Skip to main content
Beantwoord

Wie weet wat het nummer +49 177 4499491 is? Ze bellen me over een account

  • 7 August 2024
  • 3 reacties
  • 74 keer bekeken

Ik werd net gebeld door nummer +49 177 4499491. 

Hij begon met een ingesproken stem iets over een account en dat er 300 euro naar of van een account ging gebeuren. Ik had niet naar alles geluisterd. Ik vond het al een beetje gek. 

 

Weet iemand van wie dit kan zijn?

 

Oplichting?

Hallo @Loki2021 ,

Dit is inderdaad oplichting. Blokkeer dat nummer in jouw telefoon (of bij vast bellen via MijnKPN.) 

Neem niet zomaar een buitenlands nummer op als je zo'n telefoontje niet verwacht.  

 

Meer info over dit soort overlast: 

Phishing via de telefoon

Phishing via de telefoon lijkt wel wat op telefoonspam. Alleen is het doel van telefonische phishing om je geld afhandig te maken, en niet om je iets te verkopen. Er zijn een paar verschillende vormen van telefoonphishing die veel voorkomen

Bank phishing is een telefoontje waarbij iemand zich voordoet als een medewerker van je bank. Ze vragen dan, bijvoorbeeld, om geld over te boeken. Of vragen om je inloggegevens van je online bankomgeving. 

Als dit gebeurt: hang direct op!

Een bank belt hier nooit voor, en zal ook nooit om dingen als inloggegevens vragen. Bel zelf je bank en geef aan dat je vermoed dat er een phishingpoging is geweest. 

Helpdesk phishing is een vorm waarbij de beller zich voordoet als iemand van een helpdesk rondom je computer. Ze geven aan dat ze op afstand zien dat er iets niet in orde is. Ze vragen je dan om software te downloaden zodat ze je kunnen helpen dit op te lossen.

Trap hier niet in! Jouw computerfabrikant of softwareleverancier kan niet op afstand dit soort dingen zien. En zal je er al helemaal niet voor bellen.

Ophang phishing is een telefoontje dat maar 1x overgaat. Vaak komt dit van een buitenlands betaalnummer. Ze hopen dat je vervolgens terugbelt waardoor je hoge belkosten kunt krijgen. 

 

 


Dat is oplichting van een PayPal scam. Gewoon lachen, ophangen, en verder gaan waar je mee bezig was.


---

Gewoon lachen, ophangen, en verder gaan waar je mee bezig was.

Wat ook een optie is: zo lang mogelijk aan de praat en aan de lijn houden. Ik weet uit ervaring dat ze daar ontiegelijk van balen, want ik heb dat ooit met een microsoft-beller gedaan. 🤣


Reageer