Skip to main content
Beantwoord

Apple TV niet beschikbaar bij KPN, ik ben niet blij met Google/Android TV

• February 1, 2026
  • 20 reacties
  • 285 keer bekeken

Zet mij ook maar op de groeiende lijst van mensen die op onaangename manier moet ontdekken dat er geen Apple TV app is om TV te kunnen kijken, terwijl mij verteld was dat dit beschikbaar was. Ik dacht in mijn nopjes te zijn met deze optie, want geen extra kastje, geen extra kabels, geen extra afstandsbediening, geen extra voorwaarden.

Er is dus geen KPN TV kijk app voor de Apple TV, de fysieke mediaspeler van Apple. Er is wel een Apple TV+ app, de streamings dienst van Apple, voor de KPN TV box. Twee compleet verschillende dingen. Nu weet ik niet of dit bewust gebeurd, of dat dit een simpel misverstand is, maar iets duidelijke communicatie zou misschien dit soort teleurstelligen kunnen verkomen?

Dan maar met extra kastje/kabels/ab denk je dan, waar na aansluiten de volgende onaangename verassing staat te wachten, het is een AndroidTV doos en Google wil ook mijn zijn vieze vingers in de pap zitten. Om dus TV te kunnen kijken wordt je ook nog eens geacht akkoord te gaan met alle ongure voorwaarden van Google. Dit had ook wel even vermeld mogen worden bij de verkoop, maar hier wordt geen woord over gerept. Niet iedereen vindt het maar vanzelfsprekend om maar voordurend informatie te overhandigen aan dit soort clubjes.

Is er werkelijk geen normale manier beschikbaar om TV te kunnen kijken? Of is het een geval van “probeer eens Ziggo of Odido”?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@JRuitG, welkom op onze community! Ik neem je feedback mee. Ik zie dat er al wel goed meegedacht wordt door de community.

20 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 1, 2026

Ik denk dat er door die Apple Tv+ app spraakverwarring is geweest.

Er is momenteel geen app voor Apple tvOS. KPN heeft het beleid gevoerd "kijken zonder kastje", met dus een app in een smart-tv. Er is geen smart-tv met Apple tvOS. 

Overigens heb je geen extra kpn kastje nodig. Als naast je Apple TV een geschikte smart-tv staat kun je natuurlijk die nu gebruiken voor de kpn tv app. 

Dat gezegd hebbende. Er gaat wel een app komen voor de Apple TV box. Er gaan geruchten dit jaar nog, maar dat wordt nu al sinds 2024 geroepen. 

Bij Apple TV wil Apple met zijn.... Mijns inziens allebei een natte pot.

De kpn box kan zonder Google account gebruikt worden. 

Ontvanger Odido is ook Android-TV. Al hebben zij wel een Apple tvOS app.

• February 1, 2026

@JRuitG 

Wat is dan jouw definitie van 'normaal' TV kijken? Voor alle providers is dat net als bij KPN via hun ontvangers.

Ps ik hoefde voor de TV+ Box niks van Google te accepteren wat inhoud dat ik zelf geen apps kan installeren. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 1, 2026

Hallo ​@JRuitG ,

Je kunt op dit moment gewoon TV kijken zonder dat je Google-account nodig hebt. Dat kan via de ontvanger. En als je een moderne TV hebt, dan kun je via een app ook kijken naar KPN TV. 

Sommige merken gebruiken nog de oude iTV-app, Philips, Sony en bv Xiaomi hebben al de nieuwe KPN TV+-app.  

Maar er is onlangs goed nieuws geschreven over de KPN app voor Apple TV. Er is namelijk bevestigd dat die op de roadmap staat en tussen de bedrijven door is het officieus bekend geworden dat dit ergens in 2026 gaat gebeuren. Maar er is geen officiële planning voor bekend gemaakt. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 3, 2026

Hoi ​@JRuitG, welkom op onze community! Ik neem je feedback mee. Ik zie dat er al wel goed meegedacht wordt door de community.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 5, 2026

Het gaat niet zo zeer om “je heb geen google *acount* nodig om tv te kijken”. Ik kan domweg geen tv kijken zonder accoord te gaan met de voorwaarden van Google. Ik loop tegen onderstaand scherm aan en er is geen optie voor “nee, ik ga niet accoord met de Google voorwaarden, ik ben alleen een contract met KPN aangegaan, laat me nu tv kijken”

Eventueel de KPN app op een smart TV gebruiken is van hetzelfde laken een pak; de meeste smart TV’s draaien ook Android van Google. Nu had ik specifiek om die reden een LG tv gekocht, welke WebOS draait, maar omdat LG ook besloten heeft viese spelletjes te gaan spelen (bespieden van kijkgedrag, reclame injecteren, etc), gaat mijn smart tv als dumb tv door het leven, fijn zonder netwerk verbinding.

