Skip to main content

KPN TV+ Box & Soundbox: Update mei 2025

TV+ Box launcher versie 1.187.3

Wat zit er in?

De Verder Kijken rij komt terug!

In september vorig jaar introduceerden we de Verder Kijken rij. Een rij op het hoofdscherm waarin je de films en series van verschillende streamingsdiensten terugvindt die je nog niet afgekeken hebt. We moesten de rij later tijdelijk verwijderen om wat verbeteringen door te voeren aan de performance ervan. Daar zijn we nu mee klaar, dus komt de rij weer terug! 

Je vindt straks op het hoofdscherm een overzichtelijke rij met films en series van verschillende streamingdiensten die je nog niet hebt afgekeken. Deze ‘Verder kijken’-functie werkt voor:

• Videoland
  • Disney+
  • Amazon Prime Video
  • HBO Max
  • Viaplay.

Netflix zit nog niet in deze rij, maar je vindt je onafgekeken Netflix-titels wel in de aparte Netflix-rij op het hoofdscherm.

En dat is niet alles: De rij komt terug mét aanvullingen! Naast films en series van streamingsdiensten heeft de tegelrij nu ook:

• Terugkijken
  • Opnames
  • Films

Als je een programma uit de gids Terugkijkt, en dit niet afmaakt, dan zal dit programma in de Verder Kijken rij terechtkomen. Je hoeft dan niet weer in de gids op zoek naar waar het programma ook al weer stond.

Hetzelfde geldt voor je opnames die je deels bekijkt, en films uit de Films-categorie. 

Wil je een deels bekeken programma niet afmaken, en hem verwijderen uit de Verder Kijken rij? Dan kan dit met een longpress (ongeveer 3 seconden ingedrukt houden) van de OK knop. Je krijgt dan een pop-up met een verwijderoptie.

De rij is standaard gesorteerd van nieuw naar oud. Dat wil zeggen dat het programma dat je het meest recent hebt gekeken, aan de linkerkant staat. 

Let op: De Verder Kijken rij wordt aangezet nádat de uitrol volledig is afgerond. Het kan dus zijn dat je wel al deze update hebt vanuit de preselectie, maar de rij nog niet. 

Daarnaast

Specifiek voor de TV+ Box

Vanuit Europese regelgeving wordt de TV+ Box vanaf deze update standaard geleverd met de ecostand ingeschakeld. Tijdens de installatie wordt er dan niet meer gevraagd naar een voorkeursinstelling.

Belangrijk om te weten: deze wijziging geldt alleen voor nieuwe klanten of nieuwe TV+ Boxen. Bestaande klanten behouden hun huidige instellingen: daar wordt niets aan gewijzigd.

Nieuwe klanten ontvangen van ons een bericht met uitleg over de ecostand en hoe deze eventueel aan te passen is.

Specifiek voor de TV+ Soundbox

Verbeteringen om te voorkomen dat het lang duurt voor de Box uit stand-by komt bij het starten.

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 7 en 9 mei
    Dit bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 20 en 22 mei

Er zit wat extra tijd tussen preselectie en uitrol in verband met het Songfestival en Eredivisievoetbal in de tussenliggende week.

Heb je hem na de laatste uitroldatum nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ Launcher

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

​​

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware  heeft aparte versies voor de TV+ Box en de TV+ Soundbox. Hier verwachten we ruwweg om de twee maanden een update voor beide.
  • KPN TV+ launcher heeft één versie voor zowel de TV+ Box als de TV+ Soundbox.  Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update. 

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11 voor de TV+ Box en versie 12 voor de TV+ Soundbox. Dit zal bijna niet wijzigen.

Ik kan niet wachten op de Verder Kijken-tegelrij. Dat zal voor mij een welkome aanvulling zijn!

Heb hem al binnen, makkelijk dat je bij de tegelrij vooruitkijken van de films, deze ook direct kunnen markeren voor opname.

Wordt na de update de eco stand ook geactiveerd of is dit alleen bij een schone installatie?

Ik heb m sinds gisteren op de soundbox maar het starten duurde de eerste heel erg lang, groen scherm bleef in beeld moest herstarten. Opnames terugkijken was een drama, wilden niet starten, moest wel 5 keer herstarten om iets te kunnen kijken en iedere keer was er wat wat, geluid klonk als blik, na 4e herstart was dat weer normaal maar toen wilden de tegels niet laden (programma’s worden geladen, opnames worden geladen, films worden geladen.

zojuist ook weer gestart en de tegels blijven laden. 

is dat herkenbaar?

Nee ​@steffen1 
Bleef bij mij nog op snel-opstarten staan gelukkig.

Hier geen problemen ​@marceltervoert 
Wat heb je de 7022 of de soundbox?
Bij mij op de 7022 dus geen problemen

Hier geen problemen ​@marceltervoert 
Wat heb je de 7022 of de soundbox?
Bij mij op de 7022 dus geen problemen

Betreft de soundbox

Hier met enige haperingen binnen op de Soundbox (2x opnieuw opstarten), maar werkt nu goed. Op de 7022 ineens goed geïnstalleerd. 

Wordt na de update de eco stand ook geactiveerd of is dit alleen bij een schone installatie?

@steffen1 Alleen bij een schone installatie.

@marceltervoert Het herstarten dat je noemt, hoe doe je dit? Echt herstarten door de box stroomloos te maken óf de herstartoptie door de KPN-knop ingedrukt te houden? Niet op standby en weer aan, neem ik aan. Herstarten (zoals ik eerst beschreef dus) is inderdaad ons eerste advies. Als je dat op de juiste manier gedaan hebt en het helpt niet, dan is het volgende advies om de Soundbox te resetten en het daarna opnieuw te proberen.

