Skip to main content

We updaten de KPN Box 14 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V14.C.23.16.04. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd.

 

 

Wat zit er in de update naar KPN Software V14.C.23.16.00?

  • Verbeterde stabiliteit op het gebied van wifi, IPv6 en het spontaan herstarten van het modem.
  • Nieuwe versie webinterface: Verbeterde topologie, inzicht in firewall instellingen, Ethernet Gast netwerk.
  • Power lampje brandt onterecht oranje/rood op de Box 14. Dat is opgelost.
  • De ‘Upgrade’ functie in de webinterface werkt. Dus als er een nieuwe update beschikbaar is, kun je zelf het moment kiezen om 'm uit te voeren door op die knop te drukken.
  • Oplossing voor DHCP client hostnames. Hierdoor werkten sommige aangesloten apparaten niet meer. (o.a. de Homey)
  • Gast- en/of Extra Wifi wordt niet meer uitgezet na een software update.

Let op:

  • Ouderlijk toezicht werkt niet meer in deze versie.

 

Wat zit er in de update naar KPN Software V14.C.23.16.04?

  • Bugfix voor een 5GHz wifiprobleem dat bij een kleine groep klanten voorkwam

 

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Je kunt zelf zien of jouw Box 14 voorzien is van de nieuwe softwareversie. Open een browser en ga naar http://mijnmodem.kpn of http://192.168.2.254. Op de inlog pagina wordt de Firmwareversie weergegeven.

 

Wanneer krijg ik de update?

De volledige uitrol van de 16.00 is in de nacht van 22 op 23 januari.

De uitrol van de 16.04 is eind maart begonnen. Heb je deze nog niet, dan kun je deze via de upgrade knop in de webinterface binnenhalen.

Dat is niet wat ik bedoel, ik heb het over de discussie dat de ene persoon iets wel nuttig vindt en de andere niet. Dat is niet handig hier.

De opmerkingen over dingen die niet goed werken waarderen we juist . Daarmee kunnen we het verbeteren. Als we niet weten wat er mis gaat, kunnen we er ook niets aan doen. Blijf dat soort dingen dus juist aangeven, graag zelfs!

Ik gaf ook een feedback over een best wel een dealbreaker en stelde een oprechte vraag. Dat @Nick83 onnodig inbreekt op mijn feedback is indd vervelend, wat mij betreft mag dat allemaal verwijderd worden zodat we het hier schoon houden. 
 

Zouden jullie misschien iets meer openheid kunnen geven over dit probleem en wat jullie verwachten @Jasper van KPN ?

 

De Box V12 heeft dit probleem inmiddels ook, ik snap oprecht niet dat hier geen duidelijkheid over wordt gegeven. Je creëert immers veel meer begrip bij je klanten door wat uitleg of verwachtingen te geven. Dan weten we waar we aan toe zijn. Nu voelen klanten zich gewoon genegeerd of afgescheept “we kunnen niks zeggen”. Het is niet dat het gratis is en dat je blij moet zijn met wat je krijgt, we betalen als klant serieus geld voor een product.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik ben super tevreden met KPN, en bugs horen erbij. Dat er tijd nodig is om iets op te lossen snappen we. Maar we tasten nu al twee maanden in het duister.


@SaltyBart 

Dit bedoel ik dus ook te zeggen


Zouden jullie misschien iets meer openheid kunnen geven over dit probleem en wat jullie verwachten @Jasper van KPN ?

 

De Box V12 heeft dit probleem inmiddels ook, ik snap oprecht niet dat hier geen duidelijkheid over wordt gegeven. Je creëert immers veel meer begrip bij je klanten door wat uitleg of verwachtingen te geven. Dan weten we waar we aan toe zijn. Nu voelen klanten zich gewoon genegeerd of afgescheept “we kunnen niks zeggen”. Het is niet dat het gratis is en dat je blij moet zijn met wat je krijgt, we betalen als klant serieus geld voor een product.

