Skip to main content

We updaten de SuperWifi 2 naar de nieuwste software: KPN Software. Dit doen we eerst nog alleen bij SuperWifi 2 die verbonden zijn met een modem waarop de KPN Software draait. Voor SW2 die de nieuwe software al hebben is dit een update.

 

Wat zit er in deze update naar KPN Software SW2.C.23.04.26?

We zetten dezelfde software op de  Box 12, V10A, V10, en de Experia Wifi en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle apparaten de webinterface er hetzelfde uit. We zijn bezig met de uitrol hiervan op de Box 12, en op de SuperWifi 2. 

In deze nieuwe versie van de SuperWifi 2 software zitten de volgende wijzigingen:

 

Verbeteringen

  • Optimalisaties in de samenwerking met de Box 12.
  • Optimalisaties in het discover- en synchronisatieproces tussen de SuperWifi 2 en het modem.
  • Het is nu mogelijk om het modem te resetten zonder dat je dan ook de SuperWifi 2 hoeft te resetten. Deze pakken nu, nadat het modem weer actief is, automatisch de gegevens weer over en zullen werken. 
  • De wifi op 2,4 Ghz was soms uit na een herstart. Dit is verholpen.
  • Als je via het resetgaatje de W2 reset zal het lampje nu 5x rood knipperen om aan te geven dat de reset geaccepteerd is en uitgevoerd wordt.

 

Lampje

Het gedrag van het lampje is verbeterd.

Groen is nu voorbehouden voor goede verbinding. Bij een bekabeld aangesloten SW2 betekent dit dat deze op een 1000 Mbit interface zit. Bij een draadloos aangesloten SW2 betekent dit dat deze op 5GHz wifi zit.

Oranje betekent een werkende verbinding, maar niet optimaal. Bij een bekabeld aangesloten SW2 betekent dit dat deze op een 100 of 10 Mbit interface zit. Bij een draadloos aangesloten SW2 betekent dit dat deze op 2.4GHz wifi zit.

Voor een draadloos aangesloten SW2 die oranje brand kan dit tijdelijk zijn. Als er een 5GHz verbinding beschikbaar is zal de SuperWIfi 2 meestal binnen 10-15 minuten overspringen. In sommige gevallen kan dit oplopen tot een uur.  Blijft de SW2 langer dan een uur oranje, dan lukt overstap naar 5GHz niet. Kijk dan naar de afstand tussen Wifipunt en modem of ander Wifpunt, en check of er verstoring aanwezig is.

Zit er bewust een grote afstand tussen Wifipunt en ander Wifipunt of modem, dan kun je de situatie laten zoals hij is. Er is rekening mee gehouden dat de SW2 op 2,4GHz kan functioneren voor alle diensten. Alleen zal de snelheid dan iets lager zijn

 

Aanvullende informatie

Wil je weten wat er in het algemeen veranderd is voor SuperWifi met de nieuwe software, bekijk dan ook de vorige product update:

Wil je meer weten over de KPN Software op de Box 12, kijk dan hier:

 

Wat kan ik in/met de nieuwe interface van de SuperWifi 2

Eenmaal ingelogd op een SuperWifi 2 met KPN Software krijg je een overzichtspagina te zien. Belangrijkste hierop zijn de wifigegevens en verbonden apparaten. Hoewel dit laatste nog niet goed werkt. De Topologie weergave geeft apparaten die verbonden zijn met de SuperWifi 2 niet weer. Dit is alleen een weergavefout. De aangesloten apparaten functioneren technisch gezien volledig. Dit wordt in een latere update verholpen.

De wifigegevens die je ziet zijn een kopie van de gegevens op de Box 12. Wil je deze gegevens aanpassen, dan doe je dit in de Box 12.

Stand alone modus (waarbij je de SuperWifi kunt aansluiten op en gebruiken met een niet-KPN (software) router), komt in een latere update weer terug. Daarna kun je, met stand alone modus actief, in de SuperWifi 2 de wifi-instellingen aanpassen.

Het enige wat je hier van de SuperWifi 2 zelf kunt aanpassen is of het lampje aan of uit staat. Dit is een schuifje in het blok ‘Dit apparaat’.

Dit kun je echter ook nog steeds doen met de WPS knop. Eén druk op de WPS knop zet de led uit, nog een druk op de WPS knop zet hem weer aan. Hiervoor is inloggen dus niet noodzakelijk.

Ook is er een pagina voor Instellingen. Hier kun je de SuperWifi 2 herstarten, resetten en handmatig updaten als er een update beschikbaar is. Normaliter hoef je dat niet te doen en zal de SuperWifi 2 automatisch updaten. 

 

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update gaat naar alle klanten met een SuperWifi 2 waar al de nieuwe KPN Software op draait.

 

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12 die de KPN Software al heeft. Heeft je Box 12 de update nog niet, dan heeft je SuperWifi 2 hem ook nog niet. En krijg je deze update dus ook niet.

