Skip to main content
Beantwoord

Waarom dreigt KPN mij af te sluiten als ik geen nieuwe simkaart neem?

  • 30 May 2024
  • 16 reacties
  • 420 keer bekeken

Beste KPN,  ik wordt al een tijd gestalkt met berichten dat ik een nwe simkaart moet nemen met betere veilgheids features etc.  Allemaal leuk en aardig.. maar ik bel nog altijd met een nokia 6310i op 2G.  Lijkt mij niet dat dit dan enige invloed heeft.  De simkaart werkt nog prima en is nog maar een ruime 25jaar oud. (1 vd allereerste HI kaartjes)

In December begon men te dreigen met dat mijn gsm niet meer zou werken na 31dec.  Ik naar de KPN winkel.. maar die vertelde mij dat de nwe sim niet zou werken in 2G toestel.  Nu wil ik absoluut nog geen afscheid nemen van mijn Nokia daar ik hier gewoon enorm vertrouwd mee ben al mijn hele volwassen leven zo. En na online lezen dat het 2G netwerk van KPN nog zou blijven draaien tot 1dec 2025 heb ik me ook voorgenomen om in deze periode te gaan kijken wat ik dan voor mobiele oplossing zou willen. Gelukkig bleef de gsm idd gewoon werken na 31dec2023.

 

Nu krijg ik weer bericht van dat ik nog de oude simkaart heb..en binnen 7 dagen moet vernieuwen … “voorkom afsluiting” …..   Deze dwang vind ik niet fijn..  ik wil niet naar een ander toestel nog..  wat is de reden waarom men mij,  een klant die minstens al 10.000 euro aan prepaid tegoed aan KPN heeft betaald.. wil afsluiten omdat ik op oude sim en oud toestel zit…  als het netwerk nog tot 1dec 2025 actief blijft?

 

Mvg, Hans

Omdat er waarschijnlijk geen onderhoud meer uitgevoerd word. Als er ergens een 2G zendmast of daaraan gerelateerde apparatuur kapot gaat word die niet meer vervangen denk ik. 


Ik heb prepaid met een Nokia 2310 uit 2008. GSM only dus. 2G. Daar werkt de nieuwe simkaart (gelukkig) nog wel in.

Voor de nog oudere 6310i, uit 2002 (!), durf ik dat niet te garanderen.

Maar ik ga wel voor het einde van dit jaar een ander toestelletje kopen. Dat wordt dan de qua werking vergelijkbare Nokia 110.

Simkaarten van 2016 en ouder worden vanaf 1 juli dit jaar, 2024, niet meer ondersteund. Ook in een GSM 2G only moet je die dus vervangen.

Er is inderdaad een kansje dat de contacten in de telefoon te ver uit elkaar liggen voor de nieuwe simkaarten. Dan moet je één jaartje eerder al een nieuwe telefoon kopen. 

Een telefoon die via 4G werkt maar precies hetzelfde kan als een oude gsm (bellen + sms) is de Nokia 110 4G. Ook daar kun je weer 10 tot 20 jaar mee doen…

Wees problemen voor. Per 1 juli 2024, dit jaar, worden oudere simkaarten niet meer ondersteund. Per 1 december 2025 werkt het hele 2G (GSM) netwerk niet meer. Een nieuw toestelletje moet er dus sowieso komen.

De Nokia 110, wat in feite een 'GSM’ is maar dan via 4G, is maar € 45,--.


KPN heeft zijn dreigement doorgevoerd.  Ik kon begin deze week niet meer zelf bellen en smsen.. wegens administratieve redenen.  Ik kon nog wel telefoongesprekken en smsen ontvangen.  Dus KPN heeft laten zien dat ze de macht hadden mij te dwingen.  Ik heb dan de macht die ik had gebruikt om na ca 27jaar HI en KPN en minimaal 10.000euro aan KPN te hebben uitgegeven.. over te stappen naar de enige andere provider die nog 2G heeft.  Vodafone. Hun garandeerden mij dat hun simkaart nog wel in een 2G toestel zou werken.  Dus dit gaan we morgen zien daar dan KPN mijn oude nummer loslaat.  Helaas..  maar een logische actie lijkt mij.  Ik kan heel slecht tegen dwang.. en hou NIET van verandering. En zal zal ook alles doen om zo lang mogelijk met deze telefoon te bellen.. als ook met dezelfde auto te rijden.  Ik ben er gewoon enorm tevreden mee. 
Ik ben benieuwd of dit topic nog publiekelijk staat.  want kon het wel vinden onder mijn topics maar niet via google.  We zullen zien of er nog iemand reageert.  We wensen KPN verder het beste en danken ze voor de op zich wel goede dekking in de afgelopen 27jaar.  Op een korte tijd bij mijn thuis dan na.  Maar dat is dan toch opgelost een paar jaar terug.  Het had niet nodig moeten zijn.  Ik had nog tot 1dec 2025 op 2G moeten kunnen bellen en smsen…  maar we zullen zien.. als het goed is vanaf morgen tot in 2026 nog.
Grtz, Hans


Als je gewoon een nieuwe simkaart, met nummerbehoud, had aangevraagd was er ook niks aan  de hand geweest.

