Skip to main content

KPN TV+ Update april 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.17.4 & KPN TV+ app 1.97.1

Wat zit er in?

Eindelijk is het zover! Vanaf deze update zijn de HD-zenders van de NPO, RTL en Talpa in hogere HD beeldkwaliteit op KPN TV+ te zien. Hiermee zetten we een grote stap om onze klanten de allerbeste kwaliteit te laten ervaren die ze van ons gewend zijn.

Deze kwaliteit - ook wel bekend als HD Glas - wordt toegevoegd op de kanalen 1 t/m 10. Deze kanalen worden voorzien van een hogere bandbreedte, waarmee je scherper beeld ervaart. De kanalen worden dus direct op positie 1 t/m 10 gezet, in tegenstelling tot de “HD Glas” kanalen op de iTV boxen die op positie 661 en verder zitten.

Beeldkwaliteit verhoogd

De HD-kwaliteit is verhoogd van de eerste 10 kanalen. De kwaliteit is nu gelijkgetrokken met de zogenaamde “HD Glas” zenders die glasvezelklanten kennen met iTV. 

Hoe kijk ik de HD-zenders in hogere kwaliteit?
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is via je menu: Instellingen - Informatie - Video Modus, het vinkje Automatisch beste kwaliteit te selecteren. 

Hoe zit het met mijn opnames?
Er verandert niets aan de opnames door deze wijziging. Oude opnames van de HD Glas kanalen kun je niet bekijken bij TV+.

Wordt de beeldkwaliteit van opnames hierdoor ook hoger?
Ja, ook opnames die, vanaf april, gemaakt worden op kanaal 1-10 kunnen in hogere kwaliteit worden bekeken op de TV+ ontvanger. 

Kan ik de opgenomen programma's van deze zenders ook bekijken via de KPN TV app?
Ja, dat kan.

HD+, HD Glas of gewoon verbeterde HD?
Vanuit KPN noemen we het gewoon “HD”. En die kwaliteit is nu verbeterd voor kanalen 1 t/m 10. We noemen het geen HD+ of HD Glas.

Komt deze betere kwaliteit ook bij iTV vanaf kanaal 1?
Deze aanpassing geldt op dit moment alleen voor TV+. We zijn er wel mee bezig, maar het is nog niet te zeggen wanneer dit komt. 

Vanaf welke internetsnelheid kan ik gebruik maken van deze kwaliteit?
45Mbit/s

Nog betere kwaliteit voor bestaande zenders?
En komen er op termijn nog meer zenders in deze hogere kwaliteit?

Het houdt hier niet op. We blijven werken aan het bieden van de beste tv kwaliteit in de markt. Zodra daar meer duidelijkheid over te geven is lees je dat hier op het Forum.

Verder verbeterd en opgelost:

• Vermindering audio dips na zappen
  • Geluidvertraging instelling nu 20ms mogelijk
  • Verbetering wanneer Passthrough audio mode is geselecteerd
  • Bugfix: geen geluid op Samsung UE55NU7021 televisie 
  • Bugfix: audio/video uit sync na aanzetten op Sony XR-55X94K 
  • Diverse verbeteringen in stabiliteit
  • Films en Series: In de detailpagina staan nu films en series die gerelateerd zijn aan de geselecteerde film of serie; zodat klanten makkelijk een volgende film of serie kunnen kiezen in hetzelfde genre
  • Voucher codes: aantal verbeteringen in het gebruik hiervan
  • Pin invoer: voorkomen dat de getallen die ingevoerd worden heel even zichtbaar zijn op het scherm
  • Erotiek: een gehuurde erotische film wordt nu verborgen als het erotiek filter aan staat
  • Lokale Radio kanalen: aantal kanalen waren nog niet aan te kiezen, dit is nu gecorrigeerd
  • Streaming Only: Sport menu-optie is nu zichtbaar, met daarin sport van Viaplay en de mogelijkheid om een wedstrijd te kopen van ESPN of Ziggo Sport

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 3 april in de loop van de dag
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 5 april in de loop van de dag

Heb je hem na 5 april nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. Daarna kun je vervolgens in hetzelfde menu via Controleren op KPN TV+ app updates de KPN TV+ app update downloaden.