 

Heb je een Box 12 met KPN Software maar zijn je SuperWifi 2 punten nog niet over naar de KPN Software, volg dan deze stappen:

  • Sluit de SuperWifi 2 bekabeld aan op de Box 12
  • Reset de SuperWifi 2
  • Laat hem een half uur aangesloten staan. In deze periode zal ons beheersysteem de software alsnog pushen en installeren. 

 

Wat merk ik van de update?

Niets, dit gaat automatisch. Zit je nog op SW2.C.23.04.18, dan kun je ook handmatig via de webinterface van de SuperWifi 2 updaten.

 

Moet ik zelf nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren).

 

Laatste update: 20-10-2023

@Noway Dude, dit klinkt iets wat wij moeten uitzoeken. Dit omdat ik ook lees dat jouw modem uitvalt. Dan is dit niet de juiste plek. Ik wil je dan vragen om een eigen topic aan te maken zodat wij dit probleem verder kunnen analyseren. 

@Bart_Z Ik heb een Fritzbox 7590AX gekocht met Fritzbox extenders en nu al meer als 10 dagen nergens last van. Ook de monteur had geen oplossing meer anders dan naar de box 10 te gaan en 4 nieuwe SW aan te sluiten, want de huidige SW kon qua firmware niet meer terug. 
 

Los van mijn keuze wil ik iedereen bedanken die me hebben geholpen: de dienstverlening was top, zowel op het forum als de engineers! 👍


Vreemd…. Om de KPN software op mijn box12 te krijgen mocht ik geen Wifi versterkers van KPN hebben…ik heb versie 2. Om de update voor de wifi2 te krijgen heb ik box 12 met KPN software nodig……

ik krijg dus noch de update voor box12 noch voor de Wifi2 ………..

 

We leggen dit in de vorige Product Update uitgebreider uit, @rienm, deze staat ook gelinkt in het startbericht.

Uitrol op de Box 12 is nog bij klanten die alleen een Box 12 hebben. Maar, klanten die de nieuwe Software al hebben op de Box 12 willen we ook niet blokkeren in het kunnen aanschaffen van wifipunten die samenwerken met de Box 12. Vandaar dat de SuperWifi 2 het volgende apparaat is waar wij de nieuwe Software op uitrollen. Zodat klanten een nieuw aangeschaft wifipunt ook goed kunnen gebruiken. En daarnaast kan het voorkomen dat ons systeem niet goed uitleest dat iemand wel SuperWifi 2 heeft. Waardoor iemand dan de nieuwe Software zou kunnen krijgen die hem eigenlijk nog niet hoort te krijgen. Zij kunnen dan, door een reset, dan ook de nieuwe Software op hun SuperWifi 2 krijgen. 

 

@Noway Dude, dit klinkt iets wat wij moeten uitzoeken. Dit omdat ik ook lees dat jouw modem uitvalt. Dan is dit niet de juiste plek. Ik wil je dan vragen om een eigen topic aan te maken zodat wij dit probleem verder kunnen analyseren. 

@Bart_Z Ik heb een Fritzbox 7590AX gekocht met Fritzbox extenders en nu al meer als 10 dagen nergens last van. Ook de monteur had geen oplossing meer anders dan naar de box 10 te gaan en 4 nieuwe SW aan te sluiten, want de huidige SW kon qua firmware niet meer terug. 
 

Los van mijn keuze wil ik iedereen bedanken die me hebben geholpen: de dienstverlening was top, zowel op het forum als de engineers! 👍

Fijn dat het nu al zo lang goed gaat, @Noway Dude! Jammer dat we het niet hebben kunnen oplossen met je Box 12. Maar als het op deze manier werkt, dan is het ook prima. 


@Erik_ ik heb een vraag, ik zie dat ik nog op firmware 3.00.31 zit.

 Nu heb ik de wifi op de kpn box 12 uitstaan en maak ik gebruik van een direct bekabelde superwifi 2 achter de box 12, allebei in meterkast. 


Klopt het dan dat ik geen update krijg van de superwifi punten? En is dat ook niet nodig dan?


Dat ligt eraan of jouw Box 12 de nieuwe Software al heeft, @pietheingrun. Zo ja, dan kun je de SuperWifi 2 resetten en opnieuw installeren. Hij zal dan updaten naar deze Software. Hij mesht dan ook weer met de Box 12. Wat betekent dat je dan de wifi op de Box 12 weer aan kunt zetten, en de SW2 elders kunt plaatsen.

Zit jouw Box 12 nog op de 60E firmware, dan klopt ook de firmware van jouw SuperWifi. En in dat geval meshen ze sowieso samen en kun je de wifi op de Box 12 ook gerust aanzetten, en de SW2 elders plaatsen.


Oké thx dan klopt het, heb de 60e firmware 


Beste,

 

Van welk gedeelte was dit nou een goed idee?:

Stand alone modus (waarbij je de SuperWifi kunt aansluiten op en gebruiken met een niet-KPN (software) router), komt in een latere update weer terug. Daarna kun je, met stand alone modus actief, in de SuperWifi 2 de wifi-instellingen aanpassen.

