Skip to main content
Vraag

Onbekende afschrijvingen prepaid tegoed

• September 13, 2026
  • 3 reacties
  • 42 keer bekeken

Wij verblijven al geruime tijd buiten Europa en houden de prepaid nummers actief totdat wij weer in Nederland terugkeren. De laatste tijd wordt op het nummer van mijn dochter met enige regelmaat kleine bedragen afgeschreven voor “dataverbruik in Nederland”. Dit is niet correct aangezien wij al meer dan een half jaar niet in Nederland zijn geweest.

Maar langzaam maar zeker verdampt het tegoed terwijl niets verbruikt wordt. Hoe kan dit?

Nog een aanvulling: het dataverbruik van de KPN simkaart staat volledig uit. Aan de instellingen van de telefoon ligt het niet (al was het alleen al omdat er geen EU netwerk binnen duizenden kilometers van onze locatie is).

3 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 13, 2026

Hallo ​@WH_T ,

Dit komt vaker voor. 

Ik leen even een reactie van moderator Arjan: 

De enige verklaring die dit kan hebben is dat het toestel toch heel even kort data binnen haalt. Het enige wat het netwerk doet is puur registreren hoeveel bitjes naar welk nummer gaat en kent geen bitjes toe die er niet zijn. Het euvel moet toch echt in het toestel gezocht worden. Jullie zijn niet de enigen, want ik kwam bijvoorbeeld ook dit topic tegen op Tweakers en daarbij gaat het om een andere provider. 

Wat ik zelf als advies wil geven is om je APN instellingen aan te passen, zodat het toestel geen mobiel internetverbinding kan maken. Standaard is de APN ‘internet’ en als je dit aanpast naar iets willekeurigs, dan zou het toestel geen data meer moeten kunnen binnenhalen. Als je hier klikt en dan je toestel kiest, dan zie je hoe je bij de APN instellingen komt. 

Hopelijk komen jullie er met de instructies eruit! 

bron: 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 13, 2026

Hallo ​@Noordzee, zoals ik aangaf is dat niet mogelijk aangezien er geen enkel KPN of ander EU netwerk binnen duizenden kilometers van onze locatie is. Wij wonen namelijk op Curacao en zijn al bijna een half jaar niet meer in Nederland of de EU geweest.

Dat er dus kosten voor 'dataverbruik in Nederland’ worden afgeschreven is fysiek onmogelijk.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 13, 2026

Ik snap wat je schrijft, maar ik zou je toch willen adviseren om die APN instelling aan te passen. Baadt het niet, dan schaadt het niet.