Skip to main content

Wat zit er in de Experia Wifi update naar v1.00.41?

Niets wat je actief merkt. 

Deze update doet voorbereidend werk. Zodat we, op later moment, een versie van de KPN Software die we nu op de Box 12 zetten, ook op de Experia Wifi kunnen installeren.

Daarnaast zit er een certificaat update in.

 

Wat merk ik van de update?

In principe helemaal niets. Je Experia Wifi punten krijgen de update in de nacht. Na het uitvoeren van de update zullen ze herstarten. Daarna doet alles het weer zoals je gewend bent.

Wel goed om te weten als je meerdere Experia Wifi punten in huis hebt: het kan zijn dat ze niet allemaal in dezelfde nacht de update krijgen. Dit kan geen kwaad, ze blijven onderling werken ook als de softwareversies niet hetzelfde zijn.

Als er toch onverhoopt iets niet helemaal goed ging met de update kun je dit merken door rode/oranje lampjes op je Wifipunt(en). Of doordat de Wifipunten, of apparaten die daarop aangesloten zijn, niet helemaal lekker werken. Herstart in zo'n geval je Wifipunt(en) door even de stekker uit het stopcontact te halen.

 

Wanneer wordt de update gedaan?

Van 2 tot medio mei 2023.

Dan hoop ik dat KPN die versie binnenkort eindelijk eens klaar gaat zetten op de deployment server.

Wellicht dat @Paul_ of @Erik_ hier eens naar zou willen kijken.


Handmatig upgraden is toch nutteloos, want het werkt toch nooit. Eigenlijk bijna altijd zegt die dat er geen update is.

De firmware wordt (werd) bij de firmware met de oude user interface inderdaad pas klaargezet voor handmatige installatie als de batchgewijze automatische uitrol afgerond was. Zo konden "vergeten" apparaten toch nog voorzien worden van de nieuwe firmware. Denk hierbij ook aan Experia WiFi's die niet (meer) op een KPN Netwerk actief zijn.

De firmware met de nieuwe user interface wordt direct al beschikbaar gesteld voor handmatige installatie.

Mijn witte SuperWiFi's zitten nog steeds op 1.00.14v2 en handmatig updaten werkt niet.

Ze hadden al lang op 1.00.21 moeten zitten:

https://forum.kpn.com/product-updates/superwifi-1-update-naar-v1-00-21-588767

Maar handmatig updaten werkt gewoon niet.

 @Nick83 Ik ga uit, neem ik aan, van het feit dat je al weet hoe alles werkt maar toch, zie de vraag van Paul. 

Daar heb je nog niet op gereageerd. Daarnaast, hoe heb je dit aangesloten?

Al klinkt dit als een standaard vraag, het zou zomaar kunnen dat er iets in je thuisnetwerk is veranderd?


Dan hoop ik dat KPN die versie binnenkort eindelijk eens klaar gaat zetten op de deployment server.

Wellicht dat @Paul_ of @Erik_ hier eens naar zou willen kijken.

Die .14 versie kan helaas niet meer communiceren met die update server vanwege verlopen certificaten. Dus dat gaat via die route niet werken. Dit kan alleen nog via ons beheersysteem, maar daar zijn nog wat uitdagingen m.b.t. het bereiken van alle betreffende SuperWifi punten. Hier loopt nog een onderzoek voor.


Dan hoop ik dat KPN die versie binnenkort eindelijk eens klaar gaat zetten op de deployment server.

Wellicht dat @Paul_ of @Erik_ hier eens naar zou willen kijken.

Die .14 versie kan helaas niet meer communiceren met die update server vanwege verlopen certificaten. Dus dat gaat via die route niet werken. Dit kan alleen nog via ons beheersysteem, maar daar zijn nog wat uitdagingen m.b.t. het bereiken van alle betreffende SuperWifi punten. Hier loopt nog een onderzoek voor.

Oei @Paul_, dat is een lelijk probleempje. Dat betekent immers dat dergelijke apparaten ook niet meer geüpdatet kunnen worden als de abonnee naar een andere provider is gegaan en het certificaat is verlopen.