Kpn heeft 2G nog tot en met november 2025. Nog anderhalf jaar dus. Vodafone stopt er ook op die datum mee overigens! Ik verwacht niet dat Vodafone bellen en sms dan nog ondersteunt. Wel nog toepassingen via gprs. Daar gaat kpn ook tot en met 2029 nog mee door.

En nu moet je alsnog een nieuwe simkaart. Namelijk van Vodafone. 

 

Nu doe je nog ingewikkeld want je had gewoon bij kpn kunnen blijven. 

Ik had met mijn tweede nummer, prepaid, exact dezelfde situatie. Naar aanleiding van DIT TOPIC VAN JOUW ff nieuwe sim aangevraagd. Binnen 2 dagen in huis met nummerbehoud. 2G telefoon werkt nog en tot december 2025 dus.

Je hele verhaal slaat dus nergens op.

Je hebt het zelf op de hals gehaald!

En nou moet je alsnog je simkaart wisselen!

🤓 Denk je eraan volgend jaar wel tijdig een nieuw telefoontje te kopen???!!!


Niet mee willen met de hedendaagse ontwikkelingen of uit principes niet meewerken aan verbeteringen is stilstand. Zoals @PeterG je had nog tot  december 2025 met een nieuwe simkaart je huidige toestel kunnen gebruiken. Maar gelukkig bent u vrij om keuzes te maken zoals provider switch in dit land. Succes bij Vodafone, ook een prima provider!


Ik ben afgelopen december al in de KPN winkel geweest.  Voor een nwe simkaart met nummerbehoud.  Hierbij werd mij gevraagd wat voor toestel ik had.  Ik heb mijn trouwe nokia 6310i toen laten zien. En er werd mij duidelijk gezegd dat de nieuwe simkaart daar niet in zou werken.  En daarmee heb ik dan de keuze gemaakt om de simkaart (nog) niet te vervangen en te overwegen wat te doen.  Nu wil ik simpelweg liefst gewoon deze blijven gebruiken. Dan kan men wel zeggen dat niet mee willen gaan met ontwikkelingen stilstand is? ….  Vind iedereen dan echt dat alles er zo op vooruit gegaan is?  Dat het normaal is om elke paar jaar zo'n nwe glasplaat tablet met bellapp te moeten kopen omdat hij anders bijna niks meer kan?  Zo een ding dat met wat pech na 1* vallen kapot is? Elke dag moet laden.. of met wat pech red hij het geen dag?

Voor mij is het normaal dat een telefoon meer dan 20jaar mee gaat.   Ik heb zelfs nog nooit een nieuwe accu gekocht.  Ok.. destijds deed hij het een week op een accu.  Nu zeker 3 dagen nog wel.  Hij is al vaak gevallen. Ding werkt prima en zeer gebruiksvriendelijk. Alle functies binnen seconde.  Sms, bellen, rekenmachine, agenda/kalender. wekker… een echte telefoon.  Die weinig energie gebruikt en lang mee gaat.  Dat is in mijn ogen vooruitgang ipv achteruitgang. We vinden het tegenwoordig maar wat normaal dat we chinese brol kopen die na een paar jaar om zeep is.  TV's met vlekken in beeld of erger ..om maar een voorbeeld te noemen en wat zeer vaak voorkomt.  Er moet tegenwoordig nog bluetooth op de koelkast zitten ofzo…  een grote wegwerpmaatschappij… en we doen het voor het klimaat?  Alles verschepen van de andere kant van de wereld… en recyclen kort daarna..  Mijn auto is 1 van de laatste soorten die makkelijk 50jaar mee moet kunnen gaan.  De auto's daarna zeker niet meer..  de electronica daarin gaat dit niet redden..en de wagen kan niet zonder.  En is dan al snel niet meer verkrijgbaar of reviseerbaar…  net als de electrische vloot waar men zo naar toe wil sturen.  Vooruitgang? Dat wordt juist stilstand.

