Skip to main content

Hi KPN! 

 

Ik heb een prepaid KPN simkaart (met beltegoed) zodat ik mijn Nederlandse nummer kan behouden terwijl ik in Australië woon. Nu blijkt dat als mensen mijn Nederlandse nummer bellen, er geen gehoor is en de telefoon niet bereikbaar is. Hoe kan ik dit oplossen?

Ik krijg ook geen bericht dat iemand mij heeft geprobeerd te bellen. 

Het nummer doorschakelen naar mijn Aus telefoonnummer zou ik prima vinden, maar dit lukt mij niet via de instellingen van mijn telefoon. 

Hi @Sophie23 

 

Heeft je prepaid simkaart eerder wel gewerkt op die plek?
Je zou handmatig een andere provider kunnen kiezen om te kijken of de kaart dan wel verbinding maakt.

Alleen beltegoed hebben is trouwens niet voldoende om het nummer in stand te houden.
Hoe lang geleden heb je de prepaid simkaart gebruikt om zelf te bellen, SMSen of te internetten?
Als dat meer dan 9 maanden geleden is dan is je nummer nu vervallen, je zou daar na 5,5 maand en net voor ingang van de 6de maand een SMS over gekregen moeten hebben, om die te ontvangen moet het toestel natuurlijk wel aanstaan:


Hoe lang is mijn prepaidtegoed geldig?

Je prepaid-tegoed bij KPN Prepaid is onbeperkt geldig. Er is 1 voorwaarde: je moet je mobiele aansluiting 1 keer in de 6 maanden gebruiken (bellen, sms’en, mobiel internetten of opwaarderen). Bellen/sms’en naar gratis nummers en het ontvangen van gesprekken en sms-jes vallen hier niet onder. Heb je je prepaid-tegoed 6 maanden niet gebruikt? Als je langer dan 6 maanden je aansluiting niet gebruikt, dan wordt je beltegoed bevroren voor 90 dagen. Je kunt dan nog wel gebeld worden, bellen naar gratis nummers en opwaarderen.

Om je prepaid-tegoed weer vrij te maken, moet je het binnen 90 dagen na de bevriezing opwaarderen.

  • Waardeer je in deze 90 dagen op? Dan komt het bevroren tegoed weer vrij. Je kunt weer bellen, sms’en, internetten etc.
  • Waardeer je in deze 90 dagen je prepaid-tegoed niet op? Dan kunt je niet meer bellen en gebeld worden. Je mobiele nummer en simkaart werken niet meer. Wil je weer kunnen bellen, bestel dan een nieuw prepaid-pakket of abonnement. Het is niet meer mogelijk om je oude nummer mee te nemen.

Bron: https://www.kpn.com/prepaid/veelgestelde-vragen-over-prepaid.htm


Bedankt voor de reactie. Het nummer is nog in stand, ik waardeer elke 6 maanden op. De simkaart ontvangt smsjes, maar geen belletjes. 

Hoe kan ik handmatig een andere provider selecteren?

Bedankt!


Dat kan je vinden onder de mobiele netwerk instellingen.

Meestal moet je dan het schuifje ‘Automatisch instellen’ uitzetten en kan je daarna handmatig een provider kiezen.


Ik heb dit geprobeerd maar het selecteren van een andere provider werkt niet. Ik dacht nu oproepen door te schakelen naar een ander nummer maar dan krijg ik de foutmelding “Kan gegevens niet lezen. Er is een fout opgetreden. Controleer uw sim-kaart of netwerkverbinding en probeer opnieuw”


Je zou de simkaart nog in een andere mobiel kunnen proberen.

Werkt dat ook niet vul dan jouw forumprofiel in, dan kan een KPN moderator kijken of jouw telefoonnummer en simkaart instellingen nog allemaal kloppen in de KPN systemen.


Dank voor je hulp. Ik heb het inderdaad al geprobeerd in een andere telefoon. Ik heb mijn forumprofiel ingevuld. Wat moet ik doen zodat ze in hun systemen gaan checken?


Verder kan je nu niets doen behalve wachten tot je topic aan de beurt is en er een KPN moderator reageert. Dat kan een dag of 5 duren afhankelijk van hoe druk ze het hebben.


Hallo @Sophie23, welkom op het KPN Forum!

Ik zie dat @GeSp je al aardig op weg heeft geholpen, maar helaas werkt het nog steeds niet.

Ik heb gelijk even voor je gekeken. En ik zie geen gekke dingen. Jouw prepaid simkaart is nog steeds actief en ook alle netwerkinstellingen aan onze kant staan goed.

De mensen die jou proberen te bellen, bellen die wel naar jouw nummer inclusief landcode? Dus met de eerste 0 vervangen door 0031 of +31? Bijvoorbeeld: 0031 6 12345678 / +31 6 12345678.

Ik snap dat je doorschakelen als oplossing zou zien. Helaas is dit bij prepaid niet mogelijk, omdat je met beltegoed werkt. Je kunt alleen doorschakelen naar voicemail.


Bedankt Denise voor de terugkoppeling. 

Mensen proberen mij inderdaad te bellen met +31 voor het nummer. Bellen werkt niet, sms-en wel. Kan ik nog iets anders proberen? 

 


Kan je wel zelf bellen?

Wat we kunnen proberen, is een nieuwe simkaart. Het probleem is alleen dat we deze simkaart niet naar Australië kunnen versturen. Deze zou dus naar een adres in Nederland verstuurd moeten worden. Degene die jouw simkaart in ontvangst neemt, zou deze dan naar jou kunnen versturen. Een vervangende prepaid simkaart kost 5 euro en is zelf online aan te vragen.


Bedankt Denise, ik denk niet dat een andere simkaart een verschil gaat maken. Mijn man heeft dezelfde prepaid en hetzelfde probleem. 


Duidelijk. Ik heb mijn collega's van de technische dienst hier naar te kijken. Ik heb hen verzocht om per e-mail contact met jou op te nemen.