 

Dus.. ik gebruikte de superwifi2 standalone.. krijg een update.. en nou moet ik wachten totdat er weer een nieuwe update krijg? en tot die tijd kan de 4 stuks wifi punten niet meer in mijn eigen netwerk gebruiken?!

 

Briljant.. wie heeft dit bedacht?! dit is zo slecht.. je sloopt iets eruit.. om dat later er terug erin te stoppen..

 

Ik zou graag willen downgraden aub. ZSM.

Dit kan simpelweg niet.. ik koop een apparaat met een bepaalde functionaliteit.. en halverweg haalt u dat eruit.. om te vertellen dat het weer terug komt..

Wanneer komt het dan terug?!

 

hoogachtend,

Dhr Janssen

 

 


Hi @sahjanssen! Het is in dit geval beter een eigen topic aan te maken voor je vraag. Dan kunnen we met je meekijken hoe we met de aanwezige apparatuur een goed netwerk voor elkaar kunnen krijgen. 


Is er nog ooit een update voor de Superwifi 2 in zicht? Het is nu al 5 maanden niet mogelijk om ook maar íets in te stellen op dit ding, en standaard staat het 5 GHz kanaal op 160 MHz, wat een verspilling is.


Ik heb het Superwifi 2 punt gewoon op 80 MHz in kunnen stellen. Even inloggen en aanpassen.


Wat merk ik van de update?

Niets, dit gaat automatisch. Zit je nog op SW2.C.23.04.18, dan kun je ook handmatig via de webinterface van de SuperWifi 2 updaten.

 

Laatste update: 20-10-2023

Ik heb hier 2 vragen over;
Hoe weet ik of ik een SW 1 of 2 heb?
Hoe kom ik op het webinterface van mijn SW 1 of 2? 

Ik zou namelijk graag deze update handmatig binnen trekken zodat de mesh weer werkt en we weer eens stabiel internet heb, sinds oktober.


Beide SuperWifi zijn rond, de SW1 is een witte schotel, de SW2 een zwarte. Of je de update kunt hebben hangt dus van verschillende factoren af, het kan zijn dat het voor jou niet beschikbaar is. Voor het inloggen en gebruik van de SuperWifi kan je hier kijken: 

Instabiel internet hoeft niet per se met de SuperWifi punten te maken te hebben, er kan ook iets anders spelen. Als je een eigen topic aanmaakt of ons belt (0800-0402) kan er met je meegekeken worden na de verbinding.


Beide SuperWifi zijn rond, de SW1 is een witte schotel, de SW2 een zwarte. Of je de update kunt hebben hangt dus van verschillende factoren af, het kan zijn dat het voor jou niet beschikbaar is. Voor het inloggen en gebruik van de SuperWifi kan je hier kijken: 

Instabiel internet hoeft niet per se met de SuperWifi punten te maken te hebben, er kan ook iets anders spelen. Als je een eigen topic aanmaakt of ons belt (0800-0402) kan er met je meegekeken worden na de verbinding.

Ok, dan zijn het SW1 varianten… 
Het instabiel internet komt omdat ik op de rand van die Wifi zit in mijn werkkamer. Deze opzet moet ik nu hebben omdat 1 van de wifi punten aan het modem moet door jullie update.. 
Ik zal kijken om een eigen topic te maken. Maar ben het ondertussen redelijk zat! Ten eerste heb ik al gebeld waarna de persoon op afstand de router reset, na deze fora gelezen te hebben zit de 'fout’ gewoon in de software die jullie gepussed hebben. Er staat letterlijk dat jullie de impact wisten en toch hebben jullie willens en wetens een update gepushed naar mijn modem in oktober waardoor het toen prima functionerende mesh onderuit is getrokken, zonder enige vorm van directe communicatie over deze impact van deze update.
En nee ik ga niet in mijn vrije tijd KPN fora in de gaten houden wat jullie aan het uitspoken zijn en of je internet wel of niet naar de knoppen wordt geholpen, in het minimale geval verwacht ik als BETALENDE klant dat jullie een link met de update specificatie en impact hadden gestuud icl. een termijn waarom de SW1 geupdate wordt!


Dankjewel voor de uitgebreide reactie, dit neem ik ook als feedback mee. Ik stel voor om toch een eigen topic aan te maken voor dit specifieke geval, dan blijft het hier overzichtelijk on topic over de Superwifi 2. 


Net een update ontvangen 1 minuut geleden. Zag het apparaat ineens groen knipperen. Er staat nu firmware SW2.C.23.17.04 op met UI versie 2024-01-11. Er lijken nu meer opties voor instellen te zijn. Nog geen post gezien hierover op het forum, maar deze zal denk ik wel spoedig komen.


Welke opties zijn er bij gekomen @amdam ?


Hoi @amdam, deze versie hoort nog niet uitgerold te worden, hoe dat zo komt heb ik niet direct een verklaring voor, dat ga ik uit zoeken.
Zodra hij er officieel aan komt zullen we dat hier ook met jullie delen!


Hier zijn een paar screenshots van SW2.C.23.17.04:

 


@roam @amdam