Skip to main content
Update

SuperWifi 1: Update naar SW1.C.25.07.02

Categorie:SuperWifi 1
  • June 18, 2025
  • 110 reacties
  • 3154 keer bekeken
SuperWifi 1: Update naar SW1.C.25.07.02
Toon eerste bericht

110 reacties

• July 5, 2025

Ik heb een vraag. Sinds deze update heeft de witte SuperWiFi geen webinterface meer. 

Wat nu als een klant overstapt naar een andere provider? Dus geen Experiabox meer. Hoe kan de klant dan nog gebruik maken van de witte SuperWiFi's die hij/zij voor (veel) geld gekocht heeft?

Gaat KPN het aankoopbedrag terug storten? Of gratis omruilen voor zwarte SuperWiFi's? Of wat?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • July 5, 2025

niet alleen in deze firmware meer, ook in de vorige versie was er al geen master role meer aanwezig.

maar aangezien deze wifi punten al minimaal 4 jaar oud zijn, denk ik niet dat KPN deze gaat omruilen voor nieuwe exemplaren.

overigens krijgen alleen de super wifi 1.0 punten deze nieuwe firmware als ze achter een KPN modem hangen. dus bij de mensen die ze achter een eigen router of andere provider gebruiken. zullen ze gewoon op de oude firmware blijven draaien.

alleen bij de providers die ook de KPN modems gebruiken, kan het dus voorkomen dat ze wel een update naar de nieuwe firmware krijgen.

• July 5, 2025

overigens krijgen alleen de super wifi 1.0 punten deze nieuwe firmware als ze achter een KPN modem hangen.

En daarna kunnen mensen overstappen. Het is gekochte apparatuur. Het hoort gewoon te blijven werken. Ook bij een andere provider. 

• Helper
  • July 7, 2025

Mijn v12 is geüpdate . De beide superwifis 1 ook. Maar alle aangesloten clienys kleven aan het modem. Nul verbinding met de superwifis.   Slecht of niet functionerend mesh. Ook last van rode lampjes zo  u en dan of zelfs geheel uitvallende superwifi.

Ik begrijp dat de 2,4 uit backhaul is verwijderd. Dat kan een verklaring zijn voor dit rare gedrag.

Kpn stelt dat je dan de superwifis dichter bij elkaar moet zetten. Belachelijk natuurlijk. Sloop dan die 2,4 band er nier uit !!!

Heb 2 superwifi2 schotels gekocht van marktplaats aanbieder . Komen deze week binnen.

Eens zien hoe dat gaat. Lijkt bij anderen al wel de oplossing te zijn.

En dan maar hopen dat kpn niet ook die superwifis 2 verziekt binnenkort....

• July 10, 2025

Ook de SW2 maakt uisluitend gebruik van de 5 GHz backhaul. Die mag je dus ook niet te ver uit elkaar zetten, maar misschien dat je met de beide SW2's en SW1's de boel zodanig kunt verdelen dat de backhaul sterk genoeg is. Ik denk dat je dan het beste de SW2's het dichtst bij de V12 kunt zetten.

Ikzelf heb 2 SW1's (op de oude software want nog een V10) maar beiden bekabeld aangesloten, dus dít specifieke probleem zal tzt bij mij niet spelen. 

• Helper
  • July 10, 2025

Eea draait nu. Modem gereset, 2 superwifis1 uit de configuratie verwijderd. 2 x superwifi2 actief.

Alles heeft de meest recente kpn software update. 

Superwifi2 extenders op dezelfde locaties in huis als eerder de witte.

Resultaat : prima. Signaal vd zwarte is duidelijk sterker als de witte. Overal dekking.

• July 10, 2025

Mooi! Nog een voordeel van Box 12 en SW2: Wifi6! Dat heeft de SW1 niet. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 10, 2025

Ook de SW2 maakt uisluitend gebruik van de 5 GHz backhaul. Die mag je dus ook niet te ver uit elkaar zetten.

Dat is niet waar. De SuperWifi 2 heeft een backhaul die zowel op 2,4 als 5 GHz functioneert.

