Skip to main content

Het valt mij recentelijk op dat Amazon Prime Video niet meer streamt in UHD HDR.

Iedere titel.....waaronder de meest recente seizoenen van The Boys, LOTR en Reacher streamen alleen in HD HDR.

Alle genoemde titels en niet genoemde titels hebben in het verleden wel gestreamd in UHD HDR.

Ik gebruik de KPN DIW7022 decoder en ben volledig up to date in firmware en app updates.

Zijn er meer forum leden die dit ervaren?

Nee, maar ik kijk via mijn Samsung. Staan de HDR instellingen van de box zelf soms uit? Zover dat wel of niet kan. De prime app heeft bij de video instellingen ook de optie HDR uit mischien dat dit om een vreemde reden op uit staat.


Nee, UHD HDR staat aan en werkt prima bij Disney + en Netflix.


Nee, UHD HDR staat aan en werkt prima bij Disney + en Netflix.

Dan is er ook niets mis met je verbinding. Dan is het wachten op een andere DIW gebruiker. Ik kan hooguit nog schrijven heb je je al een keer af en aangemeld bij Prime wat waarschijnlijk weinig verschil zal maken of eigenlijk extreem de box opnieuw opstarten.


Je moet HDR als voorkeur instellen i.p.v. op Dolby Vision.

Disney+ en Netflix werken goed met Dolby Vision, Amazon Prime niet.

Maar allen werken goed met HDR (Dolby Vision is wel mooier)

 

De 2 instellingen moet je als volgt instellen:

HDR op automatisch

Voorkeur HDR

 

Daarna werkt het wel en met deze instelling werkt ook tv UHD (als je 4K pakket hebt of als er een actie is van een zender in UHD (dit jaar was dat Europees voetbal juni op NPO1)


Het gaat om HDR weergave.....niet om Dolby Vision weergave.

 

Alles staat op HDR zowel in de decoder als in de Amazon Prime App.


Als ik het goed begrijp, staat de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+) decoder:

HDR automatisch

Prioriteit HDR10

 

Tandwieltje rechtsboven (instellingen)

Naar beneden en apparaten

Apparaatvoorkeuren

Weergave en geluid

schermresolutie

Zie foto, als je daar op klikt, kan je het aanpassen.

Dus:

Automatisch beste resolutie aan

HDR prioriteit:    HDR10

 

In de app van Prime Video heb ik zelf niets veranderd en bij mij werkt HDR op Prime.

 


Het valt mij recentelijk op dat Amazon Prime Video niet meer streamt in UHD HDR.

Iedere titel.....waaronder de meest recente seizoenen van The Boys, LOTR en Reacher streamen alleen in HD HDR.

Alle genoemde titels en niet genoemde titels hebben in het verleden wel gestreamd in UHD HDR.

 

 

Ik gebruik de KPN DIW7022 decoder en ben volledig up to date in firmware en app updates.

Alle overige streamings diensten werken wel in UHD HDR.

Zijn er meer forum leden die dit ervaren?

 


Het gaat er niet om dat er geen HDR weergave plaatsvindt in de Amazon Prime Video app.

Het gaat erom dat de stream wordt weergegeven in

HD HDR ipv UHD HDR....je kunt dit controleren door als de film of aflevering speelt op pijltje naar beneden te drukken op de afstandsbediening van KPN.

En dit gebeurt bij nieuwe titels en bij titels die al jaren beschikbaar zijn in UHD HDR en altijd als zodanig werden afgespeeld.....


@Thisiswhoweare wat gebeurt als je via zoek funtie "4k hdr” een titel kies?


Nogmaals het gaat niet om dat er geen HDR titels beschikbaar zijn alsmede dat HDR weergave niet plaatsvindt. 

Het wordt afgespeeld in de verkeerde resolutie namelijk HD met HDR en niet UHD met HDR zoals altijd is geweest en zou moeten zijn.


