Skip to main content

KPN TV+ Update maart 2023 #3

KPN TV+ firmware 0.16.4

 

Wat zit er in?

Verdere verbetering op het gebied van zappen. Dit zou nu gelijkwaardig moeten zijn aan de zaptijd op de 5202 ontvanger. 

Het kan nog steeds voorkomen dat je ergens een langere zap ervaart. Dit kan gebeuren als de verbinding tussen TV+ Box en het internet niet optimaal is. De ontvanger valt dan terug van multicast naar unicast. Daarbij wisselt de stream die je binnenkrijgt, dus die moet de ontvanger dan even binnenhalen. Maar ook dit zou niet meer dan 5 seconden moeten duren.

Daarnaast een stap in de fix voor lipsync. We hebben de mogelijkheid toegevoegd om audiovertraging in te stellen. Dit vind je via Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen

Dit lost niet voor iedereen de problemen op. Weet dat we met de hoogste prio doorwerken om de issues ook op te lossen voor degenen waarbij aanpassingen in dit menu niet helpen.

 

Verder hebben we aanpassingen gedaan in audiovolume zodat er minder verschil zit tussen live tv kijken en het kijken van gepauzeerde tv, Terugkijken, opnames en on demand films en series

 

Ook zit hier een update in voor de firmware van de afstandsbediening. Deze gaat naar versie 0265.02.02. Dit zorgt ervoor dat minder vaak de melding "verbinding verbroken" voorkomt. En zit er betere ondersteuning in voor Samsung televisies.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 17 maart
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 20 maart in de loop van de dag

Heb je hem na 20 maart nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. 

De afstandsbediening firmware zou automatisch moeten upgraden nadat je de tv+ box een minuut in stand-by hebt staan. Na uit stand-by halen heb je firmware 0.265.02.02 op de afstandsbediening staan.

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

---

Dus KPN, pas de handleiding voor de DIW7022 aan met het bijbehorende tabelletje.!!!

Eens. Sterker nog: ik heb de info die op de site over de tv+ box staat nog eens gelezen, maar dat tabelletje heb ik daar (nog) niet kunnen vinden. Ondanks dat dat tabelletje zo essentieel is.

Het enige wat op de site over wifi staat, is het onderstaande. En daar wordt dus met geen woord gerept over het feit dat je in sommige gevallen de tv+ box niet via de wifi moet/kunt gebruiken.

 


Hallo @Katana321 , zie onderstaande link uit de kennisbank:

De KPN TV+ Box aansluiten via wifi en het aansluitbeleid | KPN Community


@JanD Dat plaatje ken ik natuurlijk 😀

Maar juist dat plaatje illustreert naar mijn mening heel goed waarom er zo veel dingen misgaan. KPN kan zo'n plaatje wel ergens op de site geplaatst hebben, maar hoeveel mensen zien dat plaatje en begrijpen het?

Exact, en hier gaat het ben ik bang gruwelijk mis. Ik benoemde dat plaatje al eerder ergens maar kon het zo snel niet meer vinden. Echter toen ik overwoog over te stappen op tv+ ben ik me eerst gaan verdiepen in de consequenties en kwam toen op basis van dit plaatje tot de conclusie dat ik met de v10a in bezit ook een superwifi2 nodig had. En die heb ik juist vanwege tv+ daarom aangeschaft. Ik ben overigens wel nog een beetje in overtreding want volgens het plaatje zou ik superwifi bedraad moeten aansluiten op de modem. Dat heb ik niet gedaan en het werkt perfect. Zelfs met lage bandbreedte vanwege problemen met de stabiliteit van superwifi.

Ik ben zelf werkzaam in de IT en kon het plaatje interpreteren maar voor de gemiddelde klant zal dit lastiger zijn vrees ik. Kijk maar eens bij het topic over WiFi versterkers. Naast de genoemde multicast speelt mogelijk ook wifi5 een rol als er geen superwifi2 wordt gebruikt. En hoeveel mensen die draadloos aansluiten zorgen ervoor dat IGMP snooping aan wordt gezet in de wlan settings?
Ik denk om deze reden dat jij en ook @wjb technisch veel minder of geen problemen ervaren. Bij mij loopt het technisch ook prima. Volledig eens met je post dat hier de kern zit van de vele klachten. Hier is ook een wereld te winnen voor KPN in de documentatie en flyer die bij tv+ geleverd werd. En ook veel te winnen bij de eerstelijns en hier op het forum als het gaat om het opvangen van de eerste klappen. Technische infra op plaats 1 en de rest volgt daarna zou het credo moeten zijn.

