Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar V10.C25.04.04 / 05

Categorie:Experia Box V10
  • 7 mei 2025
  • 95 reacties
  • 4149 keer bekeken
Experia Box V10: Update naar V10.C25.04.04 / 05
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32

We hebben een nieuwe update voor de Experia Box V10. Dat is nu KPN Software V10.C.25.04.04. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd ten opzichte van de vorige KPN Software versie.

Wat zit er in de update naar KPN Software V10.C.25.04.04 / 05?

De hier genoemde verbeteringen en aanpassingen zijn allemaal ten opzichte van de vorige KPN Software versie V10.C24.12.15.

Ga je over van de oude firmware V1.01.00T04.4Intermediate naar deze versie, neem dan ook dit topic even door voor uitleg over de algemene verschillen tussen de oude firmware en de nieuwe Software.

Verbeteringen en aanpassingen in de diensten en instellingen

• Ondersteuning voor VPN protocol PPTP is weer hersteld.
  • Het kon erg lang duren, na het aanklikken van de reset-of herstartknop in de interface, voor de reset of herstart daadwerkelijk begon. Dit is verbeterd.
  • Soms lukte het niet om gastwifi aan te zetten of UPnP aan- of uit te zetten. Dat hebben we opgelost. 
  • Het kwam voor dat een ingesteld MAC filter niet goed werd doorgezet naar een draadloos verbonden Wifipunt. Waardoor het geblokkeerde apparaat nog wel op internet kon via dat Wifipunt. Dat is verholpen.
  • Het kon gebeuren dat zelf ingestelde firewall regels verwijderd werden bij een update naar een hogere versie van de KPN Software. Dat is nu niet meer zo.
  • Bij ADSL2+ verbindingen kon het soms gebeuren dat de PPP-verbinding na een herstart niet opkwam, of dat het modem geen IP adres kon krijgen. Deze dingen zijn opgelost. 

Verbeteringen in de weergave en informatie

Verbeteringen in de topologie voor het weergeven van draadloos verbonden apparaten.

Verbeteringen in het migratieproces

• Het kon gebeuren dat gastwifi onterecht uit stond in de interface na migratie naar KPN Software. Dat is verholpen.
  • Het kwam voor dat na migratie de netwerknaam van de 5GHz Extra Wifi veranderd werd. Dat is nu niet meer het geval.
  • Na migratie hoort de kanaalinstellingen voor de wifi op automatisch te staan. Soms was dat niet zo. Dat is nu wel weer zo.

Bekende beperkingen

• Bij Topologie werkt de "x meer apparaten" optie niet.
  • Benader je de webinterface via een mobiele browser, dan kunnen er nog wat weergavefouten zijn.
  • Logging komt in een latere update terug.
  • IPv6 prefix delgation staat op een vaste configuratie. In een komende update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen.

• Bij sommige schermen kunnen bedieningselementen wegvallen in de browser als er teveel in- of uitgezoomd is. We zien dit vooral bij port forward instellingen, maar het kan ook op andere schermen voorkomen. Pas je zoompercentage aan. In een latere update voegen we scrollbalken toe.

• De ledknop op de loginpagina kan lege resultaten geven, dit wordt in een latere update verholpen.

• Aanpassingen aan inkomende telefonie lijken niet te worden verwerkt. Dit is echter een weergavedingetje. Verversen van de pagina is voldoende om de aangepaste instellingen ook te zien. Dit verhelpen we ook in een latere update.

Wanneer krijg ik de update? Welke update krijg ik?

Uitrol gaat in groepen. We zijn afgelopen nacht begonnen met een eerste groep klanten. Deze update is voor klanten die nu nog op de oude firmware zitten én voor klanten die al eerder zijn overgegaan naar de KPN Software. Wel gaan migratie en update in aparte groepen. We beginnen met migratie.