Voor de SuperWifi 1 was het helaas noodzakelijk om de 2,4 GHz backhaul te verwijderen. Dit zal ook niet terugkomen.

• July 10, 2025

Ok, dat wist ik niet. Ik meende gelezen te hebben dat de backhaul altijd alleen nog maar over 5 GHz ging. Weer wat geleerd. En voor de ExperiaWifi? 

• July 10, 2025

Ok, dat wist ik niet. Ik meende gelezen te hebben dat de backhaul altijd alleen nog maar over 5 GHz ging. Weer wat geleerd. En voor de ExperiaWifi? 

Die werkt alleen bekabeld. 

MH71
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 10, 2025

Is het mogelijk om de de laatste update versneld te ontvangen.

Wifipunten zijn nu amper bruikbaar, alleen wat 2.4 stekkers krijgen verbinding, de rest vond de modum beter.

Dit was met oude software nog niet het geval.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Het versneld updaten kan helaas niet ​@MH71, zie hiervoor ook het startbericht: 

Wie krijgt de update naar SW1.C.25.07.02 en wanneer?

Deze update gaat naar die groep klanten die afgelopen februari de vorige SuperWifi 1 update hebben gekregen. En ook gebruiken we deze versie voor nieuwe migraties van klanten die nu nog op de oude firmware zit.

Dat betekent dat we klanten die nu nog op de oude firmware zitten gaan overzetten op de KPN Software. We pakken daarvoor eerst klanten die een Box 12 gebruiken in combinatie met een of meer SuperWifi 1. 

Tijdens de migratie krijgen zowel de SuperWifi 1 als de Box 12 de update naar KPN Software.

Deze updates en migraties doen we eerst in kleinere aantallen zodat we de resultaten goed in de gaten kunnen houden. We hebben hard gewerkt aan deze versie om de problemen die konden ontstaan bij de vorige versie te verhelpen.

Als dat klaar is, en we zien geen gekke dingen, dan gaan we we met deze versie met grotere aantallen verder.

Als je nu geen goed werkende SuperWifi punten hebt thuis, voer dan een schone installatie uit. Hopelijk gaat het dan beter. 🙂
Zo niet, maak dan een nieuw topic aan. Dan helpen we je daar verder!

MH71
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 10, 2025

Het versneld updaten kan helaas niet ​@MH71, zie hiervoor ook het startbericht: 

Wie krijgt de update naar SW1.C.25.07.02 en wanneer?

Deze update gaat naar die groep klanten die afgelopen februari de vorige SuperWifi 1 update hebben gekregen. En ook gebruiken we deze versie voor nieuwe migraties van klanten die nu nog op de oude firmware zit.

Dat betekent dat we klanten die nu nog op de oude firmware zitten gaan overzetten op de KPN Software. We pakken daarvoor eerst klanten die een Box 12 gebruiken in combinatie met een of meer SuperWifi 1. 

Tijdens de migratie krijgen zowel de SuperWifi 1 als de Box 12 de update naar KPN Software.

Deze updates en migraties doen we eerst in kleinere aantallen zodat we de resultaten goed in de gaten kunnen houden. We hebben hard gewerkt aan deze versie om de problemen die konden ontstaan bij de vorige versie te verhelpen.

Als dat klaar is, en we zien geen gekke dingen, dan gaan we we met deze versie met grotere aantallen verder.

Als je nu geen goed werkende SuperWifi punten hebt thuis, voer dan een schone installatie uit. Hopelijk gaat het dan beter. 🙂
Zo niet, maak dan een nieuw topic aan. Dan helpen we je daar verder!

Nee, na de update in feb heb ik daar uren aan verspild, leek steeds even te weken, maar al snel deed de super wifi niet veel.

Gezien de andere klachten die ik las heb ik het opgegeven en gewacht op betere software.

Nu wacht ik al 3 weken op die update, maar blijft toch maar geduldig wachten, mijn zoon op zolder heeft nog meer geduld nodig, hij heeft meeste last van de slechte wifi.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Het kan helpen om de SuperWifi wat dichterbij elkaar te plaatsen, ​@MH71. Speel een beetje met de afstanden om te kijken waar jij het beste uit je SuperWifi kunt halen.