En ja, het meenemen van de niet technische klant hoort er ook bij als je dit op de markt zet. Ik begreep dat omwille van tv+ de standaard snelheid op minimaal 100Mbps is gezet maar wellicht was een verplichte box12 ook wel een goede zet geweest… Maar ja, iets met kosten…


Hallo @Katana321 , zie onderstaande link uit de kennisbank:

De KPN TV+ Box aansluiten via wifi en het aansluitbeleid | KPN Community

Ook dat ken ik natuurlijk 😀

Maar wederom is de vraag: hoeveel toekomstige klanten weten die site te vinden? Wie van de toekomstige klanten weten het kpn-forum te vinden, of gaan daar überhaupt zoeken.  

Ook dit illustreert weer waar het probleem zit. Dat de klant niet de info krijgt, op het moment als die zich aan het oriënteren is. Alle relevante info moet op deze pagina te vinden zijn.


@JanD Dat plaatje ken ik natuurlijk 😀

Maar juist dat plaatje illustreert naar mijn mening heel goed waarom er zo veel dingen misgaan. KPN kan zo'n plaatje wel ergens op de site geplaatst hebben, maar hoeveel mensen zien dat plaatje en begrijpen het?

Hallo @Katana321 , ik heb de installatie-handleiding er even op nagelezen.

KPN zou er goed aan doen genoemde tabel in de handleiding op te nemen, zodat iedere klant weet wat de (on)mogelijkheden zijn.

Dat e.e.a. op het forum staat is niet zaligmakend, want maar een klein deel van de klanten is  actief op het forum.

Dus KPN, pas de handleiding voor de DIW7022 aan met het bijbehorende tabelletje.!!!

Die hele tekst: iets met spijker en kop. De KPN moderators lezen mee en er zal ongetwijfeld wel wat mee gedaan worden in de communicatie naar de klant. Overigens nog de nuance dat ook bedrade aansluitingen problemen ervaren maar die ervaren de echte kinderziektes denk ik. Niet goed maar wel oplosbaar. Ga er maar aan staan als de gemiddelde klant de manier van aansluiten niet snapt. Wie is er verantwoordelijk voor the thuis infra? Goede discussie dit, dit is de kern van de ellende mijn inziens en niet de hardware (troep volgens sommige klanten wat onzin is) of functionele tekortkomingen zoals @wjb terecht aanstipt. Daarom is het in de discussie en de vele klachten steeds goed om duidelijk te hebben waar de oorsprong van de klacht zit.


Hallo @Katana321 , zie onderstaande link uit de kennisbank:

De KPN TV+ Box aansluiten via wifi en het aansluitbeleid | KPN Community

Ook dat ken ik natuurlijk 😀

Maar wederom is de vraag: hoeveel toekomstige klanten weten die site te vinden? Wie van de toekomstige klanten weten het kpn-forum te vinden, of gaan daar überhaupt zoeken.  

Ook dit illustreert weer waar het probleem zit. Dat de klant niet de info krijgt, op het moment als die zich aan het oriënteren is. Alle relevante info moet op deze pagina te vinden zijn.

EENS. PUNT. En ondertussen is ondergesneeuwd dat ik op 1 tv de update al binnen had en het zappen echt VEEL sneller gaat 😍


Ik bedoelde dat ik dat plaatje niet op de site van kpn kan vinden. Daarom had ik het over “daar". Maar ik heb het wel ooit op het forum voorbij zien komen.

Ook hier heb je het bij het juiste eind. De plek waarop je het zet is ook belangrijk. Ik kwam voor mijn problemen ook nooit op het forum want alles werkte goed. Tot ik me ging oriënteren en daarna toen ik problemen had (en nog heb) met superwifi. Het hoort gewoon duidelijk op de plek te staan op de KPN site waar mensen oriënteren . In de praktijk is dat de configurator. Of natuurlijk bij de klantenservice voor de mensen die liever bellen. Misschien zelfs een gemiste commerciële kans om nog wat upselling te doen, zoals bij mij. Het is dat ik zelf al tot de conclusie was gekomen dat superwifi2 noodzakelijk was bij mijn v10a. Ik heb telefonisch besteld en vroeg juist vanwege het plaatje of ik mijn v10a wel ging behouden. Dat was zo, terwijl de internetsnelheid wel als puntje werd aangehaald als reden voor de verhoging van 50 naar 100Mbps.