We richten ons in eerste instantie op klanten met alleen een V10. In later stadium pakken we ook huishoudmigraties. Dat wil zeggen, een V10 in combinatie met een of meerdere SuperWifi. Is je V10 voorzien van de update en sluit je daarna SuperWifi aan, dan zullen deze zich automatisch updaten naar KPN Software.

Je krijgt per mail en sms van te voren bericht hierover als jij gemigreerd wordt van de oude firmware naar de KPN Software. Heb je al KPN Software en krijg je de update naar deze versie, dan krijg je niet apart bericht.

Aandachtspunten van de overgang (migratie) naar KPN Software

In het algemeen geldt: merk je gekke dingen na de migratie, reset dan je V10. We zien dat dit over het algemeen raar gedrag van het modem oplost. 

Wil je alleen de wifi instellingen resetten dan is het niet meer nodig om je hele apparaat te resetten. Hiervoor is in de webinterface nu een aparte wifi reset optie beschikbaar (via Instellingen > Systeem).

Overnemen van bestaande instellingen

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om alle instellingen van je V10 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. Het kan daarbij verstandig zijn om je V10 te resetten.

Wat niet wordt overgenomen zijn handmatig ingestelde kanalen voor je wifi.
Dit zal weer op automatisch staan. Dat is ook de aangeraden instellingen van ons uit, maar je kunt dit weer aanpassen als je wilt.

Kan ook zijn dat je port forwards ziet staan die je niet zelf hebt aangemaakt. Dit zijn overblijfsels vanuit de eerdere firmware en hebben nu geen functie meer. Je kunt deze gerust verwijderen.

Let op: Voor Voip geldt: als je één telefoonnummer hebt, en deze staat ingesteld op poort 2, dan zit deze na de migratie weer op poort 1. Je kunt dit terugzetten op poort 2 via de webinterface, of je telefoontoestel ompluggen naar poort 1.

Gesplitste wifi wordt Extra wifi

In de V10 is het mogelijk om de frequenties van de wifi te splitsen. Daarmee bedoelen we dat je de 2,4GHz en 5 GHz frequentie elk een andere naam en wachtwoord kunt geven om op die manier twee wifinetwerken te creëren. 

De nieuwe KPN Software heeft deze mogelijkheid niet. In plaats daarvan heeft het Extra wifi. Dit is een los extra wifinetwerk dat je aan kunt zetten. Hierbij kun je zelf kiezen of dat netwerk zowel 2,4GHz en 5 GHz gebruikt, of maar één van beide. 

Als je op dit moment gebruik maakt van gesplitste wifi, dan wordt dit na de update overgezet naar Extra wifi. Je 2,4GHz netwerk wordt Extra wifi, Je 5GHz netwerk wordt je hoofdwifi.

Meer over hoe je Extra wifi instelt of aanpast met de nieuwe Software lees je hier.

De KPN Thuis app werkt niet meer, gebruik de MijnKPN app

De KPN Thuis app werkt niet meer met de nieuwe software. Hiervoor gebruiken we nu de MijnKPN app

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Open de loginpagina van de V10. Als je op de loginpagina nu een afbeelding ziet van je modem en was dat voorheen niet zo? Dan ben je nu gemigreerd naar de nieuwe Software.

Had je de nieuwe Software al en wil je weten of je de update naar deze versie al hebt? Je ziet het versienummer van de Software onder de afbeelding op de loginpagina.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe Software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). De collega die je dan spreekt kan je hiermee verder helpen.

Kennisbank

We hebben onze kennisbank voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

95 reacties

PeterG
Superuser
  • 64277 reacties
  • 7 mei 2025

Wat betreft “hoe weet ik of de update is uitgevoerd” ….

Werkelijk? Het plaatje bovenaan dit bericht? Dat staat al heel lang bovenaan elke v10 update. En het lijkt een beetje op de inlogpagina.