Ik begrijp wat je bedoelt inderdaad. Het lastige is dat die informatie er niet is, er wordt aan gewerkt, maar de precieze status daarvan weten wij niet. Als we een datum of maand zouden noemen, is die nergens op gebaseerd. Jullie hebben dan verwachtingen naar dat moment en als het niet blijkt te kloppen is het een grotere teleurstelling. Dat wil ik ook niet zoals je je kunt voorstellen. 

Ik snap dat 'we kunnen niks zeggen’ voelt als een non-antwoord, maar het is wel het eerlijkste antwoord wat we kunnen geven.


Ik kom even inbreken. Eerst een stukje herhaling van wat ik eind januari over de topologie bug zei:

Wat we zien is dat dit [lege topologie] in sommige situaties voorkomt. Het probleem is dat in ieder geval één van je aangesloten apparaten dit veroorzaakt. En dan niet in de zin dat er wat met het apparaat aan de hand is. Maar het gaat dan mis bij het opvragen van het netwerkoverzicht. Als het netwerkoverzicht wordt opgevraagd door de webinterface kijkt die naar een response table. En soms bevat die tabel dan verwrongen informatie vanuit een van je apparaten, waardoor de webinterface vastloopt en niets meer laat zien. 

Je kunt achterhalen welk apparaat het is door alles los te koppelen en het een voor een weer aan te sluiten. Na elk apparaat check je dan de topologie weer. Zodra je dan ziet dat de topologie leeg blijft, dan weet je dat je het veroorzakende apparaat gevonden hebt. Maar, dat is wel veel werk. Dus als je de topologie niet regelmatig nodig hebt zou ik het gewoon laten voor wat het is, voor nu.

 

We gaan dit in een update verhelpen, maar is nog niet bekend wanneer die er is. 

 

Ik zie dat de KPN Box V14 een update heeft gehad naar de versie V14.C.23.16.04, helaas is het topology & Verbonden apparaten probleem nog niet opgelost in deze update. Is er verder een changelog van deze versie en is er zicht op de fix van het topologie & Verbonden apparaten probleem ? We zitten echt met smart al twee maanden op een fix te wachten voor dit probleem..

 Ik heb toen aangegeven dat we dit gaan verhelpen in een update.  Maar dat is niet deze update naar 16.04. Deze update naar 16.04 heeft geen inhoudelijke veranderingen behalve een bug fix voor een 5GHz wifiprobleem dat bij een kleine groep klanten voorkwam (heb dit even toegevoegd aan het startbericht). 

De update met daarin ook de oplossing voor de topologie bug staat nu, voorzichtig, gepland voor eind april. Maar, zoals altijd, houd de Product Updates in de gaten. De komende update is er zeker een waarvoor we een nieuwe Product Update schrijven, dus je zult het niet missen als je geabonneerd bent op de Product Updates. 

 

Edit: 5Ghz i.p.v. 2.4


Ik heb alleen geconstateerd dat er een update was en daarna geconstateerd dat het probleem niet opgelost is, naar aanleiding daarvan heb ik hier een changelog gevraagd en een prognose. Daar lijkt me niet heel veel mis mee, al denken sommigen daar blijkbaar anders over.
 

Bedankt voor deze informatie @Erik van KPN, ook al is het geen garantie dat het dan opgelost is geeft het toch een “oké, top!” gevoel.

Nogmaals wil ik me waardering uitspreken voor jullie werk, thanks!

 


Nogmaals wil ik me waardering uitspreken voor jullie werk, thanks!

 

Ik pink een traantje. 😥 Oprecht een waardering vanuit ons allemaal hier.😁


Nogmaals wil ik me waardering uitspreken voor jullie werk, thanks!

 

Ik pink een traantje. 😥 Oprecht een waardering vanuit ons allemaal hier.😁

Haha goed om te horen!


@Erik van KPN 

Wat zit er in deze update naar KPN Software V14.C.23.16.04?