Mijn ouders sloot ik een week erna ook aan op tv+. Ik vroeg wat ze er van vonden gisteren en ze zijn zeer blij met tv+. Op hun oled ervaren ze een beter beeld en zouden niet meer terug willen naar iTV.

Kortom:

  1. infrastructurele problemen
  2. Technische kinderziektes
  3. functionele problemen 

Punt 1 speelt bij de klagers die tv+ amper uit de doos hebben en er al iets van vinden. Hier had KPN wat aan kunnen doen zoals je aangeeft en nu nog steeds kan het in de damage control nog beter door duidelijk te krijgen dat infrastructuur de kern van de klacht is.

Punt 2 dat zijn de product updates die voor verlichting moet zorgen. Die zijn zeker noodzakelijk. Het ergerlijke is dat juist de mensen uit puntje 1 de hoop hebben dat de updates hun problemen oplost. Ik denk het niet.

Punt 3 is het kind van de rekening vrees ik. Ik heb er niet veel last van in mijn gebruik.


Hallo @Katana321 als he onderstaand plaatje ziet, klopt dat dus precies:

De V10 is NIET geschikt voor draadloos, wordt niet ondersteund door KPN
 

 

@JanD toch nog een kleine vraag want volgens mij is de v10 wel een optie voor draadloos. Je zult dan wel twee superwifi’s nodig hebben omdat de v10 zelf geen mesh punt is. WiFi van de modem gaat daar uit en wordt vervangen door de bedrade eerste superwifi. Of mis ik iets?


Nou ik heb sinds gisteren de update en ik ervaar wel degelijk problemen ermee. Voor de update was het geluid vele malen beter dan na de update dus die gelijkheid met kijken kan ik niet van harte nemen en aangezien hier alles goed staat qua instellingen mag het wat mij betreft wel weer terug naar de vorige situatie zodat de audiovolume weer normaal word of prop er een instelling bij zodat je zelf de keus gaat krijgen dit te veranderen gelukkig ben ik nog jong en zijn mijn oren nog prima maar ik word er zelf niet bepaald blij van als ik mn volume nog harder moet gaan zetten


@Remcofaya ook die klacht herken ik NIET en jij wel. En dat laatste is relevant want het hoort voor de grootste deler goed te werken. Juist omdat ik het niet herken probeer ik de verschillen in setup helder te krijgen. Dit helpt KPN ook om te pinpointen op het daadwerkelijke probleem. Als het op het geluid aan komt maak ik gebruik van de in de tv ingebouwde B&W soundbar. Boven maak ik simpel gebruik van de eenvoudige speakers van de tv. Ik lees veel over de pass through functie. Bij mij staat het geluid op “auto” in de tv+ configuratie. Werkt prima allemaal in MIJN situatie. Hoe ziet dat bij jou uit? Losse soundbar ? Hoe sluit je deze aan? Zou het niet kunnen zitten in de aansturing van losse audio apparatuur vanuit TV+ waar de problemen zitten. Ik geloof, maar dat zie je in de discussie hierboven al dat er veel issues infrastructureel van aard zijn. Dat wil dus niet zeggen dat jij er een zooi van maakt. Poog het te begrijpen waar de pijn ergens zit.


@Remcofaya ook die klacht herken ik NIET en jij wel. En dat laatste is relevant want het hoort voor de grootste deler goed te werken. Juist omdat ik het niet herken probeer ik de verschillen in setup helder te krijgen. Dit helpt KPN ook om te pinpointen op het daadwerkelijke probleem. Als het op het geluid aan komt maak ik gebruik van de in de tv ingebouwde B&W soundbar. Boven maak ik simpel gebruik van de eenvoudige speakers van de tv. Ik lees veel over de pass through functie. Bij mij staat het geluid op “auto” in de tv+ configuratie. Werkt prima allemaal in MIJN situatie. Hoe ziet dat bij jou uit? Losse soundbar ? Hoe sluit je deze aan? Zou het niet kunnen zitten in de aansturing van losse audio apparatuur vanuit TV+ waar de problemen zitten. Ik geloof, maar dat zie je in de discussie hierboven al dat er veel issues infrastructureel van aard zijn. Dat wil dus niet zeggen dat jij er een zooi van maakt. Poog het te begrijpen waar de pijn ergens zit.

