Skip to main content

Wat gebruiken jullie om online veilig te zijn?

• February 3, 2026
  • 10 reacties
  • 115 keer bekeken

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8

Beste community,

Online veiligheid is vandaag de dag natuurlijk een groot iets. Ik volg momenteel de opleiding rechten en ik ben me aan het verdiepen in online veiligheid. Toen realiseerde ik me dat ik eigenlijk nooit een virusscanner heb gebruikt; ik ben simpelweg erg voorzichtig met waar ik op klik en welke bestanden in download. KPN biedt bijvoorbeeld iedereen een licentie aan voor F-Secure, ook bij mijn abonnement, maar ik heb dit nog nooit gebruikt. 

Nu vroeg ik me af welke diensten anderen gebruiken om online veiligheid te waarborgen. Is dat een virusscanner, een VPN, of iets anders? En waarom heb je hier voor gekozen? Wat is voor jullie de toegevoegde waarde?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening/input!

Groet,

Flitsend

10 reacties

JanD
Superuser
  • February 3, 2026

Beste ​@Flitsend via mijn Chromebook gebruik ik de standaard ingebakken veiligheidsmaatregelen.

Via mijn Windows laptop gebruik ik de standaard instellingen van Windows Defender, daar bovenop KPN-Veilig, die het anti-virusdeel van Defender vervangt en verder de antimalware-instellingen van KPN en de optimale veiligheidsinstellingen van Chrome c.q. Google.

Tevens heb ik ingesteld dat de wifi 's nachts uit is van 0 00 uur tot 06 00 uur.

Verder gewoon je gezonde verstand gebruiken.😎

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

Als ik via bootcamp (Apple) weleens Windows gebruik, is dat beveiligd met KPN Veilig en standaard Windows Defender. Op mijn Apple machines gebruik ik geen extra software, dus de standaard beveiliging van Apple die al hoog is afgesteld. En… niet geheel onbelangrijk: ik ben geen ‘klikkertje’ 🫢

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

Ik gebruik vooral mijn gezonde verstand, op Windows de MS Defender, op Linux, ChromeBook, Mac, Android en iOS geen behalve de ingebouwde beveiliging.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 3, 2026

Hier ook geen extra beveiliging want ik gebruik alles van Apple. Ik vertrouw op de beveiliging vanuit Apple en vanuit KPN. En vooral op mijn eigen internet gedrag. Gewoon geen rare websites bezoeken of zomaar op allerlei linkjes klikken. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

Ik heb geen virusscanner, geen malwarescanner, en geen Windows. Ik heb wel gezond verstand. 

• February 3, 2026

Ik gebruik in ieder geval geen rommel wat mijn systemen onnodig langzamer maakt. Kortom voor mij geen F-Secure. En het Norton abonnement is ook opgezegd. 

Ik vertrouw op de beveiliging van Windows zelf en de ingebouwde beveiliging van de tablet en telefoon. En inderdaad het gezonde verstand.

Kort door de bocht de beste beveiliging is geen verbinding met het internet 😜

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Flitsend, online veiligheid is altijd een actueel onderwerp inderdaad! Goed om daar altijd scherp op te zijn, en met zo'n vraag maak je anderen ook weer alert.

Zelf heb ik, net als meerderen hier, Apple apparatuur voor privégebruik en heb ik daar geen extra beveiliging software op geïnstalleerd. Wat ik buitenshuis wel gebruik is een VPN, om sommige dingen (zoals bankzaken) niet via willekeurige openbare netwerken te doen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • February 6, 2026

Ik gebruik mijn gezonde verstand. Heb geen extra beveiliging, virusscanner of wat dan ook. Daarnaast ben ik van nature wantrouwig. 😁

Ook weiger ik pertinent om bankzaken af te handelen via mijn mobiel. En download ook geen bankapp. Bankzaken regel ik via mijn laptop. Beter dan het geklungel op een klein scherm/mobiel. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 6, 2026

Een antivirus zonder root-rechtens (Telefoons, Linux, Mac) is zinloos. Een antivirus met root-rechtens (Windows) brengt extra risico's mee, dus als men op Windows blindelings op links klikt, geeft MS Defender voldoende bescherming, andere MS processen hebben sowieso ook admin-rechtens. Hier een recent contraproductief voorbeeld van een antivirus:

eScan antivirus serveert Malwares

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Leuke vraag, Flitsend! En leuk om te zien dat jullie hier echt goed over nadenken. 

Ik gebruik in ieder geval geen rommel wat mijn systemen onnodig langzamer maakt. Kortom voor mij geen F-Secure. En het Norton abonnement is ook opgezegd. 

Hier wil ik nog wel even op inhaken: gelukkig is de impact tegenwoordig beperkt. Wat je daarnaast kunt doen is via de instellingen van KPN veilig virusscanner de virusprotectie uitzetten, maar de browser plug- in aan laten. Dit vermindert de impact ook.

Daarnaast kan je ook Veilig Browsen activeren. Dit is op netwerk niveau en heeft daarom geen systeem impact. Of je zet ESET Thuis aan, dat is ook op netwerkniveau. En daar kan je bijvoorbeeld ook specifieke content blokkeren. Handig!