Skip to main content
Beantwoord

Opwaardeercode KPN Prepaid onleesbaar

• July 21, 2026
  • 11 reacties
  • 165 keer bekeken

Op 18 juli 2026 om 20:56 heb ik bij de supermarkt een KPN Prepaid opwaardeerbon van € 10 gekocht (kassabon aanwezig). De opwaardeercode op de bon is door vervaging van het thermopapier niet meer volledig leesbaar – de laatste cijfers ontbreken.

Het serienummer van de voucher is wel volledig leesbaar, evenals datum en tijd van de transactie. Ik deel het serienummer en foto's graag via privébericht.

Ik heb inmiddels drie keer met de klantenservice (1200) gebeld. Ik werd eerst naar de winkel verwezen (die kan de KPN-bon niet opnieuw printen, alleen de kassabon), daarna is mij twee keer een terugbelafspraak beloofd – beide keren ben ik niet teruggebeld.

Kan een moderator het tegoed aan de hand van het serienummer koppelen of de code opzoeken? Beltegoed wordt niet retour genomen, dus dit is de enige weg.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Elmar Boos , welkom op de KPN Community.

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Begrijpelijk dat dit frustrerend is, zeker omdat je de kassabon nog hebt en al meerdere keren contact hebt opgenomen zonder dat er een oplossing is gekomen.

Voor een onleesbare opwaardeerbon hebben we een vaste procedure. In dit soort situaties kan onze backoffice de opwaardeerbon onderzoeken.

Wil je een brief sturen met daarin de volgende gegevens:

• Naam
  • Adres

Stuur daarnaast ook de originele opwaardeerbon mee.

Je kunt de brief sturen naar:

Klantenservice Prepaid
Postbus 13500
9700 EG Groningen

De backoffice controleert vervolgens de opwaardeerbon. Blijkt uit het onderzoek dat de bon onrechtmatig is gebruikt, of dat deze niet te gebruiken is terwijl dit niet door jou is veroorzaakt, dan wordt het prepaidtegoed alsnog op je prepaidnummer bijgeschreven.

Ik raad aan om voor de zekerheid ook een kopie of foto van de opwaardeerbon en de kassabon voor je eigen administratie te bewaren voordat je de originele bon opstuurt.

Hopelijk is je tegoed na de controle snel beschikbaar.

11 reacties

JanD
Wijsgeer
  • July 21, 2026

Beste ​@Elmar Boos je had je beter bij de supermakrt kunnen melden als zij hun printer niet op orde hebben.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 21, 2026

@JanD over het algemeen is de printer niet het probleem, maar de manier van bewaren van een print op thermopapier.

Een print op thermopapier (zoals kassabonnen) is gevoelig voor licht, warmte, vocht en plastic. Bewaar deze prints altijd op een koele, donkere en droge plek in een papieren envelop of map, om vervaging en oxidatie te voorkomen. 

JanD
Wijsgeer
  • July 21, 2026

Reactie ingetrokken.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 21, 2026

Ik weet het ​@Jocola , daarom gooi ik mijn pinbonnen ook nooit bij het oud papier, maar bij restafval.

@JanD Dat gaat over afvalscheiding, maar aan die info heeft de TS niets. TS had  bij aankoop van zijn prepaid tegoed beter direct een foto of scan kunnen maken van de thermo print. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 21, 2026

Bedankt voor het meedenken, maar ik merk dat het onderwerp afdwaalt. Ter verduidelijking: ik zoek geen discussie over afvalscheiding of bonnetjes in het algemeen.

Mijn vraag is heel concreet: de opwaardeercode van mijn KPN Prepaid voucher (€ 10, gekocht op 18 juli 2026 om 20:56) is vervaagd en niet meer volledig leesbaar. Het serienummer is wél volledig leesbaar en de kassabon heb ik nog.

Ik zou graag willen dat KPN de code aan de hand van het serienummer opzoekt of een nieuwe code verstrekt. Serienummer en foto's stuur ik graag per privébericht.

@moderator: kunnen jullie hierbij helpen? Dank alvast!

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 23, 2026

Hoi ​@Elmar Boos , welkom op de KPN Community.

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Begrijpelijk dat dit frustrerend is, zeker omdat je de kassabon nog hebt en al meerdere keren contact hebt opgenomen zonder dat er een oplossing is gekomen.

Voor een onleesbare opwaardeerbon hebben we een vaste procedure. In dit soort situaties kan onze backoffice de opwaardeerbon onderzoeken.

• Naam
  • Adres

Klantenservice Prepaid
Postbus 13500
9700 EG Groningen

De backoffice controleert vervolgens de opwaardeerbon. Blijkt uit het onderzoek dat de bon onrechtmatig is gebruikt, of dat deze niet te gebruiken is terwijl dit niet door jou is veroorzaakt, dan wordt het prepaidtegoed alsnog op je prepaidnummer bijgeschreven.

Ik raad aan om voor de zekerheid ook een kopie of foto van de opwaardeerbon en de kassabon voor je eigen administratie te bewaren voordat je de originele bon opstuurt.

Hopelijk is je tegoed na de controle snel beschikbaar.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 23, 2026

• Naam
  • Adres

Klantenservice Prepaid
Postbus 13500
9700 EG Groningen

Dus, voor die onbruikbaar geleverde KPN Prepaid opwaardeerbon waaraan reeds €10,00 gespendeerd is nu nog even briefpapier, een envelop en een postzegel van €1,40 aanschaffen, de brief schrijven en dan op zoek naar een brievenbus en wellicht nog een horlepiep dansen?

@Elmar Boos Ik zou gewoon het geld terugclaimen bij die supermarkt, zij hebben een ondeugdelijk product geleverd!

Erwin van KPN
Moderator

Dat is ook een optie, ​@Dicksooo .   En wellicht praktischer en sneller

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2026

Voor de volgende keer: direct na aankoop opwaarderen. Dezelfde dag nog. 

Bel/sms tegoed is onbeperkt houdbaar, mits je je aan de verbruiksvoorwaarden houdt. 

Opwaarderen via de site van kpn is ook heel handig en makkelijk. Je kunt betalen met iDeal/Wero, Visa en Mastercard. 

https://www.kpn.com/prepaid/opwaarderen

Zelf waardeer ik m'n tweede nummer, prepaid, altijd online op.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 25, 2026

@ dickso heb jij dat ooit probeert? Goed idee…

@ PeterG en als dat voor iemand anders is?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2026

Voor een andere kpn klant kun je ook opwaarderen. Gewoon dát nummer invullen en je cadeau wordt bij die ander opgewaardeerd. 

PS mijn vader fotokopieerde al zijn kassabonnen al vanwege het effect wat je noemde. 

Ook kun je direct een foto maken van de bon met je smartphone. Dat werkt net zo goed als een fotokopie. 

En hij is er al 25 jaar en 5 maanden niet meer. Zolang is de slechte houdbaarheid van thermische afdrukken dus al minimaal bekend. 

Als ik kassabonnen na 1 week uit m'n portemonnee haal is de helft al niet meer leesbaar. Ook al heb ik het met de tekst naar binnen gevouwen. 

Ik denk dat de kosten om dat tientje terug te krijgen de aankoop gaan overschrijden. Nog afgezien van alle tijd en moeite.