namens KPN plaats.

Mocht je verder nog vragen hebben post dan gerust nog even wat!