Daarnaast

Specifiek voor de TV+ Box

Vanuit Europese regelgeving wordt de TV+ Box vanaf deze update geleverd met de ecostand aan. Er wordt bij de installatie dan niet meer gevraagd naar de eigen keuze. Wel krijgen de klanten die dan nieuw aangesloten worden een bericht van ons met daarin informatie over het aanpassen van de ecostand.

Ik mag toch aannemen dat we als klant zelf bepalen of we de ECO-stand aan of uitzetten?

Die Europese hof moet eens ophouden met ons te betuttelen, en dat we dit als consument pikken! Ik betaal toch me eigen elektriciteitsrekening! Als de Europese Hof me rekening betaald dan mogen er wat van zeggen. Aangezien ik het zelf betaal hebben ze er niks van te zeggen, dus de ECO-stand gaat mooi UIT! Want dat opstarten gaat veel te traag, en dat zal het helaas ook blijven.

Nee ​@steffen1 
Bleef bij mij nog op snel-opstarten staan gelukkig.

@huistijger het is toch bezopen dat het Europese hof dit gaat bepalen? Rot op met die gasten!

---

@Alexandra van KPN Ik neem aan (lees: ‘mag hopen') dat gebruikers na een schone installatie wel de mogelijkheid hebben om ‘snelle start’ te selecteren?

@Alexandra van KPN Ik neem aan (lees: ‘mag hopen') dat gebruikers na een schone installatie wel de mogelijkheid hebben om ‘snelle start’ te selecteren?

@Katana321 dat mag je inderdaad “hopen”, Die Europese Hof moet eens op gaan houden met de baas te spelen over de rug van de consument. Wat ik al eerder aangaf is dat ik de elektriciteitsrekening zelf betaal en niet de Europese Hof.

---

Ja hoor, Je kunt het zelf aanpassen.  Geen probleem

@marceltervoert Het herstarten dat je noemt, hoe doe je dit? Echt herstarten door de box stroomloos te maken óf de herstartoptie door de KPN-knop ingedrukt te houden? Niet op standby en weer aan, neem ik aan. Herstarten (zoals ik eerst beschreef dus) is inderdaad ons eerste advies. Als je dat op de juiste manier gedaan hebt en het helpt niet, dan is het volgende advies om de Soundbox te resetten en het daarna opnieuw te proberen.

Hi Alexandra,

herstarten paar keer met de kpn knop lang indrukken en some via menu kiezen voor herstart en 1 maal de stekker eruit moeten halen

@marceltervoert  vreemd hoor, Kun je mij ook nog vertellen hoe het apparaat is aangesloten? Rechtstreeks op een experiabox met een kabel? Of anders?

@Katana321 dat mag je inderdaad “hopen”, Die Europese Hof moet eens op gaan houden met de baas te spelen over de rug van de consument. Wat ik al eerder aangaf is dat ik de elektriciteitsrekening zelf betaal en niet de Europese Hof.

Helaas moeten we accepteren dat de eu deze regels bepaald. Wasmachines en drogers gaan standaard naar de ,eco, mode. Dit moet. En de auto,s wordt je helemaal gek van

Update vandaag succesvol automatisch geïnstalleerd.

Verder terugkijken tegelrij is een welkome aanvulling (terugkeer). 👍

Die  EU eco stand perikelen maak ik me totaal niet druk om, want je hebt tenslotte zelf de keuze daar in. Ik denk er zelf over om de DIW7022 in de hobbykamer wel in de eco stand te gaan zetten, want die  wordt daar niet dagelijks gebruikt. 

@marceltervoert  vreemd hoor, Kun je mij ook nog vertellen hoe het apparaat is aangesloten? Rechtstreeks op een experiabox met een kabel? Of anders?

Rechtstreeks op de experiabox, bekabeld dus. Zo heeft ie al van begin af aan aangesloten gezeten en er zijn verder geen veranderingen geweest in de infrastructuur in huis 

de foto is zoals ik m aantrof na het activeren vanuit standby (snel) vanmiddag. Wel geluid van de zender maar geen beeld. Video ervan kan ik hier niet uploaden.

Wat is trouwens de reden dat Netflix niet in verder kijken er tussen staat?

Ik kan je foto niet bekijken ​@marceltervoert, krijg een foutmelding te zien 😬

Zou je de Soundbox eens willen resetten? Aangezien herstarten geen verschil maakt, toch maar even wat grover geschut. Door het resetten wordt alles helemaal opnieuw ingeladen en daarmee zijn de problemen hopelijk verleden tijd! Na een reset zal je wel opnieuw in moeten loggen bij de apps die e eventueel gebruikt, zorg dus dat je de inloggegevens bij de hand hebt.

Ik kan je foto niet bekijken ​@marceltervoert, krijg een foutmelding te zien 😬

Zou je de Soundbox eens willen resetten? Aangezien herstarten geen verschil maakt, toch maar even wat grover geschut. Door het resetten wordt alles helemaal opnieuw ingeladen en daarmee zijn de problemen hopelijk verleden tijd! Na een reset zal je wel opnieuw in moeten loggen bij de apps die e eventueel gebruikt, zorg dus dat je de inloggegevens bij de hand hebt.

Ik ga de box morgen resetten en laat het weten.

Wat is trouwens de reden dat Netflix niet in verder kijken er tussen staat?

Omdat Netflix daar niet voor open staat vermoed ik.