2k HDR is UHD HDR, daarom heb ik jou gevraagd naar titel met "4k HDR” te zoeken


Nee 2K HDR is niet UHD HDR...…

Als voorbeeld het nieuwste seizoen van TLOTR waarbij duidelijk wordt aangegeven beschikbaar in UHD HDR....deze wordt afgespeeld in HD HDR....eerder werdt deze afgespeeld in UHD HDR.

Het lijkt of de stream niet wordt aangepast van HD HDR naar UHD HDR.

Test het zelfs eens zou ik zeggen....start het tweede seizoen.....tijdens afspelen druk op pijltje omlaag en kijk of er staat UHD HDR of HD HDR.


Nee 2K HDR is niet UHD HDR...…

Je weet natuurlijk beter dan UltraHD Forum, de UHD standarden definieren

 


Deze discussie is ook gevoerd tijdens afgelopen EK.

Er werdt toen uitgezonden in 1080P (HD) met HDR en werdt vervolgens gepresenteerd als 2160P (UHD) HDR.

Ja binnen de definitie van UHD mag je 1080P (HD) met HDR UHD noemen vanwege de toevoeging van HDR.

Echter de algemeen aanvaarde definitie van UHD met HDR is in een resolutie van 2160P zoals bij UHD bluray en niet in 1080P.

Laat ik mij anders uitdrukken..…

Voorheen werden al deze titels gestreamd in 4K resolutie (2160P) en weergegeven als UHD HDR.

Nu worden ze weergegeven als HD HDR.

Een titel als Star Trek Picard is HD en wordt ook als zodanig weergegeven. 

Een titel als Those About To Die is alleen beschikbaar in UHD zonder HDR echter wordt weergegeven als HD net zoals Star Trek Picard.

Dit is het probleem......de stream van Those About To Die wordt niet afgespeeld in UHD....maar in dezelfde resolutie als Star Trek Picard.

Tenzij HD en UHD nu bij Amazon Prime exact hetzelfde is.

Ik kwam hierop omdat Those About To Die er absoluut niet uitziet als UHD zoals de titel doet vermoeden en wat blijkt deze wordt gestreamd in HD kwaliteit. 

Rijst voor mij de vraag of we eigenlijk naar een aangepaste stream zitten te kijken zoals bij het EK...

 

 


HD of 4K is alleen maar een verschil in resolutie.

Alleen als je dicht bij het scherm zit, kan je het verschil zien.

 

HDR of Dolby Vision (Prime heeft alleen HDR) is een goede toevoeging.

 

Ik zie bij Prime Video bij series of films die HDR hebben, dat ze ook echt in HDR zijn en zie in het begin ook rechtsboven HDR verschijnen.

Ik heb de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

 

Helaas mag HD 50P met HDR UHD genoemd worden.

 

Ik heb boven vermeld met foto hoe de DIW7022 moet zijn ingesteld.


@Thisiswhoweare ik zie nu dat ik je eerste reactie totaal verkeerd heb gelezen. Mijn excuses. Eigenlijk doet het stukje hdr er niet toe het gaat jouw om HD vs UHD

Jij bedoeld toch wat hier staat weergegeven? Waar bij mij UHD staat zie jij HD klopt dat?

 

 

En meer precies bij het afspelen. Dat kan bijna alleen aan de resolutie instelling liggen. Bijna elke streamingdienst past zich aan op de hardware de verbindings bandbreedte en instellingen.

 

Op mijn tablet staat in het overzicht hetzelfde dus beschikbaar in UHD etc echter bij het afspelen staat er logischerwijze HD zelfs geen HDR dat ondersteund de tablet niet.

 

Dus als zowel Netflix als Disney zich normaal gedragen is er toch echt iets vreemds. Disney is namelijk helemaal streng. Ik heb hier wel eens gelezen dat wanneer je HDR volledig uitzet op de DIW er ook geen hoge resolutie wordt aangeboden.


