Skip to main content
Sticky

Wat weet je browser eigenlijk van jou?

• September 28, 2026
  • 4 reacties
  • 47 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Je gebruikt je browser waarschijnlijk iedere dag. Even snel iets opzoeken, iets bestellen, of een filmpje bekijken. Ondertussen geef je websites misschien toegang tot je locatie, camera, microfoon of meldingen. Maar weet je eigenlijk nog welke websites toestemming hebben gekregen? En wat je browser allemaal voor je bewaart? Misschien is het tijd om een kijkje te nemen. 

Eerst even gokken

Zonder iets op te zoeken: hoeveel websites denk jij dat op dit moment één of meer toestemmingen hebben in jouw browser?

1. Geen enkele
  2. Een paar
  3. Best veel
  4. Geen idee, ik durf bijna niet te kijken 

En misschien nog interessanter: weet jij waar je dit kunt bekijken?

Tijd voor een digitale check

Pak de browser die je het meest gebruikt er eens bij. Kijk in de instellingen welke websites op dit moment toestemming hebben. Denk bijvoorbeeld aan toegang tot:

• je locatie
  • je microfoon
  • je camera
  • meldingen

Misschien kom je iets tegen waarvan je denkt: “O ja, die website!” Maar het kan ook zijn dat je een website tegenkomt waarvan je denkt: “waarom heeft die dit eigenlijk nog nodig?”

Een toestemming is trouwens niet automatisch onveilig. Het belangrijkste is dat je weet wat je hebt toegestaan en waarom. 

Waar vind je die toestemmingen?

De precieze plek verschilt per browser en apparaat. In grote lijnen kun je hier kijken: 

• Google Chrome
    Ga naar Instellingen → Privacy en beveiliging → Site-instellingen.
  • Safari op iPhone of iPad
    Ga naar Instellingen → Apps → Safari. Je kunt ook tijdens het bezoeken van een website de instellingen voor die website bekijken.
  • Safari op Mac
    Ga naar Safari → Instellingen → Websites.
  • Microsoft Edge
    Ga naar Instellingen → Privacy, zoeken en services → Sitemachtigingen.
  • Mozilla Firefox
    Ga naar Instellingen → Privacy & Beveiliging → Toestemmingen.

Kun je de instelling niet direct vinden? Zoek binnen je browserinstellingen op ‘site-instellingen’, ‘machtigingen’, ‘privacy’ of ‘toestemmingen’.
Let op: Browsers worden regelmatig bijgewerkt. Daardoor kan de benaming of plek van een instelling veranderen.

Wat bewaart je browser nog meer?

Niet alles wat je browser bewaart, is een toestemming. Cookies kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om je ingelogd te houden, voorkeuren te onthouden of informatie over je bezoek aan een website op te slaan. En als je ervoor kiest om een wachtwoord op te slaan, kan je browser of wachtwoordmanager dit voor je onthouden en invullen.

Dat kan juist heel handig zijn. Het doel is dus niet om voortaan overal automatisch op ‘Nee’ te klikken. Het gaat er vooral om dat je af en toe even stilstaat bij wat je hebt toegestaan: gebruik ik dit nog? En is deze toestemming nog nodig?

Tijd voor een kleine digitale schoonmaak

Kom je websites tegen die je niet meer gebruikt? Of heeft een website nog toegang tot je locatie, camera, microfoon of meldingen terwijl je niet meer weet waarom? Dan kun je die toestemming aanpassen of intrekken.

Je hoeft natuurlijk niet meteen je hele digitale leven op te ruimen 😉 Een paar minuten kritisch kijken kan al genoeg zijn. 

En hoe zit het met je online veiligheid?

Je browserinstellingen op orde? Mooi. Maar veilig online gaat natuurlijk verder dan alleen de toestemmingen van websites. Ook de beveiliging van je apparaat en websites die je bezoekt spelen een rol. KPN SuperVeilig biedt verschillende vormen van extra bescherming om je te helpen veiliger online te zijn. 

Meer informatie over KPN SuperVeilig

En, wat kwam je tegen?

Heb je de check gedaan? Misschien viel het mee. Of kwam je een website of toestemming tegen waarvan je dacht: “Huh, waarom staat dát nog aan?”

En ben jij iemand die dit soort instellingen regelmatig controleert, of kijk je er eigenlijk nooit naar?

Deel je ervaring hieronder.
Plaats natuurlijk geen wachtwoorden, persoonlijke gegevens of andere gevoelige informatie.

