Skip to main content
Vraag

Nieuwe Prepaid simkaart werkt (nog) niet in het buitenland

• June 12, 2026
  • 5 reacties
  • 123 keer bekeken

Hoi,

Ik heb onlangs een prepaid simkaart gekocht om als extra/noodnummer te gebruiken in het buitenland. Nu ben ik daar, maar lijkt de simkaart niet actief te worden.

Er is wél verbinding met het netwerk, 4G wordt weergegeven, maar SMS kan niet worden verstuurd, uitgaande en inkomende gesprekken werken niet, en registratie via de “KPN prepaid” app blijft hangen op het versturen van de inlog-SMS.

Wat kan er gedaan worden om deze simkaart alsnog te activeren? Mijn vermoeden is dat dit niet vanzelf goed gaat omdat ik op een buitenlands netwerk ben verbonden (Zie meerdere topics hierover), maar zijn er ook nog alternatieve manieren om de sim te activeren?

Bedankt!

5 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 12, 2026

Helaas gaat dat niet werken ​@Xandrios .

Een KPN prepaid simkaart kan alleen geactiveerd worden in Nederland, verbonden met het KPN netwerk. Er is geen alternatieve manier voor.

Zie het artikel in de Kennisbank. 

Let op: je kunt jouw simkaart alleen activeren in Nederland. Ga je naar het buitenland? Zorg dan dat je jouw simkaart activeert vóór vertrek. Activeren vanuit het buitenland is op geen enkele manier mogelijk.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 13, 2026

Bedankt. Dat hoop ik toch niet, gezien deze simkaart hier specifiek voor is aangeschaft. Andere providers hebben deze restrictie niet, het zou wel erg klantonvriendelijk zijn als KPN dit niet toestaat én gebruikers hiervan niet inlicht bij de aanschaf. Heb alle info pagina’s tijdens het bestelproces netjes doorgenomen, maar geen woord hierover?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 13, 2026

Ik denk dat de reden bedoeld is om misbruik tegen te gaan. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 14, 2026

Ik begrijp je ongenoegen ​@Xandrios, maar helaas verandert het niets aan de situatie. Een KPN prepaid simkaart kan alleen in Nederland geactiveerd worden.

Je kan eventueel de simkaart naar een familielid/vriend in Nederland sturen. Dan activeert die de simkaart door het voeren van een kort telefoongesprek. Daarna stuurt die de simkaart weer via de post naar jou terug.

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@Xandrios, zoals Ruud al aangeeft kan een prepaid simkaart alleen in Nederland worden geactiveerd. Met buitenlandse netwerken is dat niet mogelijk, ook wij kunnen dat niet voor je doen. 

De optie die Ruud noemt, om de kaart naar Nederland te sturen en daar door iemand te laten activeren, kan een optie zijn als je voor langere tijd niet in Nederland bent.