Skip to main content
Sticky

Wat is QR-code fraude en hoe voorkom je het?

• March 31, 2026
  • 30 reacties
  • 193 keer bekeken
Toon eerste bericht

30 reacties

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • April 3, 2026

Nie te vergeten dat je door het scannen van een QR code ineens vast kunt zitten aan een abonnement welke afgeschreven wordt via e-bill.mobi. Te bizar voor woorden dat dat kan. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Even ter aanvulling: een QR-code op zichzelf sluit geen abonnement af, maar kan je wel doorsturen naar een pagina waar je met één klik (soms misleidend vormgegeven) wél ergens aan vastzit. Formeel moet je dus nog bevestigen, maar ik en lees het zelf ook: in de praktijk kan dat zo onduidelijk zijn dat mensen het niet doorhebben.

Daar zit precies het probleem: knoppen als ‘Start’ of ‘Ga verder’, kleine lettertjes met wekelijkse kosten en een snelle flow zonder duidelijke waarschuwing maken het erg makkelijk om onbewust een abonnement te activeren. Een extra bevestiging via sms of pop-up zou dat al flink verbeteren. Of dat nu de verantwoordelijkheid is van de provider of de aanbieder (zoals e-bill.mobi), daar kun je over discussiëren: in een nieuw topic 😉.

Ik maak zelf ook gewoon gebruik van QR codes: DigiD, betaalverzoeken maar alleen van bekenden waarvan ik weet waar hun huis woont (ik schiet vaak de lunch voor: je zou eens moeten zien wat het totaalbedrag aan lunch-betalingen via QR bij mij is 😄) en ook om extra informatie te bekijken of op een website te komen. Daar let ik wel extra goed bij op.

Wat ik wel minder prettig vind, is dat ik steeds vaker zie dat je op markten of beurzen via een QR betaalverzoek moet betalen. Ik neem aan dat dat vooral scheelt in kosten ten opzichte van een pinapparaat + abonnement? 
Maar ik merk dat ik daar zelf nog niet zo happig op ben, eerlijk gezegd.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 3, 2026

Even ter aanvulling: een QR-code op zichzelf sluit geen abonnement af, maar kan je wel doorsturen naar een pagina waar je met één klik (soms misleidend vormgegeven) wél ergens aan vastzit. Formeel moet je dus nog bevestigen, maar ik en lees het zelf ook: in de praktijk kan dat zo onduidelijk zijn dat mensen het niet doorhebben.

De meeste geval bij e-mobi is dat men een malafide QR-scanner gebruikt, deze bevestigt automatisch. Daarom, altijd de bijhorende app (bank, tikkie, digid...) gebruiken en als je jouw camera gebruikt, stel zo in dat deze een externe link niet automatisch opent.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Dat klinkt interessant. Bedoel je met een ‘malafide QR-scanner’ een soort app, of gaat het meer om de link of website waar de QR-code naartoe leidt?

... Daarom, altijd de bijhorende app (bank, tikkie, digid...) gebruiken en als je jouw camera gebruikt, stel zo in dat deze een externe link niet automatisch opent.

Dit zijn sowieso goede tips. De camera op mijn iPhone opent gelukkig niet automatisch externe links (heb daar niets voor hoeven instellen).

...

Waar ik wat minder happig op ben is een QR in een restaurant om te bestellen, of informatie op een reclamebord. Dat kan te makkelijk aangepast zijn door een kwaadwillige en daar heb ik geen zin in.
...

In coronatijd was dat juist echt een lifesaver! 😅 Tijdens de lockdown reden we overdag zo’n 45 minuten om een visje te halen. Parkeren, via de QR-code bestellen en vervolgens werd het gewoon naar de parkeerplaats gebracht: dat werkte toen echt ideaal.

Ook nu zie je het nog terug, bijvoorbeeld bij een populair restaurant in Groningen waar je alles via QR bestelt. Dat vond ik zelf eerlijk gezegd wat minder geslaagd, maar dat is meer omdat het toch anders voelt dan traditioneel bestellen en contact hebben met je gastheer,- of vrouw van de avond. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 3, 2026

Dat klinkt interessant. Bedoel je met een ‘malafide QR-scanner’ een soort app, of gaat het meer om de link of website waar de QR-code naartoe leidt?

Nee het gaat om malafide Apps, de stonden (staan) in Appstore en hebben ook veel downloads.