Gaat AI ons leven verbeteren of ons meer volgen etc?  Ik heb er weinig vertrouwen in.. Vind men nu echt dat het hier nu een echt fijnere plek is dan zeg 30jaar geleden? Tegenwoordig is men beledigd als ze je niet binnen 30seconde te pakken kunnen krijgen.  Hoe anders was dat voor de gsm.  Mijn geluid staat altijd uit.  Heb je me nodig, stuur een sms.  En ik neem wel contact met je op.  Ik laat mijn leven niet leiden door een glasplaat met 1000 apps. Van elke winkel. bank en instantie wel 1. Nee dank u.  Ik heb internet op wifi. Wanneer ik wil. Gewoon opzoeken wat ik wil zien.  Zoveel mogelijk verschrikkelijke opdringerige reclame blocken en niet de hele dag erop. Tevens boycot ik bedrijven die me teveel reclame toch nog door mn strot geduwd krijgen.  Ben ik heel principieel in.


Maar het verhaal eindigt nog niet hier….  vandaag om 9uur in de ochtend zou KPN mijn nummer vrijgeven.  Het netwerk zou dan moeten wegvallen en ik zou dan de vodafone sim erin moeten steken……    tot op heden nog steeds HI op mn display… ik kan nog steeds sms ontvangen en gebeld worden en wel mn beltegoed opvragen (waar ik me ook al aan erger dat ik dat cadeau doe nu wrs) … maar niet zelf bellen en sms natuurlijk..  en niet op vodafone. Want blijkbaar heeft men me niet vrijgegeven.  Wel bericht gehad van vodafone dat het bijna zover zou moeten zijn net voor 9u.  En daarna niks.  Wel ff geprobeerd gsm opnw op te starten..   zelfs even de nwe sim erin..  maar nog niks.  Morgen dan maar eerst ff langs vodafone om dit voor te leggen.  En als het moet ook naar KPN.  pffff….  en dit is dan nog een zakelijk nummer ook voor me.  KPN heeft mn moeder ook al enorm veel schade aangedaan met beloftes rondom het vaste nummer die ze niet zijn nagekomen. En wat haar haar bij verdienste heeft gekost.  Lang verhaal…  maar zeer onprofessioneel opgelost toen.  Iedereen vriendelijk hoor…  maar uiteindelijk zonder enig resultaat.  Enkel beloftes die niet nagekomen zijn.. en dingen in de maag gesplitst die we eigenlijk niet eens wilden.  Meer achteruitgang door mee te moeten gaan met nwe tijd.  Dus noem me ouderwets….  ik vind het ouderwetse leven in veel opzichten vaak een stuk beter dan.  En ik mag dan niet oeroud zijn…  ik ken nog wel het leven zonder gsm, zonder gps en zonder camera;s op elke straathoek.  En toen voelden we ons nog veiliger en fijner ook!

Grtz, Hans

 


tot op heden nog steeds HI op mn display…

Kan je nagaan hoe oud je simkaart is, tijd voor een nieuwe! Hi is overgagaan naar KPN in 1 mei 2015 😅


Sterker nog…. 1 van de allereerste HI kaartjes… ik schat ca 27jaar oud…  en werkt nog prima.  Doet wat het moet doen. Verbind met de toren, geeft door welk prepaid te belasten ed..  veiligheidsudates op nokia 6310i van ca 2002 a 2003 niet echt van toepassing. 
Werkt net zo goed als mn oude trouwe computerloze diesel uit 1994

 


Wat een drama. Een simkaartje wat na 27 jaar verouderde techniek even vervangen moet om in de lucht te blijven. Want de techniek schrijdt voort!

Technische dingen blijven niet eeuwig werken. 

Hoe kijk je tv thuis? Analoog PAL is eruit voor als je het nog niet wist. 

Mijn LW / MW radio ligt ook werkloos in de kast.

Oh ja. Vergeet niet je T Ford nog een onderhoudsbeurt te laten geven. 


Wat een drama. Een simkaartje wat na 27 jaar verouderde techniek even vervangen moet om in de lucht te blijven. Want de techniek schrijdt voort!

Technische dingen blijven niet eeuwig werken. 

Hoe kijk je tv thuis? Analoog PAL is eruit voor als je het nog niet wist. 

Mijn LW / MW radio ligt ook werkloos in de kast.

Oh ja. Vergeet niet je T Ford nog een onderhoudsbeurt te laten geven. 

Nou @PeterG ik lees in je profiel dat je nog een vaste telefoon hebt, Digitenne en pas sinds een paar jaar een smartphone. Dus zo voorop loop je zelf ook niet wat vooruitgang betreft.


