Skip to main content
Beantwoord

Ik kan opeens geen sms meer ontvangen in Australië

• 31 juli 2025
  • 8 reacties
  • 91 keer bekeken

Hallo, ik kan geen smsjes meer ontvangen in Australië, zoals  bijv. verificatie smsjes. Ik gebruik al jaren een kon simkaart met prepaid opwaarderen. Kan dus ook niet meer in die prepaid app kijken omdat ik dan een code op mijn mobiel niet kunnen ontvangen wat dus niet lukt.

Ben sinds eind mei op reis en heb 14 juli nog een sms ontvangen van een vliegtuig maatschappij, daarna niks meer. Volgens mij komt het omdat ik geen verbinding kan maken met een mobiel netwerk. Als ik handmatig netwerk selecteren doe krijg ik wel een lijst met netwerken maar ook de melding dat: "Je simkaart staat geen verbinding met dit netwerk toe." Krijg deze melding ook als ik vervolgens terug ga naar netwerk automatisch selecteren. Volgens mij zou dit wel moeten kunnen, ook aangezien ik in Brisbane dus wel een berichtje heb gekregen. Enig idee hoe dit op te lossen?

Loïc 

Beste antwoord door PeterG

8 jaar of oudere simkaarten worden dit jaar in batches uitgeschakeld. 

Enige optie is nieuwe sim met nummerbehoud. 

Naar Nederlands adres laten sturen. Die persoon 'm laten activeren! Dan doorsturen naar jou.

Neem contact op met kpn tijdens de Nederlandse tijden. Via de online mogelijkheden. Leg ook uit dat je huidige simkaart niet meer werkt waardoor je ook de sms voor nummerbehoud, die normaal gesproken komt, niet kunt ontvangen. 

Je kunt contact opnemen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.
Storingen, blokkeren sim zijn 24/7 te melden.
Je kunt ook contact opnemen via Facebook messengerInstagram en X.com.
Buiten Nederland via elke telefoon: +316 1200 1200 (gebruikelijke kosten ter plaatse)

Bekijk origineel

8 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7923 reacties
  • 4 augustus 2025

Dat is natuurlijk niet praktisch ​@Loicdeleeuw. Ben je nog steeds in Australië? Welk toestel gebruik je exact? Je kan nog even de netwerkinstellingen van het toestel resetten en wellicht kan je hem ook eens handmatig op 4G zetten om te testen of dat werkt. 

• Auteur
  • 3 reacties
  • 7 augustus 2025

Yes, nog steeds in Australië. Redmi note 11 en beide al gedaan zonder enig merkbaar effect helaas.

PeterG
Superuser
  • 65050 reacties
  • 7 augustus 2025

Hoe oud is je simkaart?

Van 2017 en ouder worden niet meer ondersteund. 

• Auteur
  • 3 reacties
  • 7 augustus 2025

Geen idee, maar goede kans dat ie ouder is. Is dat iets nieuws? Want zoals gezegd tot half juli geen problemen.

En, als dat zo is, hoe los ik dat dan op? Ben pas ergens in 2026 terug in Nederland, dus dat zou dan betekenen dat ik geen verificatie sms-jes meer kan ontvangen... Sowieso niet van achterlijke instanties waar je een verificatie sms nodig hebt om je telefoonnummer te kunnen wijzigen.

PeterG
Superuser
  • 65050 reacties
  • Antwoord
  • 8 augustus 2025

8 jaar of oudere simkaarten worden dit jaar in batches uitgeschakeld. 

Enige optie is nieuwe sim met nummerbehoud. 

Naar Nederlands adres laten sturen. Die persoon 'm laten activeren! Dan doorsturen naar jou.

Neem contact op met kpn tijdens de Nederlandse tijden. Via de online mogelijkheden. Leg ook uit dat je huidige simkaart niet meer werkt waardoor je ook de sms voor nummerbehoud, die normaal gesproken komt, niet kunt ontvangen. 

Je kunt contact opnemen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.
Storingen, blokkeren sim zijn 24/7 te melden.
Je kunt ook contact opnemen via Facebook messengerInstagram en X.com.
Buiten Nederland via elke telefoon: +316 1200 1200 (gebruikelijke kosten ter plaatse)

• Auteur
  • 3 reacties
  • 8 augustus 2025

Oké, dat is spijtig.

Enig idee hoe lang mijn huidige nummer nog gewoon blijft bestaan dan? Want backpacken en ergens een sim kaart naar een Airbnb laten sturen in Zuid Oost Azië lijkt me niet echt haalbaar. Heb vooralsnog wel gewoon WhatsApp en zo, maar neem aan dat als ik niks doe dat er dan uiteindelijk iets gebeurd waardoor ik echt niks meer kan...

PeterG
Superuser
  • 65050 reacties
  • 8 augustus 2025

Je nummer is nog geldig tot 9 maanden na de laatste keer dat je er daadwerkelijk mee gebeld hebt (met verbinding) een sms verzonden of internet via 4G hebt gebruikt.

Als je geen vaste locatie hebt wordt het wel héél lastig nu inderdaad.

PeterG
Superuser
  • 65050 reacties
  • 8 augustus 2025

Voor Whatsapp dien je zelf het account stop te zetten. Of te wijzigen naar een nieuw nummer.

Want als je huidige nummer vervalt en na 3 maanden quarantaine naar een nieuwe klant kan gaan heb je voor Whatsapp natuurlijk een nummer wat jou niet meer toebehoord.

Ik vind dat Whatsapp daar veel meer op moet monitoren. Bijvoorbeeld elke 4 maanden sowieso een sms verificatie. Ik gebruik het nu al 5 jaar zonder ook maar enkele controle dat ik het nummer nog heb bij m'n provider.

Reageer