Skip to main content

Eens in de paar weken wordt ik ‘teruggebeld’ door mensen die pretenderen dat ik ze gebeld heb. Dat is zojuist enkele minuten geleden weer het geval. Het vervelende is dat ik die mensen nooit gebeld heb, sterker nog: ik ken ze niet. 
 

Zou het kunnen zijn dat mij telefoonnummer gespoofed wordt? En zo ja, wat kan ik daar tegen doen?

 

Groeten, 

Danny

 

Zou het kunnen zijn dat mij telefoonnummer gespoofed wordt? En zo ja, wat kan ik daar tegen doen?

 

Ja, dat zou kunnen @eenschaap . Deze ‘spoofers’ kunnen een willekeurig nummer kiezen en dat meezenden. Helaas kan je er weinig aan doen.

Eigenlijk maar één ding: zelf een ander nummer aanvragen bij KPN, maar dat is wel ingrijpend.
De overlast is vaak maar tijdelijk, daarna kiezen ze een ander nummer en ben jij er weer vanaf.


Eens in de paar weken wordt ik ‘teruggebeld’ door mensen die pretenderen dat ik ze gebeld heb. Dat is zojuist enkele minuten geleden weer het geval. Het vervelende is dat ik die mensen nooit gebeld heb, sterker nog: ik ken ze niet. 
 

Zou het kunnen zijn dat mij telefoonnummer gespoofed wordt? En zo ja, wat kan ik daar tegen doen?

Erg vervelend inderdaad en helaas is het iets dat aan de orde van de dag is.

Helaas kan je er als nummerhouder niets tegen doen, het probleem is dat via allerlei VoIP bedrijven de mogelijkheid bestaat om zelf te bepalen met welk nummer je uitgaande telefoongesprekken start waardoor het onmogelijk is om het spoofen van nummers tegen te gaan.

Nu gebruiken ze uw nummer, straks die van mij etc.

Vaak worden nummers willekeurig gekozen, maar soms komt het ook voor dat ze expres een nummer van iemand gebruiken. Een nummer die ooit eens gelekt is (gegevenslek). Je zou eens kunnen kijken of je nummer ooit gelekt is bij haveibeenpwned? i.p.v. zoeken op email address kan je er je telefoonnummer invullen op internationale wijze, voor Nederland dus +31612345678.


Hallo @eenschaap, als dit gebeurd is dat natuurlijk erg vervelend. Voor de rest sluit ik me aan bij de reeds gegeven informatie door andere forumleden.