Soundbar van hdmi arc naar tv en hdmi van tv+ naar tv soundbar bediend in zijn geheel via hdmi arc zit al jaren zo en voor ik tv+ had nooit problemen gehad en sindsdien wel dus aan de aansluiting ligt het niet ik las al op verschillende topics dat het geluidsverschil ruim 17db bedraagd dit is gewoon absurd hier staat alles ook op auto dus het ligt wel degelijk bij de kpn en waarschijnlijk zal het gewoon een bug zijn die wel een keer word opgelost


Ik neem aan dat je al wel een keer de Google assistent gebruikt hebt op de TV+ Box en daar "Volume maximaal" ingesproken hebt.


Ik neem aan dat je al wel een keer de Google assistent gebruikt hebt op de TV+ Box en daar "Volume maximaal" ingesproken hebt.

Die staat op 100%


@Remcofaya ook die klacht herken ik NIET en jij wel. En dat laatste is relevant want het hoort voor de grootste deler goed te werken. Juist omdat ik het niet herken probeer ik de verschillen in setup helder te krijgen. Dit helpt KPN ook om te pinpointen op het daadwerkelijke probleem. Als het op het geluid aan komt maak ik gebruik van de in de tv ingebouwde B&W soundbar. Boven maak ik simpel gebruik van de eenvoudige speakers van de tv. Ik lees veel over de pass through functie. Bij mij staat het geluid op “auto” in de tv+ configuratie. Werkt prima allemaal in MIJN situatie. Hoe ziet dat bij jou uit? Losse soundbar ? Hoe sluit je deze aan? Zou het niet kunnen zitten in de aansturing van losse audio apparatuur vanuit TV+ waar de problemen zitten. Ik geloof, maar dat zie je in de discussie hierboven al dat er veel issues infrastructureel van aard zijn. Dat wil dus niet zeggen dat jij er een zooi van maakt. Poog het te begrijpen waar de pijn ergens zit.

Soundbar van hdmi arc naar tv en hdmi van tv+ naar tv soundbar bediend in zijn geheel via hdmi arc zit al jaren zo en voor ik tv+ had nooit problemen gehad en sindsdien wel dus aan de aansluiting ligt het niet ik las al op verschillende topics dat het geluidsverschil ruim 17db bedraagd dit is gewoon absurd hier staat alles ook op auto dus het ligt wel degelijk bij de kpn en waarschijnlijk zal het gewoon een bug zijn die wel een keer word opgelost

Fijn dat je wat inzicht geeft in je aansluiting voor het geluid. Een aparte soundbar is wel een verschil. Bij mij verloopt alles via de meegeleverde HDMI kabel. Tv aan de ene kant en tv+ aan de andere kant. Je setup lijkt me valide. Ik poog ook zeker niet je setup ter discussie te stellen. Het zal zeker een firmware aangelegenheid zijn die juist voor de wat complexere setup, ik heb echt een basic setup vanwege de ingebouwde B&W soundbar, voor uitdagingen zorgt.


Ik neem aan dat je al wel een keer de Google assistent gebruikt hebt op de TV+ Box en daar "Volume maximaal" ingesproken hebt.

Ik las dat al eerder ergens maar is bij mij uit zicht geraakt om eens te bekijken hier. Heb een hekel aan de Google assistent. Is dat nog ergens via de GUI te zien of in te regelen? Kan me niet herinneren dat ik het tegen kwam bij de setup.


Dit is vreemd, boven heb ik de KPN DIW7022 staan. En daar staat de app van Apple TV erop. En nu wil ik hem op de andere ontvanger zetten, wordt ie niet ondersteund??? Dat is wel heel apart. 

Waar de app wel op staat is op die test ontvanger. 


Ik neem aan dat je al wel een keer de Google assistent gebruikt hebt op de TV+ Box en daar "Volume maximaal" ingesproken hebt.

Ik las dat al eerder ergens maar is bij mij uit zicht geraakt om eens te bekijken hier. Heb een hekel aan de Google assistent. Is dat nog ergens via de GUI te zien of in te regelen? Kan me niet herinneren dat ik het tegen kwam bij de setup.