  • Bugfix voor een 5GHz wifiprobleem dat bij een kleine groep klanten voorkwam

Ik krijg 160 MHz niet voor elkaar, was dat het probleem?
Ik heb zeer veel moeite om een extra wifi netwerk op 5 GHz aan te krijgen, was dat het probleem?

Helaas is deze versie voor mijn modem niet beschikbaar.


Of heeft het te maken met:
 

Welke snelheid ervaar ik via wifi?

Maak jij het liefste gebruik van wifi? Dan haal je per apparaat dat je gebruikt niet de 4 Gbit/s snelheid. De snelheid zal dan maximaal 800 Mbit/s per apparaat zijn. Deze snelheid kun je wel op meerdere apparaten tegelijk halen.

 

Als dat zo is, dan moet de 160 MHz bandbreedte optie verwijdert worden.
Want bij Ziggo haal ik wel 1230 Mbps via WiFi met een 2400 Mbps link, met 160 MHz bandbreedte.

Met 80 MHz haal ik een 1200 Mbps link op de V14 modem en daarom inderdaad 800 Mbps.
Maar dan moet de 160 MHz optie dus weggehaald worden.

Ik snap deze keuze alleen niet. Op de V12b modem had ik ook een 2400 Mbps link verbinding.
Ik had toen een 1 Gbps om te testen, maar dat haalde ik makkelijk op de telefoon.
Toen een Samsung S22 Ultra en S23.

Ik test nu met een Samsung S24 Ultra telefoon.
Deze doet met een WiFi 7 router op 6 GHz met 320 MHz zelfs rond de 3100/3100 Mbps bij KPN.
PPPoE direct in de TP-Link BE800 router.


Ik kom even inbreken. Eerst een stukje herhaling van wat ik eind januari over de topologie bug zei:

Wat we zien is dat dit [lege topologie] in sommige situaties voorkomt. Het probleem is dat in ieder geval één van je aangesloten apparaten dit veroorzaakt. En dan niet in de zin dat er wat met het apparaat aan de hand is. Maar het gaat dan mis bij het opvragen van het netwerkoverzicht. Als het netwerkoverzicht wordt opgevraagd door de webinterface kijkt die naar een response table. En soms bevat die tabel dan verwrongen informatie vanuit een van je apparaten, waardoor de webinterface vastloopt en niets meer laat zien. 

Je kunt achterhalen welk apparaat het is door alles los te koppelen en het een voor een weer aan te sluiten. Na elk apparaat check je dan de topologie weer. Zodra je dan ziet dat de topologie leeg blijft, dan weet je dat je het veroorzakende apparaat gevonden hebt. Maar, dat is wel veel werk. Dus als je de topologie niet regelmatig nodig hebt zou ik het gewoon laten voor wat het is, voor nu.

 

We gaan dit in een update verhelpen, maar is nog niet bekend wanneer die er is. 

 

Ik zie dat de KPN Box V14 een update heeft gehad naar de versie V14.C.23.16.04, helaas is het topology & Verbonden apparaten probleem nog niet opgelost in deze update. Is er verder een changelog van deze versie en is er zicht op de fix van het topologie & Verbonden apparaten probleem ? We zitten echt met smart al twee maanden op een fix te wachten voor dit probleem..

 Ik heb toen aangegeven dat we dit gaan verhelpen in een update.  Maar dat is niet deze update naar 16.04. Deze update naar 16.04 heeft geen inhoudelijke veranderingen behalve een bug fix voor een 5GHz wifiprobleem dat bij een kleine groep klanten voorkwam (heb dit even toegevoegd aan het startbericht). 

De update met daarin ook de oplossing voor de topologie bug staat nu, voorzichtig, gepland voor eind april. Maar, zoals altijd, houd de Product Updates in de gaten. De komende update is er zeker een waarvoor we een nieuwe Product Update schrijven, dus je zult het niet missen als je geabonneerd bent op de Product Updates. 