Als techniek uitgefaseerd wordt moet je gewoon niet jammeren. En zeker niet om een simkaartje. 

Digitenne is in 2019 geheel vernieuwd. Daar maakte ik niet zo'n drama van. Onlangs nog zelf nieuwe decoder gekocht. TS wil z'n gratis simkaartje niet eens vervangen. 

Ik heb het er bij als back-up indien storing itv.

Voor kpn tv gebruik ik de allernieuwste tv+. Dus behoudend, nee.

Smartphone sinds 4-2020. Gsm viel stuk. En ik werk thuis dus laptop was prima. Niet direct internet buiten de deur nodig.

Vaste telefoon staat al 12 jaar doorgeschakeld naar mobiel. Bel ook al zolang niet meer uit met de vaste. Veel te hoge gesprekskosten. Al jaren. 

En m'n tv heb ik zo'n beetje elke 6 jaar vernieuwd de laatste 12 jaar. Die techniek vernieuwd razendsnel. 

Laptop onlangs vernieuwd in verband met Windows 11.

Ik blijf niet hangen.


Het ging er vooral om dat ik naar bewering niet meer zou kunnen bellen met de nokia.  En dan denk ik..  waarom doet KPN zo een gedoe om een oud simkaartje dat nog werkt … die laatste anderhalf jaar op de 2G..  waarom zo een drama maken en me blokkeren etc En nu niet eens laten gaan naar ander.  Denk dat ik me dan af moet vragen wie hier drama maakt.  Internet en wifi heb ik wel.  Maar draai zeker niet op de nwe win versies.  Die vind ik niet fijn.  Alles werkt naar behoeven. Helaas is de analoge tv er idd uit..pfff..  wat een achteruitgang. Vroeger met IPIP kon ik zo makkelijk die verschrikkelijke reclames in het kleine kader zetten… Nu gaat dat niet meer.  Ook geen tv boven meer nu..  wat een vooruitgang….    en ja..ik lees ook nog teletext ! vooral tijdens reclames. ook een fijn systeem om ff de highlights van het nieuws te zien ed.  Indien interessant zoek ik wel ff meer op internet.   Dat eeuwige gezeik om vernieuwing.  Alsof het leven nu 10* beter erdoor is.  Totale wegwerpmaatschappij ja….  wat is er tegenwoordig geen (vaak chinese) troep meer.  10j terug keek ik nog naar een tv uit 1986..  uiteraard geen breedbeeld…  Maar al die jaren deed deze het prima.  Mooi beeld, mooi geluid, mooi kastje (bang&olufsen), stereo, teletext etc.  En beneden staat er nu ook gewoon nog een Loewe 32inch CRT te spelen.. perfect ding hoor. Hierna komt er wel een platte hoor.  Mijn leven is niet slechter dan iemand die al zn geld aan de nieuwste snufjes uitgeeft. …  Siralexa doe de gordijnen dicht,  de lichten aan en veeg mn reet af…..   nee ik gebruik gewoon wel het knopje en doe alles zelf enzo.  Mocht er ooit  bij me inbreken..  gaat het wel vies tegen vallen voor hem.. hahaha


Als techniek uitgefaseerd wordt moet je gewoon niet jammeren. En zeker niet om een simkaartje. 

Digitenne is in 2019 geheel vernieuwd. Daar maakte ik niet zo'n drama van. Onlangs nog zelf nieuwe decoder gekocht. TS wil z'n gratis simkaartje niet eens vervangen. 

Ik heb het er bij als back-up indien storing itv.

Voor kpn tv gebruik ik de allernieuwste tv+. Dus behoudend, nee.

Smartphone sinds 4-2020. Gsm viel stuk. En ik werk thuis dus laptop was prima. Niet direct internet buiten de deur nodig.

Vaste telefoon staat al 12 jaar doorgeschakeld naar mobiel. Bel ook al zolang niet meer uit met de vaste. Veel te hoge gesprekskosten. Al jaren. 

En m'n tv heb ik zo'n beetje elke 6 jaar vernieuwd de laatste 12 jaar. Die techniek vernieuwd razendsnel. 

Laptop onlangs vernieuwd in verband met Windows 11.

Ik blijf niet hangen.

Ik schreef niet dat je blijft hangen, maar dat je niet voorop loopt. Ik reageerde alleen omdat ik je reactie op @Fury3 niet bepaald vriendelijk vond. Nergens voor nodig. Ieder vogeltje zingt nu eenmaal zoals hij gebekt is, dus ook @Fury3 . We zijn gelukkig geen eenheidsworst.


Ik heb vaak voorop gelopen. @Autumn . Maar m'n lesje geleerd. 

