Skip to main content
Antwoord

Beltegoed van circa 25 euro verdwenen

• September 30, 2025
  • 20 reacties
  • 312 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Het beltegeod (ca. 25 euro) is plotseling verdwenen voor het mobiel van mijn vrouw (prepaid). Op haar mobiel kan ik niet vinden waaraan en wanneer dat is opgegaan. Kan KPN dat voor mij doen? Hoe vraag ik/zij dat aan?

Beste antwoord door RBxx

Belangrijk is de eerste optie (overschakelen naar mobiele gegevens) op die pagina ​@Spuki35 . Zet die optie uit als je niet wil dat de telefoon overschakelt naar mobiele data als de wifi langzaam of onstabiel is.

20 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 1, 2025

Ik belde naar 0800-0406. Ging snel en klantvriendelijk. maar men kon niet nagaan wanneer en waarom het beltegoed naar nul ging! In de community wordt daar veel over geklaagd. Hoe zit dit?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 1, 2025

Hallo ​@Spuki35 ,

De kans is groot dat het tegoed is opgegaan aan mobiel internet. 

Staat in het menu van haar telefoon de optie mobiel netwerk uit? 

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Spuki35, welkom op onze community! Ik zie dat ​@Noordzee al een goede tip geeft, het is een lastige want er zijn veel mogelijke oorzaken hiervoor. Het artikel dat hij deelt geeft al wel een goed startpunt om dit uit te zoeken. 
We denken graag even mee!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 2, 2025

Bedankt voor de reacties. Ik ga er straks mee aan de slag. Maar een tussenvraag: hoe kom ik in de community het snelst bij mijn eigen topics, in ieder geval de laatste?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 2, 2025

Maar een tussenvraag: hoe kom ik in de community het snelst bij mijn eigen topics, in ieder geval de laatste?

Klik op de letters van jouw naam. En dan kun je bv klikken op topics. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 2, 2025

@Noordzee De bedoeling is dat in huis de Mobiele gegevens uit staan, maar daar is mijn vrouw slordig in. En 1 keer heeft dat aardig wat mobiele data gekost (het mobiel had het verkeerde netwerk gekozen). Ik weet niet meer hoeveel.
We gebruiken altijd een bundel van 100 MB voor mobiele data (31 dagen geldig). Dat is meestal ruim voldoende, behalve als je echt gegevens gaat downloaden.
Op het mobiel (Samsung) staat niets  van slimme netwerkwissel.
Volgens het mobiel was het “Gebruik mobiele gegevens” in september 17,46 MB en in oktober, tot nu toe, 2,01 MB. Dus heel weinig.
Ik begrijp dat KPN niets bijhoudt van de hoeveelheid datagebruik buiten de bundel.
Ik heb nog niet gevonden hoeveel 1 MB buiten de bundel kost. (In onze bundel 5 ct.)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 3, 2025

@Noordzee . Toch gevonden op het Samsung Mobiel:  Instellingen>Verbindingen>Wi-Fi>driepuntjesmenu>Intelligent Wi-Fi.  Daarin o.a. “Naar betere Wi-Fi-netwrerken” (staat aan) en "Wi-Fi automatisch aan/uit” (staat uit).
Ik denk dat het laatste beter aan kan staan:  en daar eigen Wi-Fi thuis aan zetten.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 3, 2025

Belangrijk is de eerste optie (overschakelen naar mobiele gegevens) op die pagina ​@Spuki35 . Zet die optie uit als je niet wil dat de telefoon overschakelt naar mobiele data als de wifi langzaam of onstabiel is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 4, 2025

@Noordzee . Toch gevonden op het Samsung Mobiel:  Instellingen>Verbindingen>Wi-Fi>driepuntjesmenu>Intelligent Wi-Fi.  Daarin o.a. “Naar betere Wi-Fi-netwrerken” (staat aan) en "Wi-Fi automatisch aan/uit” (staat uit).
Ik denk dat het laatste beter aan kan staan:  en daar eigen Wi-Fi thuis aan zetten.

Laat dat maar zo staan. Veel belangrijker is om zoals eerder geschreven (en nu ook door RBxx benoemd) om de instelling overgang naar mobiele gegevens of overgang naar mobiel netwerk uit te zetten.

Het beste is om Mobiel Netwerk volledig uit te zetten. Dan kan het internet alleen nog maar via WiFi lopen.  

Hallo ​@Spuki35 ,

De kans is groot dat het tegoed is opgegaan aan mobiel internet. 

Staat in het menu van haar telefoon de optie mobiel netwerk uit? 

