Skip to main content
Antwoord

Toestel niet gebruikt, toch tegoed voor mobiel internet afgeschreven totdat dit op was

• September 17, 2025
  • 12 reacties
  • 181 keer bekeken

Mijn echtgenote heeft een prepaid. 2 dagen geleden stond er nog €18 op. Vandaag melding dat het tegoed minder dan €1 was. VERBAZING!!! vervolgens het verbruik bekeken en toen bleek dat er op 16 september 2025 om 12.55 u onder de omschrijving Consumption Mobiel Internet binnen Number 447,3 MB €0,07 is afgeschreven. Om 14.41u €0,05 om 17.40 u €0,00 en om 17.41u … schrikken €16.32!! 
deze dag heeft mijn echtgenote de telefoon niet gebruikt!! 
Deze afschrijvingen met dezelfde omschrijving vinden veelvuldig plaats, maar dan betreft het €0,00

Het voelt als DIEFSTAL!!! Mogelijk sprake van een hack?? 
Wie kan mij helpen!!!??

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Gradje1952 

Ik snap dat je echtgenote en jezelf daarvan schrikken, zeker als je helemaal geen gebruik maakt van het toestel, en het dus stand-by op een tafel ligt.

Maar wat veel mensen nog niet weten, is dat de smartphone van je echtgenote op de achtergrond in contact blijft met het mobiele netwerk van KPN, en synchronisaties en updates uitvoert.
Als er een update beschikbaar is van een geïnstalleerde app, dan zal die update automatisch worden uitgevoerd, net zoals dat er een software update beschikbaar komt van het besturingssysteem (Android of iOS voor de iPhone) die dan geïnstalleerd wordt.

Bij synchronisatie moet je denken aan Whatsapp, e-mail, ect.

Dit gebeurd allemaal op de achtergrond, en daarbij wordt data verbruikt via het mobiele netwerk van KPN, zonder dat je überhaupt het toestel gebruikt.

Het heeft dus niets te maken met diefstal of een hack, maar met het feit dat een smartphone op de achtergrond ook bezig blijft met synchronisatie en eventuele updates.

Het beste is om mobiele data uit te zetten in het toestel, als je gewoon thuis bent en blijft.
En het toestel te verbinden met je eigen WiFi netwerk, zodat alle data verloopt via WiFi.

Als je naar buiten gaat of weg bent, dan niet vergeten om mobiele data weer aan te zetten.

12 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Gradje1952 

Ik snap dat je echtgenote en jezelf daarvan schrikken, zeker als je helemaal geen gebruik maakt van het toestel, en het dus stand-by op een tafel ligt.

Maar wat veel mensen nog niet weten, is dat de smartphone van je echtgenote op de achtergrond in contact blijft met het mobiele netwerk van KPN, en synchronisaties en updates uitvoert.
Als er een update beschikbaar is van een geïnstalleerde app, dan zal die update automatisch worden uitgevoerd, net zoals dat er een software update beschikbaar komt van het besturingssysteem (Android of iOS voor de iPhone) die dan geïnstalleerd wordt.

Bij synchronisatie moet je denken aan Whatsapp, e-mail, ect.

Dit gebeurd allemaal op de achtergrond, en daarbij wordt data verbruikt via het mobiele netwerk van KPN, zonder dat je überhaupt het toestel gebruikt.

Het heeft dus niets te maken met diefstal of een hack, maar met het feit dat een smartphone op de achtergrond ook bezig blijft met synchronisatie en eventuele updates.

Het beste is om mobiele data uit te zetten in het toestel, als je gewoon thuis bent en blijft.
En het toestel te verbinden met je eigen WiFi netwerk, zodat alle data verloopt via WiFi.

Als je naar buiten gaat of weg bent, dan niet vergeten om mobiele data weer aan te zetten.

• Auteur
  • Topper
  • September 18, 2025

Dank je Michel voor je reactie. Blijft toch de vraag hoe er in een keer ruim €16,00 afgeschreven wordt. Daar moet je toch wel het een en ander voor doen, websites bezoeken die zoveel geld kosten. 
daarbij: de Data besparingsmodus staat aan. Ik moet eerlijk toegeven dat de knop mobiele data, zonder dat mijn echtgenote dit wist, aan stond. Maar dan nog…als je de telefoon niet gebruikt (hierover bestaat geen onduidelijkheid) hoe kan er dan zoveel datagebruik ontstaan???

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Gradje1952 

Helaas kan KPN niet inzien waar de gebruikte MB’s aan verbruikt zijn, dit in verband met de privacywet (AVG) die dat verbied.
KPN ziet alleen hoeveel MB’s er op een bepaald moment zijn verbruikt, en dat wordt dan in mindering gebracht op het Prepaid tegoed van je echtgenote.
Die 16,- euro kan dus door een software update zijn veroorzaakt, aangezien die vaak groot van omvang zijn qua MB’s.

Op vrijwel alle smartphones kun je terug zien waar de gebruikte MB’s aan verbruikt zijn, dat vindt je meestal onder “mobiele data’ in het menu van je smartphone.

Op je laatste zin en tevens vraag, verwijs ik je naar mijn eerdere reactie aan jouw.
Daarin heb ik zo goed en duidelijk mogelijk uitgelegd, waaraan het data verbruik te danken is.
Je smartphone blijft op de achtergrond actief, en voert synchronisatie en binnenkomende updates automatisch uit.

In het menu van je smartphone kun je altijd automatische updates uitzetten, en zou je dan handmatig moeten uitvoeren.
De meeste laten automatische updates gewoon aanstaan, omdat ze het anders weer vergeten dit te doen, met als gevolg dat er problemen kunnen ontstaan.