Dit is exact het probleem.

Beide dienen overeen te komen zoals bij jou.

Bij mij niet meer.....blijkbaar.

Gebruik jij ook de KPN DIW7022 decoder?

Op welke manier kan het aan de resolutie instelling liggen, deze is niet veranderd in de KPN DIW7022 decoder en in de Prime Video app kun je alleen HDR uit of aanzetten. 

Er wordt aangegeven beschikbaar in UHD HDR zoals bij jou echter er wordt afgespeeld in HD HDR.

Vreemd genoeg lukt het mij niet om foto's te uploaden....scherm blijft namelijk leeg.


Dit is exact het probleem.

Beide dienen overeen te komen zoals bij jou.

Bij mij niet meer.....blijkbaar.

Gebruik jij ook de KPN DIW7022 decoder?

Op welke manier kan het aan de resolutie instelling liggen, deze is niet veranderd in de KPN DIW7022 decoder en in de Prime Video app kun je alleen HDR uit of aanzetten. 

Zoals eerder genoemd is dit via de TV een Samsung.

Dit zou een klant met een DIW en Prime video kunnen testen of dat een algemeen of een individueel probleem is.

Ik heb mijn vorige reactie nog iets uitgebreid.

Ter informatie ik heb de VIP 5202 maar gebruik principieel geen apps op een tv ontvanger. Daar heb ik doorgaans geen goede ervaringen mee.


Het is ontzettend vreemd aangezien Netflix en Disney+ prima streamen in UHD HDR en het eerder ook zo was bij Amazon Prime Video.

Niks mis met bandbreedte nog instellingen.

Ik ben nog geen titel tegengekomen waarbij dit probleem zich niet voordoet.


.

Ik ben nog geen titel tegengekomen waarbij dit probleem zich niet voordoet.

Het kan natuurlijk alleen een verkeerde weergave van de tekst zijn. Dat moet dan bij elke klant met de DIW spelen.

 

Neem je ook een lagere resolutie waar op de TV zelf? Of lijkt het opgeschaald door de TV?


Ik heb de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. 

Heel even was het probleem opgelost en zag ik de omschakeling van HD HDR naar UHD HDR. 

Nu zie ik helmaal niets meer.....zelfs geen HD HDR weergave.


Ik heb de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. 

Heel even was het probleem opgelost en zag ik de omschakeling van HD HDR naar UHD HDR. 

Nu zie ik helmaal niets meer.....zelfs geen HD HDR weergave.

Bizar, maar hoe ziet het daadwerkelijke beeld eruit? Is dat goed voor mij persoonlijk is dat namelijk de enige maatstaf.


Het verschil is voor mij helaas wel zichtbaar.


Onderstaande is mogelijk gebaseerd op de oudere ontvangers. Dat zou nu toch wel tot UHD lees 4K resolutie  moeten zijn.  Behalve de andere standaard zaken vind ik verder geen oplossingen, het meeste is gericht op de FireTV mediaspelers.

https://www.primevideo.com/help?nodeId=GTAQMQBSRQKKE9FJ

 

Kwaliteit van streamingvideo: tot HD

Geluidskwaliteit: tot 5.1 surround sound

Ondertiteling: ja

Audiobeschrijving: ja

Livestreaming: ja

Ondersteuning voor liveadvertenties: nee

Kanalen met advertenties: nee

Ondersteunde profielen: nee

Ondersteuningswebsite: https://www.kpn.com/service/televisie.htm

 


Je wilt natuurlijk ook de films en series van Prime in de hoogste kwaliteit kunnen kijken, @Thisiswhoweare. Vreemd dat het bij Netflix en Disney+ wel goed gaat, maar bij Prime niet. Je zou toch nog eens naar de instellingen kunnen kijken, zoals @joop2011 ook al aangaf. Hier een link naar de reactie.


Reageer