Skip to main content
Update

KPN TV+ Box & Soundbox: Update naar launcher versie 1.201.4

Categorie:TV+ BoxKPN TV+ Soundbox
  • September 9, 2025
  • 142 reacties
  • 12089 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

KPN TV+ Box & Soundbox: Update september#1 2025

KPN TV+ launcher versie 1.201.4

Wat zit er in?

We hebben weer een update van de KPN TV+ Launcher voor je. In deze versie hebben vooral verbeteringen doorgevoerd rondom opnemen en zoeken. Daar kregen we veel vragen over - onder andere via de KPN Community - dus we zijn blij dat we dit nu voor je beschikbaar maken! 

Handiger opnemen

• Meerdere seizoenen tegelijk opnemen
    Je kunt nu in één keer alle seizoenen van een serie opnemen. Nieuwe afleveringen van toekomstige seizoenen worden automatisch toegevoegd. Zo mis je nooit meer iets – ideaal voor series zoals Goede Tijden, Slechte Tijden.
  • Opnemen vanaf een eerdere aflevering
    Je kunt nu ook opnemen vanaf een aflevering die al is uitgezonden. Zo hoef je niet meer in de gids te zoeken naar toekomstige afleveringen.

• En, in het menu Opgeslagen zie je nu per serie de seizoenen overzichtelijk bij elkaar.

Zoeken gaat makkelijker

De zoekfunctie is duidelijker en makkelijker in gebruik. Je ziet meteen hoe je kunt zoeken – door te typen of door te spreken.

Verder

Verder hebben we achter de schermen een aantal technische verbeteringen doorgevoerd. 

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 09 en 11 september
  • Uitrol: 16 en 18 september 

Heb je hem na de laatste uitroldatum nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ Launcher

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

​​

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware  heeft aparte versies voor de TV+ Box en de TV+ Soundbox. Hier verwachten we ruwweg om de twee maanden een update voor beide.
  • KPN TV+ launcher heeft één versie voor zowel de TV+ Box als de TV+ Soundbox.  Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update. 

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11 voor de TV+ Box en versie 12 voor de TV+ Soundbox. Dit zal bijna niet wijzigen.

142 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Wat jammer je bij een serie opname niet de afleveringen kan opnemen die al zijn uitgezonden. Mij overkomt het best vaak dat ik aflevering 1 mis en dan de opname start vanaf de tweede aflevering.

Achter de schermen is de opname generiek zagen we op de tv+ dag. Je krijgt gewoon een pointer dat gekoppeld is aan je klantnummer.  Het zou mooi zijn dat je alsnog aflevering 1 zou kunnen bekijken via opnames. Mits deze natuurlijk al elders is opgenomen.

Terugkijken is maar tot een week geleden en vaak geen optie meer.

Is er een technische beperking dat reeds uitgezonden programma’s niet meer bij de opnames van een serie komen? Of speelt hier een licentiekwestie?

Ik zou blij zijn met de functionaliteit van opname van reeds uitgezonden programma’s bij series. Zou volgens mij ook een unique selling point zijn voor KPN.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • September 9, 2025

Was inmiddels vanmorgen heel vroeg al geïnstalleerd

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • September 9, 2025
    Je kunt nu ook opnemen vanaf een aflevering die al is uitgezonden. Zo hoef je niet meer in de gids te zoeken naar toekomstige afleveringen.

Staat er toch wel tussen wat jij hier vraagt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Klopt ​@MennoG78 maar volgens mij betreft dit alleen de mogelijkheid om de serie in te plannen vanaf de aflevering die al is uitgezonden. Ik lees het niet als: je krijgt dan ook deze aflevering alsnog bij de opnames.

Maar wellicht kan een moderator dat verduidelijken.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • September 9, 2025

Update succesvol automatisch geïnstalleerd.

• September 9, 2025

Mooie update, kijk er naar uit, had ik die maar vast

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025
    Je kunt nu in één keer alle seizoenen van een serie opnemen. Nieuwe afleveringen van toekomstige seizoenen worden automatisch toegevoegd. Zo mis je nooit meer iets – ideaal voor series zoals Goede Tijden, Slechte Tijden.

Hier zie ik expliciet “toekomstige seizoenen”. En in de screenshot staat expliciet “nieuwe seizoenen”. Dus geen vervuiling met herhalingen van oudere seizoenen? 👍

In die screenshot staat expliciet:

Afleveringen die al zijn uitgezonden kan je niet opnemen.

Voor vandaag begrijpelijk. Maar toch nieuwsgierig, geldt onderstaande dan (mogelijk) nog? 

33. [...] Ook is het inbouwen van een prullenbakfunctie niet zo simpel als het klinkt. Het heeft aannemelijke risico's op ongewenste bijwerkingen. We zullen dan eerder gaan kijken of we het mogelijk kunnen gaan maken dat je een programma in het verleden nog kunt ‘opnemen’. Om op die manier gemiste of per ongeluk verwijderde opnames te omzeilen.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

Jaaa...daar is de aankondiging...maar ik heb 'm al! Ik vond het al zo vreemd dat er geen melding van was...die updates gaan razendsnel tegenwoordig, ​@Shyrin van KPN!