• Auteur
  • Topper
  • September 18, 2025

Hoi Michel, volgens mij zie je over het hoofd dat ik aangegeven heb dat de “databesparingdmodus” aan staat. Dit betekent mi dat updates handmatig uitgevoerd moeten worden en dat doe ik meestal voor haar….

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Gradje1952 

Jazeker heb ik dat gelezen, het was mij bekend dat de “databesparingsmodus” aan staat.

Databesparingsmodus is een instelling op je smartphone (zowel Android als iPhone) die het gebruik van mobiele data en wifi vermindert door achtergrondtaken en automatische updates te beperken. Deze modus is ideaal om data te besparen als je een datalimiet hebt of als je je datagebruik wilt beperken, omdat apps dan minder data verbruiken en alleen data gebruiken wanneer dit strikt noodzakelijk is. 

Ondanks dat databesparingsmodus aanstaat op het toestel van je echtgenote, is er toch op een bepaalde manier data verbruikt, anders zou er geen 16,- euro in minder zijn gebracht op het tegoed.
Daarnaast beperkt databesparingsmodus het gebruik van data, maar niet helemaal.

Je zult echt in het toestel van je echtgenote moet gaan kijken, waar deze data aan verbruikt is, zodat je weet welke app of instelling ervoor gezorgd heeft dat er zoveel data is verbruikt, ondanks dat databesparingsmodus aan stond.
Het kan ook zijn, dat deze modus niet goed zijn werk heeft gedaan, waardoor er toch meer data werd verbruikt zonder dat jullie daar erg in hadden.

KPN kan je daar geen antwoord op geven, die ziet alleen hoeveel MB’s er zijn verbruikt op een bepaald moment, en trekt dat vervolgens af op het Prepaid Tegoed.

Het beste advies wat ik je echtgenote kan geven is om mobiele data volledig uit te zetten als ze thuis is, en alleen gebruik te maken van jullie WiFi netwerk.
Dan weet je zeker dat het goed gaat, ze blijft dan vanzelfsprekend telefonisch bereikbaar en kan zelf ook bellen, maar data verloopt dan via WiFi.

• Auteur
  • Topper
  • September 19, 2025

Dank je wel!

• September 19, 2025

Databesparingsmodus is geen garantie dat er niets gebruikt word.

Bij prepaid moet je eigenlijk gewoon 4G uitzetten. Op een Samsung toestel:

Blauw omcirkelde knopje. 

Dan kan je nog wel bellen en sms'en. Maar internet werkt dan alleen op WiFi. 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • September 22, 2025

Hallo allemaal 

Ik heb eerder internet bundels altijd via internet bankieren gekocht en vanaf moment dat ik bundels met mijn beltegoed moet kopen zijn ook problemen met zomaar geld afschrijven begonnen, voor die tijd heb geen enkele  probleem gehad 

Er wordt geld afgeschreven ook thuis terwijl ik gewoon met wifi verbonden ben en een keer twee keer dezelfde bedrag op dezelfde tijdstip. Om deze reden ben ik door bovenstaande uitleg niet mee eens 

• Auteur
  • Topper
  • September 22, 2025

Diezelfde ervaring hebben wij ook! Zelfs tijdstippen midden in de nacht, terwijl we slapen, werden er - weliswaar kleine bedragen - afgeschreven. Als je KPN dan om opheldering vraagt, staan ze je nauwelijks te woord. M.a.w. het is jouw probleem en je zult wel iets fout hebben gedaan…

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • September 26, 2025

Hi iedereen, welkom aan de nieuwe leden op de community allereerst. 

Ik kan me voorstellen dat dit onduidelijk kan zijn, dus hopelijk is kan ik het uitleggen. Michel legt het hier al goed uit, waarvoor dank. Ieder toestel heeft apps die op de achtergrond ook draaien/verversen, dit verbruikt data. Bekende voorbeelden zijn Whatsapp en social media apps zoals facebook, maar ook andere apps. Ook kan een toestel een update draaien van het besturingssysteem. 

Wil je zeker weten dat dit in de nacht niet gebeurd of op andere tijdstippen? Schakel dan de data uit op het toestel, zo kun je nog wel bellen en gebeld worden. Het toestel helemaal uitzetten is ook een mogelijkheid. Waar data aan wordt verbruikt (welke app) kunnen wij en mogen wij niet inzien, dit is wettelijk vastgezet om privacy te beschermen. 

Ik hoop dat het nu duidelijk is. 

• Auteur
  • Topper
  • September 26, 2025

erHoi Alex. Dank voor je reactie. Bij mij kan het echter niet in dat als wij thuis zijn, gebruik maken van onze eigen router/ wifi en de mobiele data uit staan dat er dan toch nog gedurende de nacht geld van de simkaart / prepaid kaart wordt afgeschreven. 
update van ios gebeurt alleen als we onze wifi gebruiken, anders nooit!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • September 30, 2025

Dat begrijp ik, er is echter ergens een verbinding gemaakt met ons netwerk. Anders wordt dit niet geregistreerd. Je kunt ook kijken in je toestel bij mobiel verbruik om te zien welke apps data verbruiken, afhankelijk van je toestel kan dit meer of minder specifiek nauwkeurig worden ingezien. 

Je kunt ook kijken naar een losstaande app die dataverbruik bijhoudt om te zien wat en wanneer wordt verbruikt. Dat mogen wij niet inzien. 

• Auteur
  • Topper
  • September 30, 2025

Het blijft welles/nietes. Hier schiet ik niets mee op.