Skip to main content

Zojuist voor het eerst een fraude sms gehad uit naam van KPN.
Ik krijg het gelukkig sporadisch op mijn privé nummer, zakelijk heb ik er wel meer last van.
Maar ik beide nummers nog nooit gehad met KPN als afzender. 

Zijn er mensen die deze ook al gehad hebben ? 
Tevens is dit een waarschuwing voor mensen die er minder oplettend mee zijn, trap er niet in!
Kan KPN trouwens actie ondernemen tegen dit soort nummers, zoals de aansluiting blokkeren of is dit onbegonnen werk ?

 

Een paar dagen geleden is precies zo'n phishing sms’je gemeld in dit topic

Onzeker of dit phishing is: "om gebruik te kunnen maken van je diensten" | KPN Community

Ander nummer, iets andere link, net zo fout !!

De nummers worden waarschijnlijk gespoofd, dus het is vechten tegen de bierkaai.


Ja kansloos, er zijn toch wel veel mensen die erin trappen helaas!


De site die ze nagemaakt hebben ziet er bedrieglijk goed uit.

Ik neem aan dat KPN dit domein zo snel mogelijk gaat/laat blokkeren.


Ja als je niet scherp bent trap je er zo in, lijkt 1 op 1 zo!


@Raymondt, Hebben jullie deze al op de radar?


@wjb jazeker, de collega's zijn hier druk mee bezig. dank voor de mention!


Het lijkt erop dat het domein ondertussen niet meer bereikbaar is. 👍🏻


@Raymondt De nummer +31651435287 is een KPN nummer dus zijn identiteit is bekend bij jullie. Wat gaan jullie doen?


Hoi @TDN ,

Niets. De reden daarvan is dat de berichten waarschijnlijk met een gespoofed nummer verstuurd zijn, waardoor alsnog niet vast te stellen is wie de werkelijke verzender is.


@Raymondt De nummer +31651435287 is een KPN nummer dus zijn identiteit is bekend bij jullie. Wat gaan jullie doen?

Maar dat wil niet zeggen dat dat ook de persoon is die dat smsje verstuurd heeft.

SMS-Spoofing is kinderlijk eenvoudig.


Hoi @TDN ,

Niets. De reden daarvan is dat de berichten waarschijnlijk met een gespoofed nummer verstuurd zijn, waardoor alsnog niet vast te stellen is wie de werkelijke verzender is.

Maar is er technisch niet te achterhalen vanaf welke sms-server het bericht afkomstig is, los van de identiteit? 

Als er een sms'je wordt verstuurd vanaf bijv. France Telecom, dan moet er ergens in het data-transport duidelijk zijn dat het berichtje daar vandaan komt.


@AriënC KPN is verplicht de logs voor een bepaald tijd te bewaren, dus ze kunnen wel zien indien de ontvanger (@SaltyBart) en/of de verzender bij KPN is. Bovendien is de website gehost op https://firstcolo.net/en/ GmbH. Ook in Duitsland kan je geen website anoniem hosten.


Vandaag ook nog een berichtje gehad: 

+49 uit Duitsland, of via Duitsland.