Philips cd-i (1996), met internet van World Online! Met m'n eerste computer in 1999 over gestapt naar Hetnet, wat nu kpn is.

Betamax, zowel Sony als Toshiba gehad. Helaas ging bijna iedereen voor het mindere VHS... Alleen Super VHS was heel mooi. Ook jaren gehad.

Digital 8

Minidisc 

Bluray 4k UltraHD

Allemaal niet echt wat geworden en veel geld in gestoken. Wat ik eigenlijk niet in die mate heb.

😉 Wacht nu dus rustig tot iets wel ingeburgerd is. Dat is goedkoper en je blijft toch bij.

Mobiele telefoon sinds 1996 (ja, echt). ATF, sinds 1999 GSM. Nu sinds begin 2020 Smartphone 4G. Beetje laat dat wel. Maar gode zij dank de 3G periode overgeslagen. 🙂

5G is pas volwassen als de 3,5 Ghz band komt. Daarvoor moet 2G uitgeschakeld zijn.

Mijn volgende smartphone wordt de a44 5G (enigszins krappe beurs). Maar eerst moet op mijn tweede nummer, prepaid, het toestel nog vervangen. Nu nog een GSM uit 2008, Nokia 2310. Wordt nog dit jaar Nokia 110 (4G). De simkaart is al vervangen 😜

En zo gaan we voort en mee met de techniek. Maar niet meer in de voorhoede.

Domotica is aan mij niet besteed. Ik kan de verwarming, licht en deurbel nog gebruiken als het internet uitvalt.

E-sim... écht niet. Al die ellende als een telefoon stuk gaat. Vaak ook in het buitenland. Een gewone simkaart kun je zo overzetten in een nieuw toestel mensen.


Groot gelijk. Ik loop graag wat achter waardoor ik vaak het beste van toen pak wat bewezen is en fijn.  En vaak nog gebruikt ook.  Heeft me al veel geld bespaart. En vaak voel ik me gewoon niet gelukkig met de huidige dingen…  vind de betutteling in een nieuwe auto verschrikkelijk bijvoorbeeld..  emotieloze computer op wielen. Er komt met de tijd wel een platte tv hoor..  Meer omdat ik een groot scherm wel mooi vind.
Verder hou ik gewoon van het oude…  veel mooier design ook.  Vooral de dingen uit de art nouveau en art deco periode.  Maar ok.. een telefoon toen was toen nog vaak van hout en bakeliet.  Heb ik ook overigens.  een 50's toestel stond tot ca 15jaar geleden op mn bureau. Toen begon de draaischijf wel enige slijtage te vertonen.  Maar ok.. werd dan ook gewoon dagelijks gebruikt. Verzamel radio's uit de jaren 30. Geweldige ontwerpen zo.
Ondertussen onderzoekt Vodafone wat er mis gegaan is met de migratie toen KPN afgelopen vrijdag om 9u het nummer had moeten vrijgeven.  Heb het balletje maar bij hun gelegd en voor zolang in mn reserve 6310i een 5euro voda prepaid gestoken. Dan weet ik ook gelijk zeker dat die sim werkt.  En die werkt idd. Zal van de week vast wel in orde komen lijkt me.  Ben benieuwd of ik nog te horen krijgen wat er nou verder was.  Enkel gehoord dat er die vrijdag meer migratie problemen zijn geweest. Heb ik weer natuurlijk…..


 hun gelegd en voor zolang in mn reserve 6310i een 5euro voda prepaid gestoken. Dan weet ik ook gelijk zeker dat die sim werkt.  En die werkt idd

Ah, goed om te weten. Dan had het met het nieuwe kaartje van kpn dus ook gewerkt. 

 

Ik loop graag wat achter

Met mobiel is er nu een jaar of 15 opvolging op GSM. En nu alweer 4G. 5G in opbouw. Je loopt hier niet wat maar flink achter.... 😁.

Tip: wacht met nieuw toestelletje niet tot het laatste moment. 

De Nokia 110 - 4G ziet eruit als GSM en werkt ook zo. Alleen bellen en sms dus. Maar wel via 4G. Mijn 80+ buren zijn er blij mee, hun provider Odido is al gestopt met 2G. En 3G.

Mijn moeder is in 2021 naar een mooie smartphone gegaan. Ze was toen nog net 82. Ze wil niet anders meer. Daarvoor had ze een simpele senioren GSM van Fysic. Ze begrijpt nu niet meer dat ze daar tevreden mee was.

Ze vind het heerlijk dat ze de laptop bijna niet meer nodig heeft. De bank zit beter dan achter het bureau. 


Reageer