Skip to main content

Ik lees deze topic en verbaas mij over de lichtzinnigheid van de antwoorden van KPN. Verbruik hangt naar mijn mening af van de resolutie en niet van het programma waar je naar kijkt. Overal lees je en vertellen medewerkers van providers dat je op lage resolutie (480 of lager) ca 1.5 uur tv kunt kijken. We zijn nu op vakantie in Italië, de app is ingesteld op de laagste resolutie en bij het kijken van RTL Nieuws van 20 minuten wordt er 1 GB doorheen gejast, dat is 3 GB per uur. Graag hier een steekhoudend antwoord op en geen kulverhaal.

 

Admin: afgesplitst

Hoi @Frans N., welkom hier. 

Verbruik hangt inderdaad van de kwaliteit af. 

 

 

Dus enkel in de hoogste kwaliteit haal je de 1GB per uur. 

Maar weet je zeker dat het enkel de ITV app is? Zie je dat terug in het toestel? Of zijn er meerdere apps etc. op de achtergrond die ook data verbruiken?


Even goed lezen wat ik schrijf, laagste resolutie verbruikt 3 GB per uur, niet 1 GB per uur.


Wat voor een apparaat gebruik je om TV te kijken?

Kan je een screenshot plaatsen van de instellingen voor de beeldkwaliteit?

Kijk je live televisie of kijk je naar een opname?

Cast je naar een Chromecast?


Hoi wjb,

we gebruiken een I pad 8e generatie, net een jaar oud.

we kijken direct en opgenomen programma’s via de KPN Itv app.

 


Het is inderdaad een bekend issue dat opgenomen programma's altijd met de hoogste kwaliteit afgespeeld worden.

Ik hoop dat @Bart_Z dit opnieuw aanhangig wil maken bij het iTV developmentteam.

Dit speelt overigens ook op Android apparaten.

Live kijken zou echter wel in de gekozen beeldkwaliteit moeten gaan.


@wjb 

ik ben een positief ingesteld mens maar als je ziet hoe vaak dit onderwerp wordt aangekaart en hoe lang dit al gaande is heb ik er een hard hoofd in. Heb het gevoel dat KPN hier niet serieus mee bezig is.


Is dat enkel op de iPad? 

Welke versie van de app gebruik je?

Maakt het nog uit welke opname?

Wil je voor de zekerheid jouw profiel van gegevens voorzien. Dan kan ik er verder mee aan de slag. 


In de AppStore worden updates automatisch gedownload. Ik stop hiermee, dit blijft een oneindig heen en weer geschrijf zonder oplossing. 


In de AppStore worden updates automatisch gedownload.

Dat is alleen zo als je dat zo ingesteld hebt staan, vandaar de vraag van @Bart_Z.

Ik ben het met je eens dat die vraag eigenlijk overbodig is immers je ziet naar mijn weten wel dat er een update beschikbaar is en als je dan problemen ondervindt dan zal je zeer waarschijnlijk zo'n update wel installeren in de hoop dat het probleem daarmee verholpen wordt.

Nogmaals, dit is een bekend probleem en ik hoop dat @Bart_Z dit opnieuw bij het iTV developmentteam zal aankaarten maar vul dan wel even  jouw profiel in.


Ik wil het zeker aankaarten, vandaar de vragen. Dan kan ik dit precies onderbouwen en heb ik een duidelijk voorbeeld. Dan kan het developmentteam veel specifieker kijken dan dat ik het probleem algemeen aankaart.


Ik ben benieuwd maar helaas niet erg hoopvol. Ik ben niet de eerste die dit probleem aankaart.


Als je nog mijn vragen kan beantwoorden kan ik het heel specifiek aankaarten. 


 


2.835 GB in 54 minuten


Dat kan. Ik kan zo niet zien waaraan jouw data op gaat. Wellicht kun je dat uit jouw toestel halen. Vaak onder mobiele data? 

Ook voor het streamen op hoge kwaliteit zit je binnen een uur zo op de 3GB om maar even een voorbeeld te geven. 


Dat kan. Ik kan zo niet zien waaraan jouw data op gaat. Wellicht kun je dat uit jouw toestel halen. Vaak onder mobiele data? 

Ook voor het streamen op hoge kwaliteit zit je binnen een uur zo op de 3GB om maar even een voorbeeld te geven. 

Waarschijnlijk heeft @Frans N. gewoon een uurtje televisie gekeken via de iTV app.

Nogmaals, het is een bekend fenomeen dat opnames en terugkijken altijd met de hoogste beeldkwaliteit gaat en dat de instelling van de beeldkwaliteit daarbij niet gerespecteerd wordt.

Onderstaand een voorbeeld van het verbruik tijdens het terugkijken van een opname waaruit je kunt aflezen dat bijna éénderde van de tijd zo'n 20 Mbps verbruikt wordt en dan kom je dus op zo’n 3GB per uur.

 


Beste Bart, ik heb een probleem aangekaart en heb je van de juiste info voorzien en aangegeven dat we op de laagste resolutie kijken. Je antwoorden op mijn vragen getuigen niet van veel respect en betrokkenheid. Ik ben geen steek verder maar wel wel zeer teleurgesteld in KPN


Onderstaand metingen op mijn Android tablet.

 

Live televisie met beeldkwaliteit laag.

 

Live televisie met beeldkwaliteit gemiddeld
L​​​​​ive televisie met beeldkwaliteit hoog
Opname met beeldkwaliteit laag
Opname met beeldkwaliteit gemiddeld
Opname met beeldkwaliteit hoog

Ik zie tijdens het terugkijken van een opname vrijwel geen verschil in de hoeveelheid data die verzonden wordt bij de verschillende beeldkwaliteiten, alleen de frequentie waarmee blokken met data verzonden worden verschilt.


Bedankt @wjb, dat laat al veel zien van het verbruik. Ik zal het aankaarten. Mocht ik meer informatie nodig zijn kom ik bij jullie terug.