Skip to main content
Antwoord

Hoe kan ik internetten en bellen met prepaid in Italië?

• August 15, 2025
  • 16 reacties
  • 168 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Wij hebben een mobiele telefoon met een KPN prepaid kaart.
Vorig jaar waren wij in Noord-Italië, maar toen konden wij op plekken zonder WIFI verbinding nergens verbinding maken met een  mobiel netwerk. Mobiele netwerk/roaming was ingeschakeld. Vrienden die bij ons waren hadden met hun mobiel met vast abo geen enkel probleem. In Zwitserland en Duitsland werkte het wel. Binnenkort gaan wij opnieuw naar Italië en wij willen daar graag gewoon kunnen appen en internetten. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat het beste kan regelen (tijdelijk een abonnement nemen o..i.d.? En als we een abonnement nemen, zijn we dan alle gegevens op de prepaidcard kwijt? 

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Henrik1, logisch dat je wilt weten of je kunt internetten in Italië (mooie bestemming!) en fijn dat je al wat hulp hebt gehad. 

Als het in Zwitserland e.d. werkt dan zou dit ook in Italië het geval moeten zijn. Je bent nu nog niet in Italië begrijp ik, dus wat lastig om nu te achterhalen wat er precies speelt. 
Er zijn mijns inziens twee opties:

1. Je probeert het nogmaals met je prepaid in Italië. Pak daarbij de lijst die PeterG stuurde voor providers waar we daar mee samenwerken erbij en probeer al deze netwerken.
    Houd er wel rekening mee dat het netwerk daar niet overal zo goed dekt als hier in Nederland bijvoorbeeld het geval is. Als je midden op het plattenland zit is de kans bijvoorbeeld groot dat je geen of een slechte verbinding hebt.
    Als het ondanks dat alles nog niet werkt zoals het zou moeten dan kun je ons vanuit daar berichten via Facebook of X (Twitter). Dan kunnen mijn collega's dit met je oplossen en zo maak je ook geen belkosten. 

2. Je neemt een abonnement. De gegevens op de simkaart hoeven niet verloren te gaan. Je kunt alles dat op de simkaart staat overzetten op je telefoon en het dan desnoods voor de zekerheid vanuit daar ook weer op je nieuwe simkaart zetten. 
    Daarna kun je overstappen van prepaid naar een abonnement. Als het een tijdelijk abonnement moet zijn, let er dan goed op dat je voor maandelijks opzegbaar kiest:

Eventueel kun je voor dit alles ook naar de KPN winkel, mocht je persoonlijke hulp prettiger vinden. Mijn collega kan je dan ook helpen met het overzetten van de gegevens op je simkaart naar je toestel.

Zo, flink wat informatie, maar hopelijk kun je hiermee uit de voeten. 🙂

16 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 15, 2025

Het zou in Italië moeten werken. Is het nog een 2G telefoon? GSM dus.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 15, 2025

Nee; toestel (Galaxy A14) is 2 jaar oud.  Er waren daar drie netwerken beschikbaar, maar geen enkele werkte op de telefoon op plekken waar geen WIFI verbinding was. Op de telefoon was het begruik van mobiele gevens ook ingeschakeld.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 15, 2025

Met deze netwerken heeft kpn roaming overeenkomst. 

Waarom je hier geen verbinding mee kreeg is wel vreemd. Er komt hier de komende dagen nog een KPN Moderator. Wegens vakantie bezetting duurt dat wat langer dan 24 uur.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 15, 2025

De crux is: het gebruik van mobiele gegevens. Dat werkt dus niet in Italië. Als ik in Nederland of in het buitenland ben waar geen wifi is, schakel ik in het toestel: “mobiele gegevens” in. Daarmee wordt het saldo van mijn prepaid kaart belast met de kosten van het gebruik. Ik hoop dat de KPN moderator een oplossing heeft. Anders wellicht hulp bij een KPN XL winkel? Nogmaals, ik wil best een vast abonnement voor een korte tijd, mar ben bang dat ik daarmee alle gegevens op mijn telefoon kwijtraak.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 15, 2025

Hmm. Nog een schot voor de boeg. Hoe oud is je simkaart? Van 2017 of ouder, sowieso vervangen. Dat is het makkelijkst in een kpn winkel. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 16, 2025

Simkaarten zijn van na 2020.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 16, 2025

Dan is het even afwachten tot een moderator hier komt.

Staan relevante gegevens als 06 nummer in je profiel?

https://community.kpn.com/settings/profile

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 17, 2025

Hi ​@Henrik1, logisch dat je wilt weten of je kunt internetten in Italië (mooie bestemming!) en fijn dat je al wat hulp hebt gehad. 

Als het in Zwitserland e.d. werkt dan zou dit ook in Italië het geval moeten zijn. Je bent nu nog niet in Italië begrijp ik, dus wat lastig om nu te achterhalen wat er precies speelt. 
Er zijn mijns inziens twee opties:

1. Je probeert het nogmaals met je prepaid in Italië. Pak daarbij de lijst die PeterG stuurde voor providers waar we daar mee samenwerken erbij en probeer al deze netwerken.
    Houd er wel rekening mee dat het netwerk daar niet overal zo goed dekt als hier in Nederland bijvoorbeeld het geval is. Als je midden op het plattenland zit is de kans bijvoorbeeld groot dat je geen of een slechte verbinding hebt.
    Als het ondanks dat alles nog niet werkt zoals het zou moeten dan kun je ons vanuit daar berichten via Facebook of X (Twitter). Dan kunnen mijn collega's dit met je oplossen en zo maak je ook geen belkosten. 

