Skip to main content
Beantwoord

Wanneer komt 2FA voor de andere domeinen van KPN/XS4ALL, zoals e-mail?

• January 15, 2026
  • 7 reacties
  • 56 keer bekeken

3 jaar geleden zag ik al op het forum een vraag over 2FA en KPN. Nu is 5 maanden geleden voor mijnKPN sms controle geactiveerd, maar voor andere in mijn ogen belangrijke domeinen zoals email is er helemaal niks. Graag zou ik zien dat voor zowel mijnKPN als alle andere domeinen 2FA met OTP wordt mogelijk gemaakt. En het liefst sneller dan na 3 jaar. 

Beste antwoord door Erik van KPN

Goede vraag, Familie. We hebben inderdaad geen 2FA voor de webmail. Het is op het moment ook nog niet bekend of en wanneer dat wel gaat komen. Het is iets dat niet per se simpel is om in te voeren, en het is ook een beetje de vraag of het echt iets toevoegt. Zie bijvoorbeeld ook de discussie in dit recente topic: 

Als het wel komt, dan zullen we dat natuurlijk ook direct laten weten.

7 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 18, 2026

Goede vraag, Familie. We hebben inderdaad geen 2FA voor de webmail. Het is op het moment ook nog niet bekend of en wanneer dat wel gaat komen. Het is iets dat niet per se simpel is om in te voeren, en het is ook een beetje de vraag of het echt iets toevoegt. Zie bijvoorbeeld ook de discussie in dit recente topic: 

Als het wel komt, dan zullen we dat natuurlijk ook direct laten weten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 19, 2026

2FA voor webmail gaat niks helpen, omdat de e-mailprotocollen zoals POP en IMAP en cloudprotocollen zoals WebDAV geen 2FA ondersteunen.

Zodra een kwaadwillende jouw loginnaam en wachtwoord heeft kan hij middels deze protocollen eenvoudig de 2FA van de webmail omzeilen.

Beter is het om een uniek en sterk wachtwoord voor jouw e-mailaccount te gebruiken.

JanD
Superuser
  • January 19, 2026

2FA voor webmail gaat niks helpen, omdat de e-mailprotocollen zoals POP en IMAP en cloudprotocollen zoals WebDAV geen 2FA ondersteunen.

Zodra een kwaadwillende jouw loginnaam en wachtwoord heeft kan hij middels deze protocollen eenvoudig de 2FA van de webmail omzeilen.

Beter is het om een uniek en sterk wachtwoord voor jouw e-mailaccount te gebruiken.

Beste ​@Glamdring Ziggo gebruikt dezelfde webmailsoftware als KPN en daar is 2FA al jaren gemeengoed.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 19, 2026

Beste ​@JanD ,

Dan biedt de 2FA bij Ziggo schijnveiligheid.

• January 19, 2026

Beste ​@JanD ,

Dan biedt de 2FA bij Ziggo schijnveiligheid.

Klopt. Dat is ook zo. Het is voor de bühne. 

JanD
Superuser
  • January 19, 2026

Dat kan ik niet beoordelen, want ik ben geen klant bij Ziggo, familie wel, vandaar dat ik van het bestaan weet ​@Marlon92 en ​@Glamdring 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 19, 2026

Ziggo heeft op Webmail inderdaad 2FA. Maar via POP en IMAP zit het er noodgedwongen niet in. Bron. Dus….

iemand hoeft met je gegevens dan maar een mail-programma te gebruiken en heeft geen last van 2FA.