Op https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm staat bij “Vragen over KPN wifiversterkers” een downloadlink voor het bijwerken van de “Experia Wifi” (1.00.29v4) en de “witte wifi versterker” (v88). Mogelijk kan er ook een downloadlink komen voor de SuperWifi 1 met een firmware om het probleem van de verlopen certificaten op te lossen zodat er weer verbinding mogelijk is met de update server.


Op https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm staat bij “Vragen over KPN wifiversterkers” een downloadlink voor het bijwerken van de “Experia Wifi” (1.00.29v4) en de “witte wifi versterker” (v88). Mogelijk kan er ook een downloadlink komen voor de SuperWifi 1 met een firmware om het probleem van de verlopen certificaten op te lossen zodat er weer verbinding mogelijk is met de update server.

Dat zal niet gaan werken immers de huidige firmware heeft geen mogelijkheid om een firmwarebestand te selecteren die dan geïnstalleerd gaat worden. Je zult dan dus eerst een nieuwe firmware moeten installeren die dit wel heeft en dat lukt nu dus niet.

De upgrade knop moet gewoon altijd werken, ook als het "certificaat” verlopen is.


Klopt. Is ook iets wat zeker de aandacht heeft.


De upgrade knop moet gewoon altijd werken, ook als het "certificaat” verlopen is.

Lijkt mij ook. Dat is toch iets wat iedere softwareontwikkelaar zelf ook wel snapt? Hoe het dan in vredesnaam zover gekomen is snap ik geen biet van...


Hoi,

Ter info: ik had hetzelfde probleem: 1 superwifi die op 1.00.14v2 bleef steken (Primary) en 2 andere  superwifi punten die al wel op 1.00.21 zaten (icm  Experiabox V10)

Als ik handmatig via de webinterface de software probeerde te updaten dan kreeg ik consequent  de volgende regel in het systeem log van het 1.00.14v2 superwifi punt: “HTTP-Can’t connect to auto upgrade server”

 

Tot mijn verbazing (en blijdschap) constateer ik vandaag dat alle 3 de punten nu op 1.00.21 zitten.

Volgens het log is het punt dat op v14v2 zat in de nacht herstart en weer opgekomen met de 1.00.21 firmware:

 

22.09.2023 02:17:04 02 4 9] Start logging.
22.09.2023 02:17:33 02 4 1] HTTP-start ...
22.09.2023 02:17:33 02 4 1] Current firmware version is 1.00.21  and boot flag is 0.
 

Ik hoop dat anderen in deze thread hetzelfde mogen constateren? :)

 

goed weekend,

jeroen 

 


 

 

 


Hey, ik heb nog 2 WiFi Experia (zwarte model) met een oude firmware 1.00.29v4. Alle overige punten zitten op 1.00.41. Update check zegt reeds laatste firmware. Hoe krijg ik die punten op dezelfde fw? Mis ExtraWifi functie nu op deze 2. 

Bvd

Gr, Ronald 


Hey, ik heb nog 2 WiFi Experia (zwarte model) met een oude firmware 1.00.29v4. Alle overige punten zitten op 1.00.41. Update check zegt reeds laatste firmware. Hoe krijg ik die punten op dezelfde fw? Mis ExtraWifi functie nu op deze 2. 

Bvd

Gr, Ronald 

Je kunt proberen ze een reset te geven.   Zijn ze rechtstreeks op het modem aangesloten? En zo ja, welk type modem heb jij?


Hey, ik heb nog 2 WiFi Experia (zwarte model) met een oude firmware 1.00.29v4. Alle overige punten zitten op 1.00.41. Update check zegt reeds laatste firmware. Hoe krijg ik die punten op dezelfde fw? Mis ExtraWifi functie nu op deze 2. 

Bvd

Gr, Ronald 

Je kunt proberen ze een reset te geven.   Zijn ze rechtstreeks op het modem aangesloten? En zo ja, welk type modem heb jij?

Een v10, en idd via utp rechtstreeks aangesloten. Ik zal ze nog eens een reset geven.