Je kunt de TV+ Box ook met Google Home koppelen aan een telefoon of tablet en daar dan het volume op 100% zetten.

 

Is wel wat meer werk dan even via de Google assistent "Volume maximaal" in te spreken.


@Dennis Schreve ik had hetzelfde. Drie weken terug beneden de Apple TV app via de playstore kunnen installeren en vorige week dacht ik hetzelfde boven te kunnen doen. Dus niet. Begon echt aan mijzelf te twijfelen, niet doen 😅

Zoek maar eens op het forum. Er is een topic over. Advies is om dan de app te side loaden. Net iets waar ik als Apple gebruiker totaal niet op zit te wachten.


Ik neem aan dat je al wel een keer de Google assistent gebruikt hebt op de TV+ Box en daar "Volume maximaal" ingesproken hebt.

Ik las dat al eerder ergens maar is bij mij uit zicht geraakt om eens te bekijken hier. Heb een hekel aan de Google assistent. Is dat nog ergens via de GUI te zien of in te regelen? Kan me niet herinneren dat ik het tegen kwam bij de setup.

Je kunt de TV+ Box ook met Google Home koppelen aan een telefoon of tablet en daar dan het volume op 100% zetten.

 

Is wel wat meer werk dan even via de Google assistent "Volume maximaal" in te spreken.

Ik ben Apple gebruiker en poog Google van mijn telefoon te houden haha. Je hebt me weten te overtuigen om Google assistent even te gebruiken in dit geval, waarvoor dank.


Want het hele gekke is hij staat standaard op 20 mijn soundbar en bij tv klinkt hij zachter als bij radio want zodra ik de radio aanzet via de tv+ dan is het geluid echt perfect en zodra ik tv doe dan is het weer zachter 


Want het hele gekke is hij staat standaard op 20 mijn soundbar en bij tv klinkt hij zachter als bij radio want zodra ik de radio aanzet via de tv+ dan is het geluid echt perfect en zodra ik tv doe dan is het weer zachter 

Klopt, het volumeniveau van radio (stereo) is hoger dan die van televisie en al helemaal als er Dolby 5.1 geluid gebruikt wordt. Dit is overigens ook op de "oude" TV ontvangers het geval.


Want het hele gekke is hij staat standaard op 20 mijn soundbar en bij tv klinkt hij zachter als bij radio want zodra ik de radio aanzet via de tv+ dan is het geluid echt perfect en zodra ik tv doe dan is het weer zachter 

Volgens mij heb ik die opmerkingen al eerder zien langskomen. Ik zelf gebruik als Radio DAB+ of internetradio. Ik gebruik de radio op tv+ daarom in het geheel niet. Ik denk dat dit nu typisch iets is dat je kunt verwachten in een komende firmware update. Niet in deze update helaas voor jou.


Want het hele gekke is hij staat standaard op 20 mijn soundbar en bij tv klinkt hij zachter als bij radio want zodra ik de radio aanzet via de tv+ dan is het geluid echt perfect en zodra ik tv doe dan is het weer zachter 

Volgens mij heb ik die opmerkingen al eerder zien langskomen. Ik zelf gebruik als Radio DAB+ of internetradio. Ik gebruik de radio op tv+ daarom in het geheel niet. Ik denk dat dit nu typisch iets is dat je kunt verwachten in een komende firmware update. Niet in deze update helaas voor jou.

Nou we gaan het zien in elk geval bedankt voor al het meedenken

 


Zappen is helemaal top nu, grote verbetering.

Zit nu 2 sec tussen.


Want het hele gekke is hij staat standaard op 20 mijn soundbar en bij tv klinkt hij zachter als bij radio want zodra ik de radio aanzet via de tv+ dan is het geluid echt perfect en zodra ik tv doe dan is het weer zachter 

Klopt, het volumeniveau van radio (stereo) is hoger dan die van televisie en al helemaal als er Dolby 5.1 geluid gebruikt wordt. Dit is overigens ook op de "oude" TV ontvangers het geval.

Ja dat heb ik gemerkt maar het is wel echt heftig op de DIW7022 ik had hiervoor de vip5202 en daar had ik dit echt niet en die stond netjes op stereo de diw7022 kan ik zetten op wat ik wil maar dat veranderd niks de rest van mn apparatuur gaat prima chromecast doet t zelfs beter qua geluid dan want ook de apps op de diw7022 doen eraan mee dus alles klinkt er zacht op