Skip to main content
Antwoord

Vreemde niet te verklaren hoge afschrijving KPN prepaid

• November 13, 2025
  • 10 reacties
  • 113 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Zie afbeelding van 1 van onze KPN pre paid mobiels. Op 9 november hebben we deze hooguit een paar minuten aangezet om iets op internet op te zoeken en enkele appjes bekeken. Dat zou dan een gebruik zijn van ruim 100GB, dat kan toch niet? Weet iemand wat wij verkeerd doen? 

Admin: afbeelding aangepast. Telefoonnummer was zichtbaar

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@SusHar ,

hoe kan ik opzoeken welke app hiervoor verantwoordelijk is?

Dat kun je zien in het menu “Mobiel netwerk” en dan Mobiele Data huidige periode. 

Om dit verbruik in de toekomst te voorkomen adviseer ik jou om de optie Automatische software update op “Uit” te zetten. Dat staat in het menu “Algemeen”. Het zou nu namelijk zomaar om wat software-updates kunnen gaan. 

En nog een tweede tip:

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 13, 2025

Beste ​@SusHar op app-niveau kun je precies nagaan welke app dat verbruikt heeft en daar maatregelen op nemen.

Forum|alt.badge.img+7
  • November 13, 2025

Beste ​@SusHar, hoe kom je bij een verbruik van 100GB ? 100GB voor bijna 18 euro zou goedkoop zijn. Bedoel je soms 100MB ? Misschien kun je in je telefoon kijken wat er is verbruikt aan hoeveelheid data op die dag. Het zouden updates kunnen zijn geweest van diverse apps.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 14, 2025

Dank voor de reacties. JanD: hoe kan ik opzoeken welke app hiervoor verantwoordelijk is? En Edu: zie specificatie foto

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • November 14, 2025

Hallo ​@SusHar ,

hoe kan ik opzoeken welke app hiervoor verantwoordelijk is?

Dat kun je zien in het menu “Mobiel netwerk” en dan Mobiele Data huidige periode. 

Om dit verbruik in de toekomst te voorkomen adviseer ik jou om de optie Automatische software update op “Uit” te zetten. Dat staat in het menu “Algemeen”. Het zou nu namelijk zomaar om wat software-updates kunnen gaan. 

En nog een tweede tip:

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

117 GB? Dat kan geen update zijn lijkt me.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 14, 2025

117 GB? Dat kan geen update zijn lijkt me.

Klopt, het gaat waarschijnlijk om een combinatie van het gebruik van meerdere apps en mogelijk diverse software-updates. 

Die opties moeten sowieso allemaal uitgeschakeld worden zoals is beschreven in mijn eerste reactie.

Forum|alt.badge.img+7
  • November 14, 2025

Volgens ​@SusHar zou de 117GB in een paar minuten verbruikt zijn. Dan moet je een hele snelle verbinding hebben gehad maar als ik de prepaidbundels zie is de snelheid niet hoog. Daarbij is 117GB erg veel data voor slechts 17 euro. Het lijkt wel of de komma verkeerd staat en zou 1,17GB beter te verklaren zijn (of MB ipv GB).

https://www.kpn.com/prepaid/bundels

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 14, 2025

@Noordzee Bij onze Samsung s staat bij mobiele netwerken niet de optie om bij de snelle wissel te komen. Uitzetten automatische updates is inderdaad verstandig als we buiten zijn. Iedereen dank voor de assistentie. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 14, 2025

Graag geholpen. 👍🏻 Dat uitzetten van die automatische updates gaat zeker helpen in de toekomst.  

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 14, 2025

De optie is wat verborgen bij Samsung  ​@SusHar .  Je vindt hem als volgt:

⚙ Instellingen -> Verbindingen -> Wi-Fi en via de drie puntjes rechtsboven naar Intelligent Wi-Fi.

Dan zie je de functie: Oversch. naar mobiele gegevens

Gebruik mobiele gegevens wanneer uw
Wi-Fi-internetverbinding langzaam of instabiel is.