Skip to main content
Beantwoord

Prepaid gsm, voicemail uit: inkomende belverzoeken na 20sec afgebroken

• December 11, 2025
  • 15 reacties
  • 25 keer bekeken

Ik heb een prepaid sim op een oude Nokia, doe alleen aan bellen verder niks, voldoende beltegoed. Ik kan bellen naar iemand en ik kan telefoontjes ontvangen: check check dubbel check.

Ik heb geen voicemail ingeschakeld, hoe weet ik dat ? =>

- ik bel naar 12339 en krijg melding dat nummer niet meer in gebruik is

- ik stuur sms naar 1233 met inhoud UIT en krijg reactie ‘uw sms is niet herkend’

- ik bel  naar 1233 en hoor  ‘bellers mogen nu geen berichten inspreken, om dit in te stellen …..”

Ik lees in een ander forumbericht 6jr geleden met een soortgelijk probleem, maar lees daar ook dat mensen daar na het versturen van ‘UIT’ naar 1233 wel meerdere minuten oproeptijd te krijgen.

Ik heb ook alle stercodes #61# #67# #21# geprobeerd om alle (mogelijke) doorschakelingen ongedaan te maken, maar krijg als reactie ‘your call forwarding settings couldn’t be changed’

Mijn Uiteindelijke vraag: Wat moet ik doen om meer dan 20s (leees meerdere minuten) oproeptijd te krijgen?

Aanvullende vraag: Waarom wordt mijn sms ‘UIT’ niet behandeld door 1233?

Aanvullende vraag: Waarom wordt mij oproep aan 12339 beantwoord met ‘dit nummer is niet meer in gebruik’ en NIET met ‘uw voicemail wordt uitgezet’?

Nog een vraag: Ik vermoed dat ik geen oplossing ga krijgen. Mischien weet iemand toevallig een prepaidprovider waar dit euvel niet speelt?

Alvast bedankt, Sander

Beste antwoord door SanderBrak

Ik heb het probleem zojuist weten op te lossen.

Wat was het/mijn probleem:

Op mijn Nokia gaat op de een of andere manier kennelijk sms-en niet goed. ‘UIT’ sms-en naar 1233 geeft reactie ‘uw sms is niet herkend’.

Toen mijn kennis meldde dat hij wel reactie op deze aktie kreeg (‘voicemail is uitgezet’) werd ik getriggerd en heb ik mijn sim kaart in een andere telefoon gezet. Toen ik op die andere telefoon ‘UIT’ sms naar 1233 stuurde kreeg ik reactie ‘voicemail is uitgezet’.

Als ik nu een oproep krijg blijft de beltoon wel langer dan 20s overgaan.

Wat zijn dus de leermomenten van deze draad:

1. 12339 bellen kan niet meer en HOEFT ook niet meer.
  2. UIT sms-en naar 1233 zet de voicemail Helemaal Uit
  3. Kennelijk werkt sms-en niet altijd foolproof. Komt een bericht niet aan terwijl je dat wel verwacht, stop je simkaart dan eens in een andere telefoon.
  4. Problemen los je vaak beter op door fysiek contact met een kennis, dan door op het forum van KPN te F5-en.

Vriendelijke groet, Sander

15 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 11, 2025

Met bellen naar 12339 gaat de voicemail helemaal uit.

Bel 12339 en wacht op de melding "uw voicemail wordt uitgezet". Daarna pas verbreken. 

SMS naar 1233 met uit: voicemail geeft de beller na 20 seconden melding dat er niet ingesproken kan worden. 

Alle providers hebben voicemail. 

Nog een vraag: Ik vermoed dat ik geen antwoord ga krijgen

Niet zo negatief. Geen idee waarom je dit denkt...

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 11, 2025

….

Ik heb geen voicemail ingeschakeld, hoe weet ik dat ? =>

- ik bel naar 12339 en krijg melding dat deze dienst niet meer in gebruik is

- ik stuur sms naar 1233 met inhoud UIT en krijg reactie ‘uw sms is niet herkend’

- ik bel  naar 1233 en hoor  ‘bellers mogen nu geen berichten inspreken, om dit in te stellen …..”

….

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 11, 2025

Bovenstaande is een herhaling. Dat heb je al vermeldt. 

12339 + beltoets. Verbreken ná de melding. 

Daarna met ander nummer jouw nummer bellen. Dan gaat ie tot 80 seconden over.

En. GSM (2G) bestaat nog tot november 2027.

Daarna werken oude GSM telefoons niet meer. En is ook een simkaart nodig die niet ouder is dan 2018. 

Al die doorschakelcodes werken niet op prepaid. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 11, 2025

Okay, merci. De melding ‘nummer is niet meer in gebruik’ na bellen 12339 deed mij vermoeden dat deze belaktie geen effect zou hebben. Ik kan mezelf niet bellen en moet dus even afwachten tot ik gebeld word om te zien of dit het gewenste effect heeft gehad.

Vooor de duidelijkheid: als ik 12339 bel krijg ik GEEN melding "uw voicemail wordt uitgezet", ik krijg WEL melding ‘nummer is niet meer in gebruik” en meer niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 11, 2025

Nummer is niet in gebruik is niet wat je zou moeten krijgen. Is je nummer nog wel actief?

Na 9 maanden niet bellen of sms verzenden vervalt een prepaid aansluiting. 

Kun je überhaupt nog wel zelf een nummer van een bekende bellen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 11, 2025

yep nummer is aktief, vanochtend nog iemand me gebeld en kan er zelf ook mee bellen.

PM: Zojuist iemand me laten bellen: na 20s werd verbinding verbroken.

PMM: Ik heb wat kleine verduidelijkingen, aanvullingen gedaan in originele post.