 

Edit: 5Ghz i.p.v. 2.4

 

Indien niet bekend, kun je meteen melden dat de weergave van de snelheiden ook verkeerd gaat.

Thuisnetwerk > Verbonden apparaten:
 

 

Ethernet 1 = 10 Gbps verbinding, ASUS 10 G NIC
Ethernet 3 = 1 Gbps switch, geen idee of logisch zo, want switch is nu leeg.
Ethernet 4 = 100 Mps verbinding 🙂 Flightradar24 ontvanger, deze kan echt geen 10 Gbps.

Hier gaat dus ook van alles mis.


Ohja kan geen edit doen hier….
Voor de duidelijkheid, de ethernet poorten:

 

 

Bij verbonden apparaten verkeerd gekoppeld dus.


Oh en de poort nummers op de modem komen dan sowieso weer nier overeen:
 

 

Poort twee heb ik niet ingebruik nu. 🤣
De 100 Mbps Flightradar24 verbinding zit in LAN 3 op bovenstaande foto.
En in de software is dit poort 2. Je zal maar blind zijn, dan word je gek. 😎

WAN in de WAN poort.
10G LAN 1: PC met ASUS 10G NIC
2.5G LAN 2: leeg
1G LAN 3: Flightradar24 100 Mbps
1G LAN 4: TP-Link Switch 1 Gbps


Na heel veel klooien eindelijk 2401 Mbps link speed met de V14 modem:

Oplossing heel simpel:

Kies 5 Ghz wifistandaard: ax
Kies 5 GHz bandbreedte: 160 MHz
Kies 5 GHz kanaal: 120

(Ik had uiteraard al ax geselecteerd en 160 MHz. Pas met kanaal 120 lijkt 160 MHz bandbreedte nu permanent te werken.)

In de praktijk op mijn Samsung S24 Ultra: 1800-1900 Mbps download en 1400-1500 Mbps upload.
Beter dan de 800 Mbps die KPN zegt te doen.

Het blijft zeer jammer dat 2.4 GHz niet uitgezet kan worden en alleen 5 GHz WiFi aan.
De 2.4 GHz signalen verstoren mijn 4G LTE mobiele signalen testen een beetje.
Maar goed, ik kan altijd even alle WiFi uitzetten.


Oh en de poort nummers op de modem komen dan sowieso weer nier overeen:
 

 

Poort twee heb ik niet ingebruik nu. 🤣
De 100 Mbps Flightradar24 verbinding zit in LAN 3 op bovenstaande foto.
En in de software is dit poort 2. Je zal maar blind zijn, dan word je gek. 😎

WAN in de WAN poort.
10G LAN 1: PC met ASUS 10G NIC
2.5G LAN 2: leeg
1G LAN 3: Flightradar24 100 Mbps
1G LAN 4: TP-Link Switch 1 Gbps

 

Haha ook dit klopt niet.
WAN in de WAN poort.
10G LAN 1: PC met ASUS 10G NIC
2.5G LAN 2: leeg
1G LAN 3: TP-Link Switch 1 Gbps (nu leeg als test)
1G LAN 4: Flightradar24 100 Mbps
Moet het zijn.

Op de LAN port op de modem:
Licht oranje led = 100 Mbps
Donder oranje (rood?) led = 1 Gbps
Groen = 10 Gbps

Dat is ook niet logisch. Maar dat is wat het is.


Poort 1 in Ethernet poorten v14 software = 1G LAN 3 op de modem hardware.
Lang verhaal kort, dit moet softwarematig echt overeen komen de poorten op de modem.
En dan hopen dat de Braille op de modem wel klopt dan.


Ha @5Guru wederom dank voor al je feedback! We nemen dit volgende week zeker mee!


Ohja kan geen edit doen hier….
Voor de duidelijkheid, de ethernet poorten:

 

 

Bij verbonden apparaten verkeerd gekoppeld dus.

Het klopt dat dit niet klopt, @5Guru. Dit staat verkeerd om, wordt gefixt in de volgende echte update. 


