Skip to main content
Vraag

KPN prepaid simkaart krijgt geen dynamisch IPV4, alleen een IPV6 adres

• 29 januari 2025
  • 10 reacties
  • 109 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een KPN prepaid simkaart aangeschaft voor een 4G verbinding op een Quectel EC25 module.

Met het invullen van de juiste APN gegevens van KPN wordt de verbinding tot stand gebracht.

Alleen heb ik alleen een publiek IPV6 adres. Ik krijg geen dynamisch IPV4 adres, ik krijg een melding van de modem: failed to connect modem, only IPV6 address allowed. Wanneer ik mijn Youfone telefoon simkaart met abonnement probeer krijg ik wel een dynamisch IPV4 adres en werkt alles naar behoren op de Quectel EC25 module. De KPN prepaid simkaart  heb ik ook getest in mijn smartphone, daarin werkt de 4G verbinding gewoon.

Waar ligt het probleem hier?

10 reacties

• 2615 reacties
  • 29 januari 2025

Hier is helemaal geen probleem. Dit klopt gewoon. Het mobiele netwerk van KPN is met de standaard instellingen IPv6-only.

Door een andere APN te kiezen kan je wel een IPv4 adres krijgen. Maar wat wil je met een IPv4 adres? Poorten open zetten zodat je van buiten af verbinding kan maken kan niet hoor...

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 29 januari 2025

De APN heb ik al gewijzigd van internet, portalmmm.nl, advancedinternet, KPN4G.nl maar werkt allemaal niet en ik krijg telkens alleen een IPV6 adres.

Een applicatie op dit apparaat gebruikt alleen communicatie via IPV4. Deze applicatie maakt verbinding met een externe server die niet via IPV6 kan communiceren vandaar dat ik ook een dynamisch IPV4 adres nodig heb. 

• 2615 reacties
  • 29 januari 2025

Advanced internet werkt inderdaad tegenwoordig niet meer. Alleen oude abonnementen kunnen het nog gebruiken.

marc2134 schreef:

Een applicatie op dit apparaat gebruikt alleen communicatie via IPV4. Deze applicatie maakt verbinding met een externe server die niet via IPV6 kan communiceren vandaar dat ik ook een dynamisch IPV4 adres nodig heb. 

Dat vind ik heel raar. Met IPv6 kan je ook gewoon IPv4 adressen bereiken. Uiteraard. Anders zou 3kwart van internet niet bereikbaar zijn denk ik 🤡

Heb je na het wijzigen van de APN de verbinding verbroken en opnieuw gemaakt? 

• 2615 reacties
  • 29 januari 2025

portalmmm.nl werkt bij mij wel gewoon.

Maar zoals je ziet is het wel achter een NAT. Het ip adres begint met een 10. 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/RFC_1918

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3294 reacties
  • 29 januari 2025

Ook met een IPv6 only IP adres kan men gewoon IPv4 adres bereiken, in dit geval wordt via NAT64 IPv4 naar IPv6 converteert.

Dit is een IPv6 only achter een NAT64 op een KPN mobiel netwerk.

Indien het niet werkt, kan men nog steeds handmatig een DNS64 server gebruiken, b.v. van Google

2001:4860:4860::6464 of 2001:4860:4860::64

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 29 januari 2025

Een nat64 kan een IPv6 request vertalen in een IPV4 adres en andersom inderdaad. Maar dit is niet geïnstalleerd op mijn apparaat dus vandaar dat het nu niet gaat werken met IPv6 only, het gaat namelijk om een apparaat met een netwerkmanager op Debian(Linux). De server waar een request gedaan wordt heeft geen IPV6 adres (AAAA record).

Als ik met mijn Youfone(KPN) telefoon simkaart met abonnement probeer krijg ik inderdaad met portalmmm.nl alleen een IPV4 adres op het apparaat.

Dit werkt dus niet als ik een KPN prepaid simkaart gebruik. Ik zou toch ook een IPV4 moeten ontvangen met deze simkaart als ik portalmmm.nl als APN gebruik?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3294 reacties
  • 29 januari 2025
marc2134 schreef:

De server waar een request gedaan wordt heeft geen IPV6 adres (AAAA record).

Gebruik toch de Google DNS64 server ipv de standaard KPN DNS Server, je krijgt dan een AAAA terug van een server met A record.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 29 januari 2025

Oke, ga ik proberen.

Ik laat jullie het resultaat weten.

Bedankt voor de tips tot nu toe

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 30 januari 2025

Helaas kan ik de server nog steeds niet pingen met de Google NAT64 server.

Het gaat om een Amazon server. als ik deze DNS ping krijg ik geen reactie terug.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3294 reacties
  • 30 januari 2025
marc2134 schreef:

Helaas kan ik de server nog steeds niet pingen met de Google NAT64 server.

Het gaat om een Amazon server. als ik deze DNS ping krijg ik geen reactie terug.

Dat je niet kan pingen, zegt niet veel. Is de server wel ingesteld om op ping te antwoorden? Het kan ook zijn dat de NAT-router de ICMP blokkeert. Kan je wel deze website in een browser openen?

https://v4.ipv6test.app

Reageer