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

waar kan ik het vinkje voor hd opnames aanzetten ?

Instellingen menu. Dan informatie en helemaal naar onder scrollen. Laatste optie kiezen. Daar kiezen voor Multicast en auto vinkje zetten.

@wjb misschien niet van toepassing of staat deze al aan bij je test. Maar staat bij jou standaard het vinkje aan bij “automatisch beste kwaliteit” bij video mode. 
Ik zag net dat bij mij na de update dit vinkje standaard uitstaat en je dit handmatig aan moet zetten. 

Uiteraard staat dat vinkje aan, het was mij bekend dat dat vinkje aangezet moet worden km de beste kwaliteit te krijgen. En anders had ik bij live televisie kijken ook geen 12,5Mbps gemeten.

En toch blijf ik de communicatie rondom het handmatig nog wat moeten doen na deze update matig vinden. De gemiddelde gebruiker gaat dit gewoon missen. Deze optie zit ook nog eens op een plek waar mensen niet zo snel komen om iets in te stellen. Ik zou minimaal een berichtje verwachten bij dat belletje in het menu.

waar kan ik de video mode vinden om dit vinkje aan te zetten 

Dat bedoelde ik dus. De massa gaat niet eens weten dat ze iets moeten doen voor de beste kwaliteit. Laat staan waar ze het moeten vinden. Zie mijn reactie hierboven hoe je het kunt vinden 😅

En toch blijf ik de communicatie rondom het handmatig nog wat moeten doen na deze update matig vinden. De gemiddelde gebruiker gaat dit gewoon missen. Deze optie zit ook nog eens op een plek waar mensen niet zo snel komen om iets in te stellen. Ik zou minimaal een berichtje verwachten bij dat belletje in het menu.

Ik ben het volledig met je eens. Aan de andere kant snap ik het ook als KPN er voorlopig weinig ruchtbaarheid aan geeft om zo in een rustig tempo het aantal abonnees wat er gebruik van maakt te zien groeien zodat ze dit goed kunnen monitoren en eventuele bottlenecks tijdig een dotterbehandeling kunnen geven. Ik ga er overigens wel vanuit dat vroeg of laat dat belletje alsnog zal komen.

Overigens staat de plek voor deze configuratie ook in de product upgrade beschrijving @Thewhale maar je leest er snel overheen en verwacht daar alleen informatie en geen handmatige handeling. Ik snap je vraag daarom goed. Veel mensen die niet hier meelezen gaan dit gewoon missen.

@wjb zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Zoiets zou toch ook gewoon bij de installatie van de firmware aangezet kunnen worden. Misschien zijn ze bij KPN bang voor een rokend datacenter vanavond als iedereen los gaat 😁.

Misschien klink ik kritisch maar moet wel zeggen dat het beeld erg goed is op de oled. Zichtbaar veel beter en dat doet KPN prima.

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de constructieve feedback vanavond 🙂 . Het staat allemaal genoteerd! 

Beeld is prima! 👍🏻Bij ‘automatisch’ merk ik dat het beeld en geluid nog niet gelijk loopt…

Wie heeft nog steeds soms haperingen geluid weergave .soms met reclame muziek.

Schakelen van zender naar zender. Duurt even een aantal seconden. Was net bij 112 vandaag .

Beeld is prima! 👍🏻Bij ‘automatisch’ merk ik dat het beeld en geluid nog niet gelijk loopt…

Ik heb dat alleen bij ESPN. Overigens valt daar de kwaliteit wat tegen nu ik gezien heb hoe het ook kan zijn bij de eerste 10 zenders. Laat het een aanmoediging zijn om het bij alle zenders door te voeren 😀

Ik heb een haperende ondertiteling, herstart helpt soms, reset helpt soms. Dit na de update.

Ik heb dat alleen bij ESPN. Overigens valt daar de kwaliteit wat tegen nu ik gezien heb hoe het ook kan zijn bij de eerste 10 zenders. Laat het een aanmoediging zijn om het bij alle zenders door te voeren 😀

Vooral als ze de bal hard schoppen, dan kun je ‘m bijna niet volgen😬

Je raakt wel de kern. Bij snelle beelden stoort het me wel een beetje. Voor mijn gevoel (ik kan het niet meetbaar aantonen) was ESPN op mijn oude Arris beter van kwaliteit. Het lijkt ook vermoeiender om te kijken.