Enne: inloggen gaat (ook) met mijnmodem.kpn . Hier wel. Bij de meesten zal het wachtwoord dááronder onthouden zijn.  Bij dat 192.168.2.254 nummer wordt er hier geen wachtwoord ingevuld.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Als je vanaf de vorige firmware komt is dat wel de makkelijkste manier om het te herkennen ​@PeterG, als je al over bent kun je onderaan zien of je al over bent aan de hand van de firmware versie

• 13726 reacties
  • 8 mei 2025

"In later stadium pakken we ook huishoudmigraties." Dit kan ik niet helemaal duiden. Bedoel je dat we voor migratie van V10 i.c.m. één of meerdere SW-punten moeten wachten op een volgende softwareversie? Of dat we met déze versie over enige tijd aan de beurt zijn, nadat wellicht standalone migraties en updates grotendeels afgerond zijn?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Als ik het goed begrijp krijgen jullie deze update dus iets later ​@Henk2304 

Applmac
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 62 reacties
  • 8 mei 2025

Wij hebben hier nog steeds de software uit 2023 (V1.01.00T04.3Intermediate).

Het werkt wel, maar ik vrees alleen dat we beveiligingsupdates missen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24343 reacties
  • 8 mei 2025

@Applmac, ook voor jou komt de update. Geen zorgen dus. Ik quote voor het gemak uit het startbericht: 

Erik van KPN schreef:

Wat zit er in de update naar KPN Software V10.C.25.04.04?

Ga je over van de oude firmware V1.01.00T04.3Intermediate naar deze versie, neem dan ook dit topic even door voor uitleg over de algemene verschillen tussen de oude firmware en de nieuwe Software.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+8
  • 3022 reacties
  • 9 mei 2025

@Erik van KPN jammer dat je niet meer reageert.

Maar na de update van de wifi1 punten is het echt bagger geworden.

Ervoor hadden we er nog internet op maar nu is het een en al ellende.

ze zijn bekabeld aangesloten maar ook zonder bekabeling is het om te huilen helaas.

zo te lezen niet de enige maar KPN kan het blijkbaar niet oplossen erg spijtig.

Denk dat ik ze van de week maar los haal en in de kliko gooi en dan maar goeie Accespoints ophang bij me ouders

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Hi ​@MennoG78! Excuses als we reacties van je over het hoofd hebben gezien! Ik kan ze zo snel niet terugvinden, dus wil je een eigen topic starten? Dan kunnen we het daar met je oppakken en verliezen we ook geen berichten uit het oog.
Immers niet de bedoeling dat je huilt van onze apparatuur. 😬 Dus hopelijk hebben we het dan snel opgelost. 

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+8
  • 3022 reacties
  • 9 mei 2025
Sanne van KPN schreef:

Hi ​@MennoG78! Excuses als we reacties van je over het hoofd hebben gezien! Ik kan ze zo snel niet terugvinden, dus wil je een eigen topic starten? Dan kunnen we het daar met je oppakken en verliezen we ook geen berichten uit het oog.
Immers niet de bedoeling dat je huilt van onze apparatuur. 😬 Dus hopelijk hebben we het dan snel opgelost. 

Nee moest ​@Erik van KPN prive bericht sturen maar dat is 1,5 week terug nu hij zou deze week reageren 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • 102 reacties
  • 10 mei 2025

2-3 dagen geleden deze update ontvangen , ik had al de vorige versie.

Zo op het eerste gezicht staan de instellingen voor de MAC adressen niet meer onder het tabblad WiFi

maar onder het tabblad “veiligheid”  op zich wel logisch.

Ik kwam achter deze update omdat de TV + ontvanger melding maakte om het modem (hier router)

herstart moest worden.