Primaire vraag blijft dus:

Wat moet ik doen om meer dan 20s (leees: meerdere minuten) oproeptijd te krijgen?

(Best vermoeiend dat sprinten naar mijn rinkelende telefoon altijd)

Alle hulp is welkom, desnoods ook bij de NIET negatief bedoelde vraag:

Welke prepaidaanbieder laat oproeptijd WEL onbeperkt duren zonder voortijdig afbreken?

Alvast bedankt, Sander

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 12, 2025

Met 12339 beltoets ..... is de oproeptijd 80 seconden. Als dat niet werkt... weet je zeker dat het een kpn simkaart is? En niet een andere provider op het kpn-netwerk waarbij de oude telefoon "kpn" aangeeft? 

Mijn oude Nokia gaf met Lebara erin namelijk 'kpn', omdat ie Lebara gewoon niet kende. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 13, 2025

Het is een KPN sim card, check check dubbel check. Zit gekoppeld aan kpn-id waarmee ik op dit forum ben ingelogd.

Bekende heeft met zijn gsm met kpn abo ook geprobeerd 12339 te bellen en kreeg zelfde reactie ‘dit nummer is niet meer in gebruik’

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 13, 2025

Apart. Wat mij betreft mag een moderator de technici hier eens naar laten kijken. Want je zou met 12339 de voicemail helemaal uit moeten kunnen zetten. 

Het is dus typisch dat je de melding krijgt dat 12339 niet bestaat. 

KPN Moderator komt hier nog.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • December 13, 2025

Ik heb het probleem zojuist weten op te lossen.

Wat was het/mijn probleem:

Op mijn Nokia gaat op de een of andere manier kennelijk sms-en niet goed. ‘UIT’ sms-en naar 1233 geeft reactie ‘uw sms is niet herkend’.

Toen mijn kennis meldde dat hij wel reactie op deze aktie kreeg (‘voicemail is uitgezet’) werd ik getriggerd en heb ik mijn sim kaart in een andere telefoon gezet. Toen ik op die andere telefoon ‘UIT’ sms naar 1233 stuurde kreeg ik reactie ‘voicemail is uitgezet’.

Als ik nu een oproep krijg blijft de beltoon wel langer dan 20s overgaan.

Wat zijn dus de leermomenten van deze draad:

1. 12339 bellen kan niet meer en HOEFT ook niet meer.
  2. UIT sms-en naar 1233 zet de voicemail Helemaal Uit
  3. Kennelijk werkt sms-en niet altijd foolproof. Komt een bericht niet aan terwijl je dat wel verwacht, stop je simkaart dan eens in een andere telefoon.
  4. Problemen los je vaak beter op door fysiek contact met een kennis, dan door op het forum van KPN te F5-en.

Vriendelijke groet, Sander

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 13, 2025

Een toestel van meer dan 18 jaar oud zou ik ook niet meer gebruiken. Mijn Nokia 2310 voor de prepaid is van 2008. Die deed het nog prima, maar sim onlangs in toestel gestopt dat bellen via 4G ondersteund. 

Denk je eraan tijdig te moderniseren. GSM (2G) is nog tot en met november 2027 beschikbaar. Daarna écht niet meer.

Ook simkaarten ouder dan 2018 werken dan niet meer. Ook die zijn niet geschikt voor 4G.

Dus een nieuwer toestel, wel geschikt voor bellen via 4G, werkt dan nog niet met een oudere simkaart. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 13, 2025

Een toestel van meer dan 18 jaar oud zou ik ook niet meer gebruiken. Mijn Nokia 2310 voor de prepaid is van 2008. Die deed het nog prima, maar sim onlangs in toestel gestopt dat bellen via 4G ondersteund.

Wie zegt dat mijn huidige Nokia 18jr oud is? Hij ondersteund 4G en is een paar jaar oud

(Dus: Heel Oud voor een gemiddelde telefoongebruiker)

saldo opvragen met sms ‘SALDO’ naar 1266 geeft reactie met zoals verwacht informatie over het saldo. Voicemail uitzetten met sms ‘UIT’ naar 1233 geeft reactie ‘uw bericht is niet herkend’

Met mijn vorige Noka (10jr oud) kan ik wel ‘UIT’ sms-en naar 1233 en krijg ik ‘uw voicemail is uitgezet’.

Aanvullend leermoment: gebruik een oude Nokia om met KPN te sms-en, nieuwere toestellen mogen dat kennelijk niet altijd meer.

Denk je eraan tijdig te moderniseren. GSM (2G) is nog tot en met november 2027 beschikbaar. Daarna écht niet meer.

Ik blijf tot de allerlaatste dag op 2G zitten en raad iedereen aan hetzelfde te doen. Het uitfaseren van 2G wordt voortdurend uitgesteld. Gelukkig stapt zelfs de jongere generatie steeds vaker terug naar een domme telefoon. En de ‘markt’ pas zich vanzelf aan door 2G nog maar weer eens een jaartje niet uit te faseren.

Aanvullend leermoment: ‘Helpende handen’ helpen niet en geven slechts antwoorden op vragen die je niet gesteld hebt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 13, 2025

Eerste zin in je startbericht. "een oude Nokia"

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 13, 2025

okay, er kan een slotje op dit onderwerp. in ieder geval zal ik dit onderwerp niet meer volgen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@SanderBrak en welkom hier! 😄 Fijn dat het gelukt is en ook heel fijn dat je de oplossing hier deelt. Mocht een toekomstige meelezer tegen hetzelfde aanlopen, dan kan zij of hij de oplossing hier nu vinden. Super! 💚

Maak gerust weer een topic aan als je in de toekomst nog ergens vragen over hebt. Je krijgt altijd een reactie (al kan het soms een paar dagen duren) en we helpen je graag. 😁