MH71
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 11, 2025

Het kan helpen om de SuperWifi wat dichterbij elkaar te plaatsen, ​@MH71. Speel een beetje met de afstanden om te kijken waar jij het beste uit je SuperWifi kunt halen.

Beide super wifi zijn bedraad, maar apparaten maken geen verbinding met de super wifi, ook niet op 2 meter, dan pakker ze bijna altijd de modum, die 2 etages lager staan.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Oke. Zou je een nieuw topic aan willen maken? Dan kijken we graag samen met je naar een oplossing.

MH71
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 11, 2025

Oke. Zou je een nieuw topic aan willen maken? Dan kijken we graag samen met je naar een oplossing.

Moet ik niet eerst de laatste update afwachten?

Ik wacht 3 weken op die laatste update, ik val onder de groep die als eerste geüpdatet wordt, maar er gebeurt niets.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Ja, je mag ook de update afwachten. Ik weet alleen niet precies wanneer je deze gaat krijgen.

@Erik van KPN 
Beste Erik, je schrijft “we zijn jullie zeker niet vergeten” maar ondertussen zijn we 5 maanden (!!!) verder en heeft KPN de boel nog steeds niet op orde. Dat deze update in batches wordt uitgerold snap ik uiteraard, maar additioneel had KPN de klagende klanten in deze community op individuele basis kunnen terugrollen. Iets met service en zo. Sterker nog, dat zou alsnog kunnen. Gezien de login op basis van KPN ID weet je precies met wie je van doen hebt. Ik betaal maandelijks meer dan 100 euro voor belabberde kwaliteit. Zeg nou zelf… op welk moment zou je zélf opzeggen?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 15, 2025

Terugrollen is helaas geen optie nadat je eenmaal omgezet bent naar de KPN Software. 

Verder is de uitrol van deze update nog steeds gaande. Maar we hebben meerdere apparaten die allemaal updates moeten krijgen. En dat kunnen we niet allemaal tegelijk doen. Dus moeten we daarin afwisselen. Als jij deze update op dit moment nog niet hebt, dan verwacht ik wel dat je op korte termijn hem alsnog gaat krijgen.

• Nieuwkomer
  • July 16, 2025

Ik vind het heel jammer dat ik na deze update al dagen aan het klooien ben om mijn goed werkende wifi-netwerk weer een heel klein beetje op orde te krijgen. In eerste instantie heb ik alle superwifi’s lopen resetten zoals aangeraden op diverse plekken, en nu lees ik pas hier dat het heel normaal is dat de superwifi-1-punten minder ver uit elkaar kunnen staan. Dat vind ik een teruggang in service. En ook jammer dat ik er na veel zoeken en proberen pas achter ben dat dit een verwacht effect is. Dat had ik graag direct gehoord in de communicatie over deze update. Inmiddels is het wifi-netwerk in mijn huis zo matig dat ik erover nadenk om naar een andere provider over te stappen. Maar ja, dan krijg ik het hele inregelgedoe weer opnieuw. Heel jammer allemaal, want het werkte helemaal goed bij mij (vóór de update) en nu niet meer ;-(

MH71
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 25, 2025

Ik heb box 12 met 2 s.w.1 (beide bedraad) op kpn software.

Wanneer komt deze laatste update nu naar mij, want sinds de laatste update in februari (kpn software) maakt de bijna geen apparaat verbinding met de s.w.1

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Mmm ​@MH71 vreemd draait het modem dan wel op de meest recente firmware en betreft het alleen de SW1-punten?

MH71
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 25, 2025

Mmm ​@MH71 vreemd draait het modem dan wel op de meest recente firmware en betreft het alleen de SW1-punten?

Ja, box 12 heeft laatste firmware 25.06.06, alleen wifipunten blijven hangen op f.w. 24.13.06

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik heb nog even overleg gevoerd ​@MH71 en de uitrol van deze versie is nog steeds gaande. Er is op dit moment niet een optie beschikbaar om deze update te forceren. Ik moet je toch vragen om nog even geduld te hebben.