Skip to main content
Beantwoord

Geen internet bundel bij prepaid, maar toch internet gebruik

• December 22, 2025
  • 4 reacties
  • 103 keer bekeken

Goeiemorgen,

Er viel mij iets op de laatste tijd. Ik heb een KPN prepaid simkaartje zonder internet bundel. Ik heb de app “Prepaid” voor Android van KPN. 

Er staat onder “Verbruik” over 1 dag ongeveer 5 keer een “Consumption Mobiel Internet” → 0.00 euro. En er staat de tekst “Mobiel internet binnen Number 0.09MB”. Het aantal MBs varieert door de dag heen.

Ik heb de APN op mijn apparaat ook voor de zekerheid op “disabled” staan. Dus inloggen op internet van KPN zou onmogelijk moeten zijn.

Sinds ik deze APN heb aangepast, is het 1x voorgekomen dat er “Consumption Mobiel Internet” in beeld kwam - > 0.09 MB. 

Weet iemand wat hier aan de hand is / hoe dit kan?

Beste antwoord door Maja van KPN

Ik weet niet precies wat voor soort toestel je hebt en weet dus ook niet hoe dit er uit ziet in de instellingen, echter zou elk toestel de optie moeten hebben om mobiele data wel of niet aan te zetten ​@SD123 🙂 Als die optie nog aan staat, kan je toestel nog steeds de impuls krijgen om te gaan zoeken naar mobiel internet. Wellicht kan je daar nog naar op zoek gaan?
Omdat er niet daadwerkelijk wat in rekening gebracht wordt is er inderdaad niet zo veel aan de hand, maar ik zou het wel fijn voor je vinden als het lukt om er helemaal een stokje voor te steken dat je toestel het internet op wil!

4 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 22, 2025

Hallo ​@SD123 ,

Zolang er geen geld van jouw saldo afgaat, lijkt het geen kwaad te kunnen.

Wat je nog kunt doen:

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 25, 2025

Hi ​@SD123,

Ik snap dat je hier een beetje vreemd van op kijkt, als je helemaal geen gebruik maakt van je mobiele internet 🤔 De verklaring van Noordzee, lijkt me helemaal zo gek nog niet. Je toestel lijkt namelijk wél verbinding te willen zoeken met een mobiel netwerk. Heb je deze instelling al kunnen vinden en eventueel uitschakelen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 26, 2025

Ik heb een dumbphone, waarvan ik het internet wil uitschakelen (draait geen Android). Maar dat kan alleen door de APN te veranderen naar iets wat KPN niet begrijpt kwam ik achter, vandaar dat ik daar “disabled” heb ingevuld. Ik heb dit vanaf 21 december direct ingevoerd bij het plaatsen van de sim. Op 23 december heb ik nog de melding gehad in de Android app genaamd “prepaid” (op een andere, Android, telefoon).  Soms geeft hij aan 2,5 MB aan data → 0.00 euro (ik vind 2.5 MB best veel heel eerlijk bij een poging tot verbinding, maar misschien zijn het 100 pogingen ofzo). Sindsdien heb ik geen “Consumption Mobiel Internet” → 0.00 euro meer gezien. Er lijkt inderdaad niet veel aan de hand aangezien er 0.00 euro bij staat. Opmerkelijk blijft het wel dat het nu niet meer voorkomt. Of ik moet mijn toestel herstarten ofzo en dat er dan weer een poging gedaan wordt. Maar als ik het goed begrijp is enige vorm van datavekeer, behalve om verbinding te maken met het netwerk,naar het internet uitgesloten door “disabled” te hebben ingevuld? Fijne dagen.  

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 2, 2026

Ik weet niet precies wat voor soort toestel je hebt en weet dus ook niet hoe dit er uit ziet in de instellingen, echter zou elk toestel de optie moeten hebben om mobiele data wel of niet aan te zetten ​@SD123 🙂 Als die optie nog aan staat, kan je toestel nog steeds de impuls krijgen om te gaan zoeken naar mobiel internet. Wellicht kan je daar nog naar op zoek gaan?
Omdat er niet daadwerkelijk wat in rekening gebracht wordt is er inderdaad niet zo veel aan de hand, maar ik zou het wel fijn voor je vinden als het lukt om er helemaal een stokje voor te steken dat je toestel het internet op wil!