Ik neem even aan dat jij de tv+ box als test hebt gekregen? Want normaal zou je een upgrade naar 100Mbps hebben gekregen bij de overstap. Het zou wel eens kunnen wat je zegt want je zit net op de grens met je abo en dus in de buurt van de minimale 45Mbps. Vraag me af waar/hoe ze die grens dan meten. Heb je overigens de tv+ box draadloos op een box12 of superwifi2 aangesloten? Want dat is de officiële vereiste.

Ik heb boven ook draadloos gekoppeld via Superwifi2 (die ook draadloos met box12 is verbonden). Met de update van tv+ nu een strak beeld zonder enige hapering. Multicast. Ik heb een 100Mbps abo.

@Roy74 Ja, die heb ik als test gekregen en ik gebruik 'm nu eigenlijk nog steeds alleen maar om te testen. Omdat ik 'm alleen daarvoor gebruik, heb ik 'm aan de wifi gekoppeld. Omdat ik een experiabox v10 heb, had ik 'm altijd op “unicast” staan.

Wat mij vandaag dus opviel, is dat ik schijnbaar kan kiezen voor “multicast". Maar als ik daarna een level terugga dan staan bij de info toch “unicast". Dit gaat dus anders dan voor deze update.

Wie heeft nog steeds soms haperingen geluid weergave .soms met reclame muziek.

Schakelen van zender naar zender. Duurt even een aantal seconden. Was net bij 112 vandaag .

Zo erg is tv+ toch niet, dat ze er een item van maken in 112 vandaag 😂

Nee zonder gekheid, ik heb echt geen haperingen meer in het geluid. Ook draadloos zonder probleem. Ook het schakelen van zender gaat snel en zonder klikjes en haperingen in het geluid.

Ik heb de goede gewoonte om apparatuur en dus ook tv+ nog eens extra te herstarten. Wellicht nog even proberen. Je kunt dat overigens doen door de kpn knop even ingedrukt te houden op de afstandsbediening en dan kiezen voor herstart.

Ik neem even aan dat jij de tv+ box als test hebt gekregen? Want normaal zou je een upgrade naar 100Mbps hebben gekregen bij de overstap. Het zou wel eens kunnen wat je zegt want je zit net op de grens met je abo en dus in de buurt van de minimale 45Mbps. Vraag me af waar/hoe ze die grens dan meten. Heb je overigens de tv+ box draadloos op een box12 of superwifi2 aangesloten? Want dat is de officiële vereiste.

Ik heb boven ook draadloos gekoppeld via Superwifi2 (die ook draadloos met box12 is verbonden). Met de update van tv+ nu een strak beeld zonder enige hapering. Multicast. Ik heb een 100Mbps abo.

@Roy74 Ja, die heb ik als test gekregen en ik gebruik 'm nu eigenlijk nog steeds alleen maar om te testen. Omdat ik 'm alleen daarvoor gebruik, heb ik 'm aan de wifi gekoppeld. Omdat ik een experiabox v10 heb, had ik 'm altijd op “unicast” staan.

Wat mij vandaag dus opviel, is dat ik schijnbaar kan kiezen voor “multicast". Maar als ik daarna een level terugga dan staan bij de info toch “unicast". Dit gaat dus anders dan voor deze update.

Ja OK duidelijk. Wel apart dat voor de update je wel voor Multicast kon kiezen. Maar er is dus nu expliciet aangegeven dat je minimaal 45Mbps nodig hebt. En tja, officieel moet je ook draadloos verbinden via box12 of via superwifi2. Anders garantie tot aan de deur.

Als je nog steeds test zou KPN je nu eigenlijk van een 100Mbps lijn moeten voorzien. En een Superwifi2 😁

Ja OK duidelijk. Wel apart dat voor de update je wel voor Multicast kon kiezen. Maar er is dus nu expliciet aangegeven dat je minimaal 45Mbps nodig hebt. En tja, officieel moet je ook draadloos verbinden via box12 of via superwifi2. Anders garantie tot aan de deur.

