Skip to main content
Beantwoord

Waarom ondersteunt KPN geen 2FA via Face ID of vingerafdruk?

• July 23, 2025
  • 3 reacties
  • 94 keer bekeken

Hier was al eerder discussie over, maar dit topic is inmiddels gesloten. Ik verbaas me zeer dat 2FA alleen via SMS loopt. Dat is niet alleen riskant, maar ook niet echt handig als je buiten de EU bent. Waarom wordt vingerafdrukherkenning, en/of Face ID, niet ondersteund? Dit valt me eerlijk gezegd tegen.

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@hpcroad, een goede vraag en suggestie. 

We kiezen ervoor om SMS te gebruiken vanwege de vele typen klanten die we hebben: van onze opa's en oma's tot cyberexperts en alles ertussen. SMS is daarin de meest toegankelijke vorm voor de meeste mensen om te gebruiken.

Hierom bieden we nu als eerste stap SMS aan als middel voor je Multi-Factor Authenticatie. We zijn actief bezig om aanvullende vormen van Multi-Factor Authenticatie aan te kunnen gaan bieden. Uiteraard gaan we dit ook communiceren op het moment dat er nieuwe informatie is. 

3 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 27, 2025

Hi ​@hpcroad, een goede vraag en suggestie. 

We kiezen ervoor om SMS te gebruiken vanwege de vele typen klanten die we hebben: van onze opa's en oma's tot cyberexperts en alles ertussen. SMS is daarin de meest toegankelijke vorm voor de meeste mensen om te gebruiken.

Hierom bieden we nu als eerste stap SMS aan als middel voor je Multi-Factor Authenticatie. We zijn actief bezig om aanvullende vormen van Multi-Factor Authenticatie aan te kunnen gaan bieden. Uiteraard gaan we dit ook communiceren op het moment dat er nieuwe informatie is. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 27, 2025

Hier was al eerder discussie over, maar dit topic is inmiddels gesloten. Ik verbaas me zeer dat 2FA alleen via SMS loopt. Dat is niet alleen riskant, maar ook niet echt handig als je buiten de EU bent. Waarom wordt vingerafdrukherkenning, en/of Face ID, niet ondersteund? Dit valt me eerlijk gezegd tegen.

Topic is gewoon open hoor:
MijnKPN: Tweestapsverificatie (MFA) wordt verplicht: wat betekent dit voor jou? | KPN Community

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 28, 2025

Dankjewel Alex. Goed om te horen dat er aan andere methoden wordt gewerkt. Ik had wel liever gezien dat de invoering van 2FA pas verplicht zou worden op het moment dat deze ook beschikbaar zijn. Een SMS is voor mij namelijk niet altijd handig.

@Wijsgeer, bedankt voor de tip! Ik had deze niet gezien, maar ga het nu volgen.