4 reacties

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 28, 2026

Leuk onderwerp. 

Ik heb meer digitale levens. 
Dit maakt dat ik ook bepaalde gradaties heb in security.

Voorbeeld.
Lekker gek en niet bang profiel:
Een alter ego van me zit op internet, kijkt overal en meld zich overal aan. Hij (??) staat ook op de powned website. Boeit helemaal niks. Hij heeft een compleet eigen identiteit en dus ook een hele eigen omgeving. 

Paranoia profiel:
Mijn persoonlijke profiel staat dichtgetimmerd, en communiceert via TOR, waarbij ik Whonix (of equivalent) gebruik. Soms gebruik ik Tails. Rockwell had het in de jaren 80 ook zwaar moeilijk mee

Via ADGUARDhome, hou ik alle advertenties en trackers buiten. Dit scheelt enorm.  
Als browser heb ik Brave, als mailclient Proton. Whatsapp, Signal, gebruikt het Paranoia profiel nooit, en eigenlijk moet iedereen van de datacollectanten en gratis rommel zoals Feacesbook en andere vergelijkbare sites. 

Verder:
Alles draait hier lokaal. Geen cloud, geen verbinding van wat dan ook wordt toegestaan als er trackers of malafide content mee liften in een pakketje. Dit doet de router die als gatekeeper in de data kijkt.  

Een virusscanner heb ik niet, malware filters ook niet. Ik heb nog nooit iets binnen gekregen. 
Wellicht komt dat omdat alles Linux based is, echter dit zegt niet alles. 

Brave als browser ben ik tevreden mee. Het maakt geen gebruik van telemetrie zoals andere browser dat wel doen. 

Omdat alles makkelijk is, en de meesten reageren als “ik heb niks te verbergen” verliezen mensen vaak meer dan dat ze eigenlijk willen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 28, 2026

Ga naar https://amiunique.org/fingerprint dan weet je hoeveel de browser weet over je, ik post mijn resultaat alleen de waarden met rode kleur, het is duidelijk te zien dat ik ben uniek van totaal 8 miljard mensen op aarde, en dit met uitgeschakelde cookies en trackers

1 - User agent

0.02 %

5 - Content language

0.00 %

6 - Canvas

0.03 %

7 - List of fonts (JS)

0.08 %

10 - Navigator properties

0.00 %

18 - Device memory

1.22 %

22 - Screen depth

4.73 %

29 - WebGL Renderer

0.13 %

30 - WebGL Data

0.39 %

40 - Media devices

2.81 %

46 - Connection

2.56 %

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Wauw, dat gaat nog veel verder dan de tips hierboven. Mooie inzichten! 

Brave als browser ben ik tevreden mee. Het maakt geen gebruik van telemetrie zoals andere browser dat wel doen. 

Omdat alles makkelijk is, en de meesten reageren als “ik heb niks te verbergen” verliezen mensen vaak meer dan dat ze eigenlijk willen. 

Ik ben met je eens dat dat een veel gehoorde mening is en inderdaad, dat kan gauw te kort door de bocht en een valkuil zijn.. Over de Brave browser heb ik meer gehoord, dat ‘ie goed moet zijn. Ik overweeg zelf als volgende stapje daar ook op over te stappen (in plaats van, uit gemak, Chrome te gebruiken). Mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren, merk ik dan ook zelf.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 28, 2026

Wauw, dat gaat nog veel verder dan de tips hierboven. Mooie inzichten! 

Ik ben met je eens dat dat een veel gehoorde mening is en inderdaad, dat kan gauw te kort door de bocht en een valkuil zijn.. Over de Brave browser heb ik meer gehoord, dat ‘ie goed moet zijn. Ik overweeg zelf als volgende stapje daar ook op over te stappen (in plaats van, uit gemak, Chrome te gebruiken). Mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren, merk ik dan ook zelf.

Het is makkelijk. Er zijn heel veel mooie initiatieven, maar die worden niet gedragen omdat we -zoals je zelf zegt - gewoonte dieren zijn, en wat de boer niet kent etc.

Ik heb veel toepassingen geprobeerd. Bv Diaspora, een Facebook look-a-like, maar beter opgezet. Communiceren via NOSTR of een P2P protocol, allemaal erg mooi, maar...je bent zo verrekte alleen als niemand overstapt. 

En dan zit je toch weer op een systeem dat je eigenlijk niet wil.. .