Toch was nog niet deze nieuwste versie binnen , na het modem(hier router) spanningsloos gemaakt te hebben bleek na het opstarten de nieuwe versie  in het inlogscherm te staan.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 29082 reacties
  • 11 mei 2025
Henk2304 schreef:

"In later stadium pakken we ook huishoudmigraties." Dit kan ik niet helemaal duiden. Bedoel je dat we voor migratie van V10 i.c.m. één of meerdere SW-punten moeten wachten op een volgende softwareversie? Of dat we met déze versie over enige tijd aan de beurt zijn, nadat wellicht standalone migraties en updates grotendeels afgerond zijn?

Kan beide zijn. Elke keer als we een nieuwe versie uitbrengen voor een modem beginnen we altijd met klanten die alleen het modem hebben voor updates en migraties. Want dat is veel sneller te doen. En, we testen natuurlijk voor we een versie uitrollen, maar als er toch onverhoopt problemen ontstaan nadat uitrol is begonnen, dan is de impact ervan over het algemeen kleiner als we dan eerst alleen nog de stand-alone modems gedaan hebben. Daarna pakken we dan die klanten die een of meer SuperWifi hebben voor zowel migraties als updates.

Maar, het is ook mogelijk dat er in de tussentijd een nieuwere versie klaar is en goedgekeurd voor uitrol, en dan gaan we daarmee verder. Proberen we wel zoveel mogelijk te voorkomen, want in die gevallen begint het riedeltje weer van voren af aan, en dan blijf je aan het wachten als je een huishouden bent.

MennoG78 schreef:
Sanne van KPN schreef:

Nee moest ​@Erik van KPN prive bericht sturen maar dat is 1,5 week terug nu hij zou deze week reageren 

Straks, Menno, straks! 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 135 reacties
  • 15 mei 2025

Mijn ouders hebben een V10 en 3x een Experia wifi. De wifi op de V10 staat dus uit. In februari hebben ze een brief gehad dat ze overgaan naar de KPN Software op hun V10. Ze hebben deze software tot heden nog steeds niet gehad.

Het zou toch niet uit moeten maken of ze wel of geen Experia wifi hebben, want de wifi op de V10 wordt toch niet gebruikt? Of worden deze gebruikers nog uitgesloten van upgrade? Dan is het wel vreemd dat ze een brief hebben gehad lijkt me?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Als je ouders de experia wifi's gebruiken zullen ze waarschijnlijk nog even moeten wachten voor ze overgaan op de nieuwe update. Deze worden later nog wel meegenomen

• 13726 reacties
  • 15 mei 2025
Thomas van KPN schreef:

... waarschijnlijk nog even moeten wachten... 

Ik vermoed dat je "waarschijnlijk" en "even" hier niet al te letterlijk maar meer in overdrachtelijke zin moet lezen. I.t.t. de SW1 en SW2 is voor de EW de nieuwe software nog helemaal niet beschikbaar. Dus daar is het wachten eerst nog op. Verder worden huishoudmigraties (V10 met één of meerdere kpn Wi-Fi punten) op dit moment (!) nog niet uitgevoerd, zoals hierboven al aangegeven.

Ik kan niet in kpn's glazen bol kijken maar het zal dus "waarschijnlijk" nog wel "even" duren. 

• 13726 reacties
  • 16 mei 2025

Zijn de huishoudmigraties begonnen? Zie mijn vraag in de aankondiging van de update voor de SW1's. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 29082 reacties
  • 16 mei 2025

Met SuperWifi 1 nog niet, ik reageer even in de andere update.

• 13726 reacties
  • 23 mei 2025

Inmiddels heeft mijn V10 een update gehad van V1.01.00T04.3Intermediate naar het V1.01.00T04.4Intermediate. Valt haast niet op. Zie ook dit topic.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 23 mei 2025

Zojuist een klacht ingediend over deze update. Ik kreeg op de dag zelf een SMS’je zonder verdere info. Geen mail of andere communicatie gehad dat er zo’n grote update ging plaatsvinden. Mijn WIFI instellingen waren dus allemaal verwijderd en de domotica werkte niet meer. 

