Skip to main content
Antwoord

Hoe kunnen we het beste KPN prepaid beheren via MijnKPN?

• August 18, 2025
  • 5 reacties
  • 62 keer bekeken

Beste Forumbewoners,

Deze keer een vraag die gerelateerd is aan mijn vrijwilligerswerk, een project om (meestal) ouderen ideeën aan te dragen over hulpmiddelen die beschikbaar zijn. Geen verkoop, mensen kunnen vrijblijvend langs komen om dingen te zien en te ervaren. 

Binnen dit project hebben we een S.O.S. knop die werkt met een KPN prepaid kaart. Daar het puur een demonstratie betreft is dat de voordeligste oplossing.

Ik heb de simkaart in de prepaid app geregistreerd. Echter daar verdwijnt de registratie vaak na een update. Normaal geen probleem dat is zo weer hersteld. Maar in dit geval betekent het de S.O.S. knop openschroeven en de simkaart in een smartphone plaatsen. En dan weer terug in de S.O.S. knop.

Zelf heb ik privé een prepaid simkaart in mijn KPN staan en dat lijkt goed te werken. Ik zou de betreffende prepaid simkaart kunnen toevoegen maar ik houd het liever gescheiden.

Zou het toegestaan zijn om een mijn KPN account aan te maken puur voor het beheer van een prepaid simkaart? Ik kan me voorstellen dat KPN dat liever niet heeft, maar in dit geval zou het wel een oplossing kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Martin

Beste antwoord door Jasper van KPN

Voor zo'n systeem werkt dat goed inderdaad, ik ken het concept. De simkaart zal dan niet verlopen als er elke 6 maanden een keer gebruik van wordt gemaakt. Als die 6 maanden nadert wordt er een sms'je naar het nummer gestuurd, maar die zal nergens gelezen kunnen worden dus. 

Het tegoed opvragen kan op een aantal manieren, maar ik denk dat ze voor deze situatie niet ideaal zijn. Dit zijn de opties:

• Een sms met de tekst SALDO sturen naar 1266 vanaf een toestel met die simkaart, je krijgt een sms terug met het saldo
  • 'Bellen’ naar \*101# vanaf een toestel met die simkaart, het tegoed komt dan in beeld
  • Via de KPN Prepaid app

De eerste 2 opties lijken me geen optie met het simkaartje in de SOS knop, en de prepaid app ben je al bekend mee. Andere opties dan dat zijn er helaas niet.

5 reacties

• August 18, 2025

Zou het toegestaan zijn om een mijn KPN account aan te maken puur voor het beheer van een prepaid simkaart?

Ja natuurlijk. Dat mag. En is in jouw situatie ook heel verstandig. Je hebt wel een apart emailadres nodig natuurlijk. Maar als je dat niet hebt, dan maak je gewoon bij Google een extra Gmail adres aan. En dan gebruik je dat Gmail adres voor het MijnKPN account. Dan hou je dat zo ook gescheiden. 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Railrunner, het elke keer opnieuw openen van de SOS apparaatje is niet handig inderdaad. Wat voor signaal geeft die? Is dat een sms’je of is dat met data? De reden van die vraag is dat een simkaartje met een 06-nummer van de ACM niet voor een specifiek data doel gebruikt mag worden. Dan zou een data only simkaartje beter passen bij het doel.

Het aanmaken van een aparte MijnKPN account daarvoor is geen probleem, maar er is een kans dat je de simkaart alsnog soms in een toestel moet plaatsen, voor MFA:

• Auteur
  • Topper
  • August 20, 2025

Hallo ​@Marlon92 en ​@Jasper van KPN ,

Bedankt voor jullie snelle reacties. Voor Jasper, een S.O.S. knop dragen mensen bij zich. Bij een alarmering wordt er eerst een sms verstuurd met de gps locatie. Daarna wordt een telefoon gesprek opgezet. Data is verder niet aan de orde, dus ik denk dat een prepaid kaart geen probleem is.

Afhankelijk van het type en het abonnement kan dit via een centrale of via familie/mantelzorgers. Binnen zo'n abonnement regelt de aanbieder dan ook de sim kaart en het telefoon abonnement. 

Wij hebben een model wat zelf in te stellen valt, en daar kunnen we dan een prepaid sim kaart voor gebruiken. Voor ons ideaal want het is puur om af en toe te demonstreren hoe het werkt. De alarmering komt binnen op de telefoon van het project.

Tweetrapsverificatie werkt heel prettig op een telefoon, en het is fijn dat KPN blijft verbeteren op het gebied van veiligheid.

Voor deze S.O.S. knoppen kan dit wel een dingetje worden want je hebt geen scherm en geen toetsenbord. Voor het type met een abonnement zal de aanbieder wel een oplossing verzinnen.

Maar voor de modellen die je zelf in kunt stellen met een eigen sim kaart. Misschien maar gewoon door gaan tot het tegoed op is. Op zich wordt hij iedere zes maanden wel enkele keren gedemonstreerd dus verlopen zal de sim kaart niet. 

Ik weet niet of er nog andere manieren zijn om het tegoed te checken? Bellen naar een service nummer gaat ook niet werken. 

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 21, 2025

Voor zo'n systeem werkt dat goed inderdaad, ik ken het concept. De simkaart zal dan niet verlopen als er elke 6 maanden een keer gebruik van wordt gemaakt. Als die 6 maanden nadert wordt er een sms'je naar het nummer gestuurd, maar die zal nergens gelezen kunnen worden dus. 

Het tegoed opvragen kan op een aantal manieren, maar ik denk dat ze voor deze situatie niet ideaal zijn. Dit zijn de opties:

• Een sms met de tekst SALDO sturen naar 1266 vanaf een toestel met die simkaart, je krijgt een sms terug met het saldo
  • 'Bellen’ naar \*101# vanaf een toestel met die simkaart, het tegoed komt dan in beeld
  • Via de KPN Prepaid app

De eerste 2 opties lijken me geen optie met het simkaartje in de SOS knop, en de prepaid app ben je al bekend mee. Andere opties dan dat zijn er helaas niet.

• August 21, 2025

Voor dit soort toepassingen hebben we meerdere simyo (=kpn netwerk) kaartjes.
Die sturen na ~5 maanden geen verbruik een waarschuwings e-mail.
Simpel en perfect.  :-)