De update naar 16.04, wat dus alleen een wifibug verhelpt, is nu voor iedereen ook handmatig binnen te halen met de upgradeknop in de webinterface.


 

De upgrade is wel gelukt, maar ter informatie.


Dank hiervoor, 5Guru! 


Ik kom even inbreken. Eerst een stukje herhaling van wat ik eind januari over de topologie bug zei:

Ik heb toen aangegeven dat we dit gaan verhelpen in een update.  Maar dat is niet deze update naar 16.04. Deze update naar 16.04 heeft geen inhoudelijke veranderingen behalve een bug fix voor een 5GHz wifiprobleem dat bij een kleine groep klanten voorkwam (heb dit even toegevoegd aan het startbericht). 

Edit: 5Ghz i.p.v. 2.4

Hey @Erik van KPN!
Met deze update valt weer elke keer de Google Nest Hub in storing, geen netwerk verbinding.
Dat was voor V14.C.23.16.00 ook al, maar met V14.C.23.16.00 was dit opgelost. Nu met V14.C.23.16.04 is het probleem weer terug. Ik heb er drie in huis, en alle drie hebben ze het weer op verschillende momenten.
 

 


Dat is natuurlijk bijzonder vervelend, ik neem deze feedback erbij mee. Mochten je problemen aanhouden dan kan je ook even overwegen om een los topic aan te maken zodat we er wat meer in detail over kunnen spreken en ervaringen uitwisselen.


Dat is natuurlijk bijzonder vervelend, ik neem deze feedback erbij mee. Mochten je problemen aanhouden dan kan je ook even overwegen om een los topic aan te maken zodat we er wat meer in detail over kunnen spreken en ervaringen uitwisselen.

Ja ik dacht ik drop het hier even omdat het na de fix weer is ontstaan, ik gok dat de oorzaak bij deze fix te vinden is. Het probleem blijft sowieso aanhouden totdat er een revert is van de aanpassen of een betere fix waarin dit opgelost wordt. Dus wat is het beste, hier of een los topic ?


Dan het liefst een los topic om het overzicht hier te bewaren en dan nemen we jouw initiële feedback sowieso even mee! 


Komt er vannacht een nieuwe V14 software update?

 

Beste klant, vannacht tussen 0.00 en 6.00 uur krijgt je modem een update. Laat je modem en SuperWifi punt(en) die nacht aanstaan. Werkt er hierna iets niet zoals je gewend bent? Herstart dan je modem en/of tv-ontvanger. Kijk op kpn.com/modemupdate. Groet, KPN

 

Zowel SMS als bericht in de KPN app kreeg ik net.


Komt er vannacht een nieuwe V14 software update?

 

Beste klant, vannacht tussen 0.00 en 6.00 uur krijgt je modem een update. Laat je modem en SuperWifi punt(en) die nacht aanstaan. Werkt er hierna iets niet zoals je gewend bent? Herstart dan je modem en/of tv-ontvanger. Kijk op kpn.com/modemupdate. Groet, KPN

 

Zowel SMS als bericht in de KPN app kreeg ik net.

Ik kreeg inderdaad ook een sms / bericht. 
Dacht eerst dat het een foutje was ivm de V12 die ik voorheen had, maar blijkbaar niet dus haha.


 


Vannacht is update V14.C.24.04.06 geïnstalleerd, dit is goed gegaan.

Ik zie dat zo goed als alles opgelost is nu, en diversen aanpassingen in de UI.
Waaronder een speedtest op het modem zelf, leuke functie! (al heb ik betreft upload wel een betere test resultaat via mijn pc, wellicht kont dit door verschillende test servers ?)

Complimenten naar het KPN modem dev team voor deze update, thanks!


Nog niks ontvangen ondanks sms bericht gisteren.

 

 

Op dit moment is er geen nieuwere versie software voor het apparaat beschikbaar.

 

Upgrade knop greyed out.