Skip to main content
Vraag

Kan niet bellen of sms'en in Spanje

• August 27, 2026
  • 4 reacties
  • 58 keer bekeken

Hallo KPN,

Ik ben momenteel in Spanje en heb een KPN Prepaid-simkaart die ik in maart heb gekocht.

Mijn telefoon maakt verbinding met een Spaans netwerk en ik heb 3G/4G en bereik. Dataroaming en VoLTE staan aan.

Ik kan echter niet bellen: de oproep wordt direct beĆ«indigd. Ook kan ik geen sms naar 1266 sturen; ik krijg ā€œNiet verstuurd – opties controlerenā€. De code *101# geeft de melding dat ik momenteel geen gebruik kan maken van deze service.

Kunnen jullie controleren of mijn Prepaid-simkaart en 06-nummer nog actief zijn en mij helpen om de aansluiting vanuit Spanje weer te laten werken?

4 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 27, 2026

Hallo ​@1alicanteĀ 

Werkte de prepaid simkaart wel in Nederland? Een prepaid simkaart moet in Nederland worden geactiveerd voordat je hem meeneemt naar het buitenland. Activeren in het buitenland is niet mogelijk.Ā 

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@1alicante, bij prepaid moet je er eens per 6 maanden gebruik van maken (zoals uitbellen of een sms’je sturen), anders vervalt het tegoed en het nummer. Maart zit op de grens van 6 maanden, maar de kans dat dat het is, is denk ik klein. Toen je dit topic maakte was het nog geen 6 maanden vanaf maart.

De vraag die Ruud stelt is ook waar ik meer benieuwd naar ben, had je de prepaid kaart al wel geactiveerd in Nederland, voor je vertrok? Als dat niet het geval was kunnen we 'm inderdaad niet activeren. Dat kan alleen als de simkaart met ons netwerk in Nederland is verbonden.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 1, 2026

ik heb een pripaid kaart gekocht voor € 5,- en ben naar spanje gegaan omdat ik daar veel ben maar het telefoon nummer werkt niet en het is ook niet op te warderen hoekomt dat weet u dat het is nu ongeveer 6 maanden later en na veel heen en weer zoeken op de site van kpn heb ik een beetje het vertrouwen verloren in dat het no gaat werken ,

mijn vraag is toen ik het pripaid kaartje heb gekocht in zutphen en meteen in de telefoon heb gedaan toen ik in spanje aan kwam 3 dagen later werkte het niet opbellen was niet mogelijk niet naar een nummer in nederland niet naar 112 en niet smsen ook nietĀ 

kunt u mij mischien helpenĀ 

Ā 

Vriendelijke groet robert

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 1, 2026

Hallo ​@1alicanteĀ 

Heb je in Nederland nog iets gedaan met het simkaartje? EƩn keer kort bellen of een sms'je versturen is voldoende om de sim te activeren. Er moet een (klein) beetje van het saldo gebruikt worden.