Als je nog steeds test zou KPN je nu eigenlijk van een 100Mbps lijn moeten voorzien. En een Superwifi2 😁

Voor de duidelijkheid: ik kon vóór deze update dan wel voor multicast kiezen maar dan liep live-tv vast.

Als ik vóór deze update de box bedraad had aangesloten ging met instelling “multicast” live-tv wel goed. 

Nu heb ik vanavond de box toch maar even bedraad aangesloten, maar dan kan ik niet meer de box op “multicast” zetten. Ogenschijnlijk kan dat, maar die instelling wordt dus niet vastgehouden.

Je raakt wel de kern. Bij snelle beelden stoort het me wel een beetje. Voor mijn gevoel (ik kan het niet meetbaar aantonen) was ESPN op mijn oude Arris beter van kwaliteit. Het lijkt ook vermoeiender om te kijken.

Vind ook wel dat voor dat extra geld het beeld gewoon perfect moet zijn.

Voor de duidelijkheid: ik kon vóór deze update dan wel voor multicast kiezen maar dan liep live-tv vast.

Als ik vóór deze update de box bedraad had aangesloten ging met instelling “multicast” live-tv wel goed. 

Nu heb ik vanavond de box toch maar even bedraad aangesloten, maar dan kan ik niet meer de box op “multicast” zetten. Ogenschijnlijk kan dat, maar die instelling wordt dus niet vastgehouden.

Interessant deze toevoeging want kennelijk wordt er na de update dus actief snelheid gemeten en op basis daarvan opties onmogelijk gemaakt. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de klachten over haperende beelden. We hadden het er al eerder over volgens mij in een update topic. Infrastructuur dient op orde te zijn en moet niet worden verward met kinderziektes. Goed om te zien dat KPN de boxen met dit soort maatregelen wel robuuster maakt voor infrastructurele rampen bij klanten thuis. Als toevoeging nog dat ik telefonisch overstapte op tv+ een 3 maanden geleden en er actief gekeken werd naar mijn snelheid die al goed was (100). Mijn ouders kregen de upgrade naar 100Mbps bij de overstap.

Helemaal mee eens want ik vind het echt prijzig. Bij de overstap naar tv+ leverde ik mijn compleet voordelen in, en dat was ESPN voor mij. Overigens is het geluid bij ESPN wel beter geworden. Op de oude Arris was het geluid erg hard tov andere zenders. Nu is dat wel goed hier.

Helemaal mee eens want ik vind het echt prijzig. Bij de overstap naar tv+ leverde ik mijn compleet voordelen in, en dat was ESPN voor mij. Overigens is het geluid bij ESPN wel beter geworden. Op de oude Arris was het geluid erg hard tov andere zenders. Nu is dat wel goed hier.

Bij mij precies hetzelfde. Mn kpn compleet ingeleverd tegen een android box met heel veel apps (als je wil)😉 het geluid is best oke maar vraag me niet wat ik voor geluid ik hoor (mono, stereo, 5.1)☺️😀

Bij mij precies hetzelfde. Mn kpn compleet ingeleverd tegen een android box met heel veel apps (als je wil)😉 het geluid is best oke maar vraag me niet wat ik voor geluid ik hoor (mono, stereo, 5.1)☺️😀

Ik vroeg me eerder af hoe mensen kunnen zien wat de geluidskwaliteit is. Dat kan blijkbaar via de tv. Moet dat nog eens uitzoeken. Voor nu vertrouw ik gewoon op mijn gehoor. Er had iemand een link naar tvtotaal hier gepost en daarin werd gezegd dat Apple TV app mogelijk ook weer naar tv+ komt. KPN zou er mee bezig zijn. De mogelijkheid voor apps op 1 plek met 1 afstandsbediening was voor mij de reden voor overstap. Ik heb nu wel het pluspakket erbij en 5 euro entertainmentkorting. Omdat internet wat goedkoper werd was het onder de streep voor mij budgetneutraal. Maar wel met veel betere hardware en het pluspakket. Ik ben zeker na deze firmware update blij met mijn keuze voor tv+

……..

Nu met deze update, is het zo dat waar ik de box ook op zet (alleen multicast of multicast+automatisch beste kwaliteit), dat de box toch op unicast blijft staan. Ik vermoed dat dit te maken heeft met mijn abo van 50/5, want ook bekabeld blijft de box “unicast” aangeven, ondank dat ik instelling multicast kies.