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • September 9, 2025

Super, toch?!

Is er een technische beperking dat reeds uitgezonden programma’s niet meer bij de opnames van een serie komen? Of speelt hier een licentiekwestie?

Contractuele afspraken!

Ik zou blij zijn met de functionaliteit van opname van reeds uitgezonden programma’s bij series. Zou volgens mij ook een unique selling point zijn voor KPN.

Ga ik terugkoppelen! 😉

Klopt ​@MennoG78 maar volgens mij betreft dit alleen de mogelijkheid om de serie in te plannen vanaf de aflevering die al is uitgezonden. Ik lees het niet als: je krijgt dan ook deze aflevering alsnog bij de opnames.

Maar wellicht kan een moderator dat verduidelijken.

@Roy74 Gemiste of eerdere afleveringen worden helaas niet alsnog opgenomen. Stel dat je halverwege een 4-delige documentaire (bijv. vanaf aflevering 2) besluit om deze op te nemen, dan gebeurt dat pas vanaf de eerstvolgende aflevering.

@Arjan van B Ik kom nog terug op je vraag over de herhalingen: ik wil het graag even dubbelchecken. Over punt 33 van de feature request-lijst ga ik een update opvragen.

… die updates gaan razendsnel tegenwoordig, ​@Shyrin van KPN!

💚

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

@Roy74 Gemiste of eerdere afleveringen worden helaas niet alsnog opgenomen. Stel dat je halverwege een 4-delige documentaire (bijv. vanaf aflevering 2) besluit om deze op te nemen, dan gebeurt dat pas vanaf de eerstvolgende aflevering.

Voor de volledigheid: een eventuele herhaling (van hetzelfde seizoen) wordt wél alsnog opgenomen denk ik? Dus ook een eventuele herhaling van aflevering 1, als je in de gids een gemiste uitzending van aflevering 2 gebruikt om de serieopname in te plannen? (Ofwel: daar dus geen veranderingen, neem ik aan.)

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Ah het gaat om contractuele afspraken. Ja dat is zoals het is. Overigens merk ik wel eens dat een herhaling wel bij de opnames komt. Ben dan altijd blij verrast vandaar mijn vraag.

Ik neem overigens aan dat nieuwe seizoenen wel hetzelfde ID moeten meekrijgen van de aanbieders van de programma’s om het opnemen van nieuwe seizoenen goed te laten verlopen. Dat is wel wat foutgevoelig maar alsnog vergroot het de kans dat je alles kunt bekijken wanneer je het wilt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Voor de volledigheid: een eventuele herhaling (van hetzelfde seizoen) wordt wél alsnog opgenomen denk ik? Dus ook een eventuele herhaling van aflevering 1, als je in de gids een gemiste uitzending van aflevering 2 gebruikt om de serieopname in te plannen. (Ofwel: daar dus geen veranderingen, neem ik aan.)

Uit de praktijk kan ik dit bevestigen. Dat is echt fijn. Daarom zou het fantastisch zijn als je alsnog de serie compleet kunt krijgen, ook zonder herhaling. Maar daar zit kennelijk een contractuele beperking.

we gaan er in ieder geval op vooruit met deze update.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

Overigens merk ik wel eens dat een herhaling wel bij de opnames komt.

@Roy74, herhalingen worden inderdaad opgenomen, en dat is bewust. Zie ook:

Tot nu toe ging dat om herhalingen binnen hetzelfde seizoen, maar wie weet veranderen dingen met deze update. Als oudere seizoenen voortaan ook opgenomen worden (maar ik denk het niet), dan is Rail Away wel een toepasselijk voorbeeld voor de screenshots in de aankondiging. Ook South Park zou dan de hel worden bij opnames. 😎

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Ik kan me er wel iets bij voorstellen ​@Arjan van B . Ik ben ook maar een kleinverbruiker van de opnames. Ik schat in dat het best complex kan worden als je teveel opties mogelijk maakt.

Ik ben er ook wel makkelijk in: als ik iets gemist heb dan is het maar zo 😁

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • September 9, 2025

Super, toch?!

💚

Nou zo super was het niet in eerste instantie werkte het niet.

Pas na minuut of 5 ging het pas werken op beide boxen waar het op binnen kwam. Was net of KPN nog wat moest aanpassen na de update.

Op de andere 2 net ook getest daar was het direct.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2025

Gaat dit ook op de Arris boxen geïmplementeerd worden? Of werkt het dan ik zo als je kiest voor serie opnemen?

En hoe zit het dan met de smart-tv en mobiele app. En tv.kpn.com?

• Je kunt nu in één keer alle seizoenen van een serie opnemen

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • September 9, 2025

Voor de volledigheid: een eventuele herhaling (van hetzelfde seizoen) wordt wél alsnog opgenomen denk ik? Dus ook een eventuele herhaling van aflevering 1, als je in de gids een gemiste uitzending van aflevering 2 gebruikt om de serieopname in te plannen? (Ofwel: daar dus geen veranderingen, neem ik aan.)

