Skip to main content

mijn nieuwe buurvrouw uit Koerdistan (kent geen Nederlands en amper Engels)  heeft internet van Ziggo en haar kabel is stuk, Nu vroeg ze of ze mijn internet mag gebruiken en mijn wachtwoord. Kan dit kwaad als ik dat toesta?

Hi @MJAJansen, wat aardig dat je de buurvrouw wilt helpen. Ik zou je wel aanraden om een gastwifi aan te maken. Zo zit iemand niet direct op je eigen netwerk. Hoe je dit precies doet staat uitlegt op de kennisbank van KPN. Per modem verschilt dit iets en omdat ik niet weet welke je hebt plaats ik ze hieronder even allemaal voor je. 

 

 


Nooit je persoonlijke wifi delen met derden, daarvoor uitsluitend de gastwifi gebruiken @MJAJansen 


@MJAJansen heel aardig van u, maar wat doet Ziggo dan. Zij moet bij Ziggo om herstel vragen. En wellicht kunt u voor haar bellen met Ziggo. Is er al gebeld met Ziggo en wat is de verwachting dat de kabel gerepareerd wordt. Je buurvrouw weet je wel snel te vinden en dan al gelijk dit vragen. Bij mij gaan er wat belletjes af. Niet dat zij dan “gratis“ internet heeft via u. 


@MJAJansen bedenk wel dat u verantwoordelijk bent voor wat er via u verbinding gebeurt.
 


@MJAJansen Wat aardig dat je de buurvrouw wilt helpen! Er zijn echter wel enkele risico’s aan verbonden. Als je je wifi deelt met iemand anders, zoals je buurvrouw, ben jij verantwoordelijk voor al het internetgebruik via jouw verbinding. Dit betekent dat als zij illegale activiteiten uitvoert via jouw netwerk, jij daarvoor aansprakelijk kunt worden gesteld. Om dit risico te verminderen, is het verstandig, zoals @DaveA aangeeft, om een gastnetwerk aan te maken en sterke beveiligingsmaatregelen te nemen, zoals een uniek wachtwoord en encryptie.

Hoe is het uiteindelijk afgelopen met het delen van je wifi? Heb je een gastnetwerk aangemaakt of andere maatregelen genomen? 


dank voor alle reacties

uiteindelijk had ik teveel twijfels en heb haar niet mijn WIFI laten gebruiken en ook geen gastnetwerk aangemaakt.

 

 


Goed gehandeld @MJAJansen. Beter voorkomen dan genezen! 


Heel verstandig @MJAJansen , veiligheid voor alles, je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn.

 

 


Ik vind het wel een beetje sneu voor de buurvrouw hoor...


Reageer