Wat zit er in de Experia Wifi update naar v1.00.41?

Deze update doet voorbereidend werk. Zodat we, op later moment, een versie van de KPN Software die we nu op de Box 12 zetten, ook op de Experia Wifi kunnen installeren.

Is er al bekend wanneer de Experia WiFi voorzien zal gaan worden van een versie de KPN Software die ook op de V12 gezet is.

En zal de Experia WiFi dan ook het gastnetwerk gaan ondersteunen.


Nou... met de huidige snelheid van ontwikkelen zal dat nog wel een paar jaar duren...


Nou... met de huidige snelheid van ontwikkelen zal dat nog wel een paar jaar duren...

Ik heb er zelfs een hard hoofd in dat dit er ooit gaat komen.

De “belofte” staat in het openingsbericht van dit topic maar men kan zich altijd verstoppen achter het woordje “kunnen” immers “kunnen installeren” is iets anders dan ook daadwerkelijk “gaan installeren”.


En zal de Experia WiFi dan ook het gastnetwerk gaan ondersteunen.

Met de huidige softwareversie bestaat er al een gastnetwerk.

 


En zal de Experia WiFi dan ook het gastnetwerk gaan ondersteunen.

Met de huidige softwareversie bestaat er al een gastnetwerk.

Laat ik het dan anders zeggen, een gastnetwerk op vlan 1977.


Nou... met de huidige snelheid van ontwikkelen zal dat nog wel een paar jaar duren...

Hoe groot is dan de kans dat klanten met de Experia Wifi ooit de nieuwe software op hun Box 12 krijgen? Zeker ook nihil.


Nou... met de huidige snelheid van ontwikkelen zal dat nog wel een paar jaar duren...

Hoe groot is dan de kans dat klanten met de Experia Wifi ooit de nieuwe software op hun Box 12 krijgen? Zeker ook nihil.

Dit jaar nog is de planning @Nick83 


Nou... met de huidige snelheid van ontwikkelen zal dat nog wel een paar jaar duren...

Hoe groot is dan de kans dat klanten met de Experia Wifi ooit de nieuwe software op hun Box 12 krijgen? Zeker ook nihil.

Dit jaar nog is de planning @Nick83 

Waarschijnlijk is er een verkeerde tag gebruikt dit jaar is natuurlijk een heel ruim begrip. De nieuwe software voor de box 12 is er al een jaar.


De nieuwe software voor de box 12 is er al een jaar.

Maar nog lang niet bij iedereen uitgerold @Rowi. 

Maar valt niet binnen dit topic over de Experia Wifi.

Dus over de Box 12 hier niet meer reageren.


De nieuwe software voor de box 12 is er al een jaar.

Maar nog lang niet bij iedereen uitgerold @Rowi. 

Maar valt niet binnen dit topic over de Experia Wifi.

Dus over de Box 12 hier niet meer reageren.

Het een heeft toch direct te maken met het ander?

Zolang de Experia wifi geen verdere update krijgt zal de box12 ook geen update krijgen begrijp ik uit diverse topics betreffende de andere wifi punten.

 


De nieuwe software voor de box 12 is er al een jaar.

Maar nog lang niet bij iedereen uitgerold @Rowi. 

Maar valt niet binnen dit topic over de Experia Wifi.

Dus over de Box 12 hier niet meer reageren.

Het is mijns inziens volstrekt belachelijk dat KPN ondertussen al een jaar bezig is met de uitrol van de "KPN firmware" naar de V12.


@Rowi. KPN update tot nu alléén modem/routers waar géén KPN-wifipunten, welk type dan ook, aan hangen, daarna komt de rest pas aan de beurt, beleid van KPN, Don't shoot the messenger @😉


@Rowi. KPN update tot nu alléén modem/routers waar géén KPN-wifipunten, welk type dan ook, aan hangen, daarna komt de rest pas aan de beurt, beleid van KPN, Don't shoot the messenger @😉

Dat had ik al gelezen. Daarom dus mijn reactie op het bericht van Nick.

Hoewel de Superwifi2 nu toch ook de nieuwe software krijgt of gaat krijgen.