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 4, 2025

@RBxx Bedankt. Merkwaardig: de optie “Oversch. naar mobiele gegevens” is grijs. Hoe kan dat?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 4, 2025

@Noordzee  Wederom bedank voor je reactie. Verder: 1. De prepaid app vermeldt de tarieven, o.a dat 1MB buiten de bundel 0,10 euro kost.
2. Waarom kan KPN niet nagaan hoeveel data ik gebruikt heb op welk moment?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 4, 2025

@RBxx Bedankt. Merkwaardig: de optie “Oversch. naar mobiele gegevens” is grijs. Hoe kan dat?

Hoi ​@Spuki35 .  Staat "Mobiele gegevens” misschien uit op dit moment?

Ik zag zojuist dat bij mij de optie “Oversch. naar mobiele gegevens” grijs werd toen ik "Mobiele gegevens” uitzette.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 5, 2025

@Noordzee  Wederom bedank voor je reactie. Verder: 1. De prepaid app vermeldt de tarieven, o.a dat 1MB buiten de bundel 0,10 euro kost.
2. Waarom kan KPN niet nagaan hoeveel data ik gebruikt heb op welk moment?

Graag geholpen ​@Spuki35 ,

Wat ik van jou en ook van de reactie van RBxx begrijp, is dat het mobiele netwerk (mobiele gegevens?) nu uitstaat dus dan heb je vanaf nu niet meer van die hoge kosten voor het gebruik van mobiel internet. 

Wat betreft jouw vraag over de registratie van KPN over jouw datagebruik. Je kunt zelf jouw tegoed bijhouden in de prepaid app, maar KPN registreert niet waar jij de data voor hebt gebruikt. Je zou dat zelf kunnen terugvinden in het menu van de telefoon. Maar OK, zover ik kan beoordelen, staat alles uiteindelijk nu goed in haar telefoon en dan is het voor nu opgelost.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 6, 2025

@RBxx  Je schreef:

Hoi ​@Spuki35 .  Staat "Mobiele gegevens” misschien uit op dit moment?

Ik zag zojuist dat bij mij de optie “Oversch. naar mobiele gegevens” grijs werd toen ik "Mobiele gegevens” uitzette.

Klopt! Hatelijk dank.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 6, 2025

@Thomas van KPN  je scheef:Hoi ​@Spuki35, welkom op onze community! Ik zie dat ​@Noordzee al een goede tip geeft, het is een lastige want er zijn veel mogelijke oorzaken hiervoor. Het artikel dat hij deelt geeft al wel een goed startpunt om dit uit te zoeken. 
We denken graag even mee!

Je schrijft dat er veel mogelijke oorzaken zijn. Is er nog iets waar ik naar kan kijken? Kan het een (administratieve) fout zijn van KPN?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Je kunt altijd even met ons bellen met 0800-0402, we kunnen niet zien waar de MB's aan gebruikt zijn maar wel wanneer en hoeveel. De kans dat dit een administratieve fout aan onze kant is, is nihil. Je bent niet toevallig in het buitenland? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 7, 2025

@Thomas van KPN  Bedankt voor je reactie. Ik had al gebeld met 0800-0402, maar volgens mij zei de contactpersoon dat hij niet kon nagaan wanneer en hoeveel datagegevens zijn gebruikt.
Overigens heb ik op het mobiel van mijn vrouw  weer eens gekeken naar het “Gebruik van mobiele gegevens”. Vandaag is de laatste dag van 31 dagen van een 100MB databundel. In september was het gebruik van het mobiel 17,46 MB en in oktober, tot nu toe, 5,31MB, totaal ca. 23 MB, á 10 ct dus voor 2,30 euro en niet (laten we zeggen ) meer dan 10 euro. Dat blijft toch vreemd. Gelukkig dat het niet om een zeer hoge bedrag gaat. Nee, we waren niet in het buitenland. Van de databundel is 20 MB verbruikt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 9, 2025

Ik heb vandaag toch nog eens gebeld met 0800-0402. Er is in september 5 euro afgeboekt voor een databundel en wat belkosten. Geen gorter bedrag. Ik kan het niet verklaren. Jammer.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dat is wel jammer inderdaad, ik had verwacht dat mijn collega's meer zouden kunnen zien. Toch bedankt voor je terugkoppeling! Ik zal deze feedback meenemen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 11, 2025

Ik heb de waarschijnlijke oorzaak, denk ik, gevonden.
Ik ontdekte in de prepaid app van het mobieltje, bij Verbruik, dat de telefoonverbinding in september ruim 50 minuten open heeft gestaan en dat kostte ca 16 euro! Geen idee waarom ik dit nu pas ontdek. Ook jammer dat een contactpersoon van KPN niet ook een beetje verder terugkeek.
Ik ga nu toch maar een klein sim only abonnementje kopen. Prepaid is toch wel een beetje zenuwachtig voor oude lui.