2. Je neemt een abonnement. De gegevens op de simkaart hoeven niet verloren te gaan. Je kunt alles dat op de simkaart staat overzetten op je telefoon en het dan desnoods voor de zekerheid vanuit daar ook weer op je nieuwe simkaart zetten. 
    Daarna kun je overstappen van prepaid naar een abonnement. Als het een tijdelijk abonnement moet zijn, let er dan goed op dat je voor maandelijks opzegbaar kiest:

Eventueel kun je voor dit alles ook naar de KPN winkel, mocht je persoonlijke hulp prettiger vinden. Mijn collega kan je dan ook helpen met het overzetten van de gegevens op je simkaart naar je toestel.

Zo, flink wat informatie, maar hopelijk kun je hiermee uit de voeten. 🙂

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 21, 2025

Dank voor de info. Ik heb nog het volgende ontdekt op mijn mobiel: data roaming staat aan. Maar...op de status info van de simkaart staat: geen roaming. Wat betekent dat?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hmmm, dat klinkt mij zo niet bekend in de oren ​@Henrik1. Naar mijn weten werkt roaming zolang het in je telefoon aan staat. 
Als roaming op je telefoon wel aan staat nu en je simkaart hetzelfde aan blijft geven, herstart je toestel dan even. Je simkaart maakt dan ook opnieuw verbinding, ik ben benieuwd of dat helpt. 

Zo niet, dan kun je ook altijd een KPN Winkel binnenlopen (als je nog niet in Italië bent). Dan kan mijn collega daar je toestel en je instellingen samen met jou doornemen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 2, 2025

Vanwege eerdere moeilijkheden met een KPN-prepaidkaart in Italië heeft mijn vrouw vorige week dinsdag haar KPN prepaidnummer omgezet naar een KPN-abonnement. Afgelopen donderdag ontvingen wij de nieuwe SIM-kaart, waarvan wij de ontvangst direct hebben bevestigd.

In de begeleidende informatie stond dat de SIM-kaart gebruikt kan worden zodra het telefoonnummer is overgezet naar KPN. Dit wekt bevreemding, aangezien het nummer al een KPN-prepaidnummer was. Inmiddels is het opnieuw dinsdag en hebben wij nog steeds geen bericht ontvangen dat de overstap is afgerond. De tijd begint te dringen, omdat mijn vrouw aanstaande zaterdag voor enkele dagen naar Italië vertrekt voor een familiebezoek. Bij het afsluiten van het abonnement is ons niet verteld dat er een lange wachttijd zou zijn voor het overzetten van het nummer. Integendeel, ze adverteert met: Je krijgt een nieuwe 3-in-1 simkaart. Die past in elke telefoon. Activeer je simkaart online of tijdens de bezorging. Klaar! Je kan meteen bellen en internetten, zonder eerst tegoed op te laden.” Nou, niet dus.

Bovendien hebben wij van een kennis gehoord dat, zodra KPN bericht dat de overstap in gang is gezet, het daarna nog twee werkdagen duurt voordat het nummer daadwerkelijk actief is op de nieuwe SIM-kaart. Dit zou betekenen dat mijn vrouw tijdens haar reis geen bruikbare telefoon heeft.

Wij zijn op leeftijd en digitaal niet vaardig; in het buitenland een SIM-kaart verwisselen is voor ons geen reële optie.

Kan iemand ons dringend aangeven hoe dit probleem vóór zaterdag opgelost kan worden?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 2, 2025

Bel even met de klantenservice. Dat is sneller. Die kunnen ook de status van de migratie inzien.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.
Storingen, blokkeren sim zijn 24/7 te melden.
Je kunt ook contact opnemen via Facebook messengerInstagram en X.com.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

De helpdesk van de KPN winkel in Hengelo bevestigde dat gebruik van het mobiele netwerk met een prepaid kaart van KPN niet mogelijk is. Dus, conform onze ervaring. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 3, 2025

Ik heb recent een prepaid omgezet naar abonnement en dat was met een dag geregeld. Kortom bel de klantenservice 0800-0402!!!

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 3, 2025

Probleem opgelost. Zeer vakkundig geholpen bij KPN winkel. Wat bleek: info per mail van KPN over overzetten telefoonnummer bleek onjuist.  Bij het overstappen van KPN Prepaid naar een KPN-abonnement bepaalt de activatiedatum wanneer de prepaidkaart stopt en het abo. actief wordt. (cfm. info van Vikash - zie boven). Op de prepaid SIM kaart stond het nieuwe abo genoteerd, dus abo was al actief. Wel heeft de medewerker van KPN de nieuwe SIM kaart alsnog in de telefoon geplaatst.  

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 3, 2025

Gelukkig ​@Henrik1, fijn dat het zo gelukt is. 🙂 Alvast heel veel plezier gewenst in Italië voor jullie beiden! Ik ga er vanuit dat het internetten nu gewoon goed gaat. Mocht je toch tegen problemen aanlopen, volg dan de stappen in mijn eerdere bericht:

En voor de handigheid ook de lijst van PeterG:

Met deze netwerken heeft kpn roaming overeenkomst.