Bij indienen van de klacht kreeg ik de link naar deze pagina en zag in de beschrijving dat de WIFI instellingen niet meegenomen werden. Echt onder de maat van KPN dat de instellingen niet meegenomen zijn, maar onacceptabel dat zo’n grote update wordt gedaan zonder tijdige en duidelijke informatie. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24343 reacties
  • 23 mei 2025

@Jockey, goed dat je dit hier aangeeft.

Een update hoort altijd op tijd bekend te worden gemaakt zodat je hier geen last van hebt. Los van je klacht geef ik dit hier ook door. Dankjewel voor het melden. 

dwrae
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 24 mei 2025

Sinds gisteren ligt alles er regelmatig uit (Internet, TV, telefoon). Pingen vanaf een PC naar de ExperiaBox 10 gaat niet meer. Alleen stekker eruit en erin werkt nog. Vreemd genoeg branden de lampjes voor connectie naar glasvezel en de Experiabox op het Genexis boxje nog wel. Na de eerste keer dat dat gebeurde heb ik ingelogd op het modem (nadat ik de stekker er dus weer uit en in had gedaan) en de nieuwe interface viel me op, dus nieuwe firmware. Hiervoor nooit een enkel probleem gehad jarenlang.

Helaas zie ik geen log functionaliteit (meer, dit was vroeger toch wel zo?) en de dame van KPN die ik had gebeld kon wel zien dat de verbinding een aantal keer was verbroken, maar verder niets.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 8094 reacties
  • 24 mei 2025

Hi ​@dwrae en welkom bij de KPN Community. Als de verbinding er regelmatig uitligt en ook een herstart het niet oplost, dan raad ik je aan om nogmaals met ons te bellen of een belafspraak te maken. 

Dit moet dan door ons opgelost worden. Mocht het telefonisch niet lukken, maak dan gerust een eigen topic aan!

dwrae
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 24 mei 2025
Sanne van KPN schreef:

Hi ​@dwrae en welkom bij de KPN Community. Als de verbinding er regelmatig uitligt en ook een herstart het niet oplost, dan raad ik je aan om nogmaals met ons te bellen of een belafspraak te maken. 

Dit moet dan door ons opgelost worden. Mocht het telefonisch niet lukken, maak dan gerust een eigen topic aan!

Er is me aangeraden om een reset (met een paperclip) uit te voeren als het nogmaals gebeurt. Waarschijnlijk ben ik dan wel al mijn port forwarding instellingen kwijt. Als het daarna nog een keer gebeurt, dan ga ik zeker nogmaals bellen.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 24 mei 2025

Goedendag,

Sinds de update naar de nieuwste software van mijn v 10 werkt mijn 4g buitengebied niet meer en heb ik dus maar een snelheid van 6Mbps. Dit was ongeveer 50Mbps. Zijn er meer mensen met dit probleem en nog belangrijker, is er een oplossing?

Groet Harold

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 8094 reacties
  • 24 mei 2025

Hi ​@Harold66 en welkom bij de KPN Community. Niet de bedoeling dat de snelheid inzakt. 😕

In het algemeen geldt: merk je gekke dingen na de migratie, reset dan je V10. We zien dat dit over het algemeen raar gedrag van het modem oplost. 

Heb je dit al geprobeerd sinds dit speelt? Ik ben benieuwd of het daarna weer goed gaat.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 24 mei 2025
Sanne van KPN schreef:

Hi ​@Harold66 en welkom bij de KPN Community. Niet de bedoeling dat de snelheid inzakt. 😕

In het algemeen geldt: merk je gekke dingen na de migratie, reset dan je V10. We zien dat dit over het algemeen raar gedrag van het modem oplost. 

Heb je dit al geprobeerd sinds dit speelt? Ik ben benieuwd of het daarna weer goed gaat.

Ik heb alles al gereset en zelf terug gezet naar fabrieksinstellingen maar niks werkt. 

Reageer