En inmiddels ook al een terugkoppeling, ​@Arjan van B

• Oudere seizoenen worden niet opgenomen. Daar verandert niets aan.
  • Bij herhalingen zijn er geen wijzigingen: stel dat je een serieopname vanaf aflevering 2 instelt, en een week later wordt aflevering 1 herhaald, dan wordt die herhaling wél opgenomen (dus indirect ook mooi voor jouw wens ​@Roy74).

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid en anders hoor ik het wel! 
​​​​​​

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • September 9, 2025

Nou zo super was het niet in eerste instantie werkte het niet.

Pas na minuut of 5 ging het pas werken op beide boxen waar het op binnen kwam. Was net of KPN nog wat moest aanpassen na de update.

Op de andere 2 net ook getest daar was het direct.

Het is ook wat, ​@MennoG78! 😉
Fijn om te horen dat het inmiddels op alle boxen goed werkt. Dat het in eerste instantie wat langer duurde, kan allerlei redenen hebben. Volgende keer dus misschien een beetje meer geduld?
Uiteindelijk komt het vanzelf goed, zoals je nu ook ziet 👌🏾

Gaat dit ook op de Arris boxen geïmplementeerd worden? Of werkt het dan ik zo als je kiest voor serie opnemen?

En hoe zit het dan met de smart-tv en mobiele app. En tv.kpn.com?

• Je kunt nu in één keer alle seizoenen van een serie opnemen

Voor beide vragen geldt: de Product Updates voor de betreffende diensten in de gaten houden, ​@PeterG! 😄

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • September 9, 2025

Bleef et wel raar vinden ik en me ouders hadden het probleem niet.

totdat KPN launcher versie aanpaste en begon het.

Maar inderdaad voor nu weer opgelost inderdaad hopen dat het stabiel blijft :D

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 9, 2025

Dat is inderdaad wat ik in de praktijk zie ​@Shyrin van KPN. Omdat er tegenwoordig veel herhalingen zijn is dit vaak mijn redding als ik weer eens te laat ben 😀

Volgens mij werkt dit niet als de herhaling op een andere zender komt. De RTL zenders doen dat vaker. Meestal is dat dan wel weer een tweede kans om tijdig de opname te plannen.

Als afsluiter is het ook zo dat als je start met opnemen terwijl het programma al bezig is, je het hele programma opneemt. Althans verbaasde het me dat ik toch alles had opgenomen terwijl ik echt wel te laat was.

Allemaal luxe problemen. In de tijd van de videorecorder was je al blij als het programma op de band stond 😅

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2025

Maar als je dus de serie, en dus alle seizoenen, op TV+ box of Soundbox hebt ingesteld kun je wel alle seizoenen zien via de smart-tv app, de mobiele app en tv.kpn.com neem ik aan ​@Shyrin van KPN ?

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • September 9, 2025

Maar als je dus de serie, en dus alle seizoenen, op TV+ box of Soundbox hebt ingesteld kun je wel alle seizoenen zien via de smart-tv app, de mobiele app en tv.kpn.com neem ik aan ​@Shyrin van KPN ?

Yes dat kan nu toch ook al alles wat je daar opneemt kan je daar terug kijken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 9, 2025

Heel fijn dat dit geïmplementeerd wordt. Maar begrijp ik goed dat wanneer ik (daar is tie weer) Aircrash Investigation wil opnemen dat dan niet alles wordt opgenomen? Daarmee bedoel ik van, bijvoorbeeld, seizoen 2 terwijl ik ook seizoen 4, 17, 25 ,13, 11 etc. wil opnemen of heb opgenomen?

Ze worden namelijk in volstrekt willekeurige volgorde uitgezonden. Als seizoen 2 dan voor het eerst sinds lange tijd wordt uitgezonden en die heb ik nog niet, wordt die dan wel opgenomen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2025

Tja. Je hebt een TV+ Box of Soundbox? Dan kun je kiezen voor 'alle seizoenen', indien je dit softwarenummer hebt. Even uitproberen of dat voor die seizoen puinhoop van Aircrash ook opgaat. ​@Tonne2025 .

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • September 9, 2025

Heel fijn dat dit geïmplementeerd wordt. Maar begrijp ik goed dat wanneer ik (daar is tie weer) Aircrash Investigation wil opnemen dat dan niet alles wordt opgenomen? Daarmee bedoel ik van, bijvoorbeeld, seizoen 2 terwijl ik ook seizoen 4, 17, 25 ,13, 11 etc. wil opnemen of heb opgenomen?

Ze worden namelijk in volstrekt willekeurige volgorde uitgezonden. Als seizoen 2 dan voor het eerst sinds lange tijd wordt uitgezonden en die heb ik nog niet, wordt die dan wel opgenomen?

Zou zeggen probeer het eerst.

Maar kan je vertellen bij de oranje vrienden lukt dit niet als het willekeurig wordt uitgezonden.