Ik heb sinds vandaag ook de update binnen en loop tegen hetzelfde punt aan. De beeldkwaliteit is niet zichtbaar veranderd. Wat ik wel constateer is dat voor de update kon ik switchen tussen Multicast en unicast. Na de update staat de videomode standaard op unicast. De automatische stand kan ik niet selecteren. Kan wel Multicast selecteren maar deze wordt blijkbaar niet opgeslagen. Heb hem bekabeld aangesloten en heb alleen wel maar een 50/5 aansluiting.

Gebruik deze box sinds de testperiode en heb tot op heden weinig problemen gehad. De grootste issue was het geluidsniveauverschil tussen live en terugkijken/opname. Veel van de andere problemen heb ik niet gehad. Met mijn oude box HBM2260 had ik veel meer storingen dan ik met deze box ooit gehad heb. Maar het zou wel zeer jammer zijn als ik geen Multicast en hogere bitrate kan krijgen.

Bij mij is trouwens de snelheid ook van 1000 naar 100 gezakt op de tv+.

Bij mij is trouwens de snelheid ook van 1000 naar 100 gezakt op de tv+.

Hier ook is ander topic voor gemaakt mocht hier blijkbaar niet maar heeft helaas wel met deze update te maken 

Ik vroeg me eerder af hoe mensen kunnen zien wat de geluidskwaliteit is. Dat kan blijkbaar via de tv. Moet dat nog eens uitzoeken. Voor nu vertrouw ik gewoon op mijn gehoor. Er had iemand een link naar tvtotaal hier gepost en daarin werd gezegd dat Apple TV app mogelijk ook weer naar tv+ komt. KPN zou er mee bezig zijn. De mogelijkheid voor apps op 1 plek met 1 afstandsbediening was voor mij de reden voor overstap. Ik heb nu wel het pluspakket erbij en 5 euro entertainmentkorting. Omdat internet wat goedkoper werd was het onder de streep voor mij budgetneutraal. Maar wel met veel betere hardware en het pluspakket. Ik ben zeker na deze firmware update blij met mijn keuze voor tv+

weet ook niet hoe ze het geluid en snelheid kunnen zien. Wat me wèl is opgevallen dat ik via iptv een film in favorieten had gezet en wekenlang géén geluid had (5.1) en gister draaide ik ‘m af en ineens wél geluid!👌🏻 heb wel op de slaapkamer nu al 2 keer gehad dat het beeld zwart blijft en dan opnieuw moet opstarten voordat ie het doet.. 

Admin: aantal quotes verwijderd i.v.m. leesbaarheid

Goedemorgen,

Bij 1 TV+ ontvanger gaat het (automatisch) updaten vaak niet goed.

Het update proces stopt en zie een zwart scherm met de melding Android error. (of iets in die trant)

Ik heb helaas geen foto ervan gemaakt. Ik had dit moeten doen maar mogelijk weten sommige(n) over welk (bootloader) scherm ik het heb. 

Er staat een keuze voor een system reboot maar ik kan deze niet selecteren met de afstandsbediening. Ledje afstandsbediening knippert blauw)

Ik trek de stekker er maar uit en de ontvanger start opnieuw op. De TV+ firmware heeft wel de nieuwe software maar de TV+App heeft nog niet de bijgewerkte versie.

Deze doe ik dan handmatig selecteren en wordt uitgevoerd. 

Na de uitvoering controleer ik opnieuw op nieuwe updates en de ontvanger begint weer met updaten (90% gereed wordt meteen weergegeven).

Indien ik herstarten selecteer en de ontvanger is opnieuw opgestart ziet het ernaar uit dat de ontvanger volledig ge-updated is.

Deze TV+ ontvanger is aangesloten op een Experia WiFi (zwart) en deze is vervolgens direct aangesloten op de V10 Experiabox. 

Met de andere ontvanger die ik in de woonkamer heb staan gaat updaten wel (automatisch) goed.

Deze ontvanger is aangesloten op een Netgear Switch welke aangesloten is op de V10. 

Zijn er meer mensen die dit ondervinden?

Groet,

Theo