Er waren ooit standalone IPTV kijkkastjes beschikbaar welke niet op een platform van een alles opzuigende reclame boer gebouwd waren en dit is eigenlijk wat ik van orgine ook verwachtte. Maar misschien is dat wel te veel gevraagd vandaag de dag.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 5, 2026

Tsjaa, dan kun je wachten tot KPN later dit jaar komt met de app via Apple TV.   Maar dat duurt nog wel een tijdje. 

Op een computer kun je tot die tijd KPN TV kijken via de website https://tv.kpn.com/

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 5, 2026

Tja. Dan maar wachten totdat Apple je monitort via Apple TV met de KPN TV+ app.

Met NLziet op je Apple TV kan Apple het ook monitoren terwijl je tv kijkt. 

Je moet de voorwaarden wel accepteren. Maar zonder Google account heeft alleen kpn het volledige beheer.

Het is juist goed dat bedrijven hun apparaten monitoren. Dan worden problemen sneller gedetecteerd. Het is niet om (het gedrag van) gebruikers te controleren. 

Waarom denk je dat Apple TV zo stabiel werkt.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 5, 2026

Ik denk dat er door die Apple Tv+ app spraakverwarring is geweest.

Dat is mogelijk. Maar… vijf jaar geleden is mij verteld dat de TV App voor de Apple TV er ‘binnenkort’ zou zijn. En drie jaar geleden schermden verkopers van glasvezelabonnementen er ook mee. 

Er is momenteel geen app voor Apple tvOS. KPN heeft het beleid gevoerd "kijken zonder kastje", met dus een app in een smart-tv. Er is geen smart-tv met Apple tvOS.

Dat beleid was destijds natuurlijk vernieuwend en getuigde van vooruitgang. maar als dat nog steeds het beleid is, dan kunnen we concluderen dat er dus geen TV App voor de Apple TV komt. 

Er gaat wel een app komen voor de Apple TV box. Er gaan geruchten dit jaar nog, maar dat wordt nu al sinds 2024 geroepen. 

Officieel staat die op de ‘roadmap’ maar dat zegt eigenlijk niets.

Tsjaa, dan kun je wachten tot KPN later dit jaar komt met de app via Apple TV.   Maar dat duurt nog wel een tijdje. 

Uit niets blijkt dat kpn de app voor de Apple TV dit jaar lanceert.

KPN heeft al vaker laten weten, dat de Smart TV+ App voor Android, Tizen en WebOs voorrang hebben. Het ontwikkelen van die Apps lijkt tijdrovend (of moeizaam te verlopen): het testen voor Samsung moet nog beginnen.

Een TV App voor de Apple TV staat weliswaar op de roadmap maar elders op de community wordt aangegeven dat wanneer de apps voor Tizen en WebOS gereed zijn, het nog niet duidelijk is wat in een volgende fase ontwikkeld gaat worden. 

De Apple TV is super stabiel.  Ik via de Apple TV televisie, kijk films en series via Netflix, Videoland, YouTube en meer. Kijk films en luister muziek die op de NAS staan. Gebruik de Apple TV voor domotica. 

Ik heb de Apple TV nog nooit te hoeven ‘herstarten’ of ‘terug naar de ‘fabrieksinstellingen’ omdat die vast loopt, apps niet meer werken of na updates.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 5, 2026

Ik heb de Apple TV nog nooit te hoeven ‘herstarten’ of ‘terug naar de ‘fabrieksinstellingen’ omdat die vast loopt, apps niet meer werken of na updates.

Ik heb mijn Streamings boxes ook nog nooit hoeven te herstarten of resetten. Dit is een bijzonder feature van KPN boxes, dankzij KPN software.

• February 8, 2026

Er waren ooit standalone IPTV kijkkastjes beschikbaar welke niet op een platform van een alles opzuigende reclame boer gebouwd waren en dit is eigenlijk wat ik van orgine ook verwachtte. Maar misschien is dat wel te veel gevraagd vandaag de dag.

KPN zal voor een Google ontvanger hebben gekozen om af te zijn van alle vragen over komt app x of y beschikbaar op de ontvanger. Nu kan men elke beschikbare app voor Android TV/ GoogleTV installeren die men wil.

Heel eerlijk gezegd hoeft het voor mij ook niet, een box van de provider hoeft alleen het tv pakket van de provider te laten zien meer niet.

KPN dochter Solcon levert nog de Vip5202 en Ziggo heeft nog ontvangers zonder Android, hoewel ik al iets las dat deze worden uitgebreid met Gemini van Google.

Wat normaal tv kijken betreft is via de kabel/DVB-C in mijn beleving het meest normaal kabel in de tv zenders opzoeken en klaar. Geen apps of externe kastjes nodig.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 8, 2026

Wat normaal tv kijken betreft is via de kabel/DVB-C in mijn beleving het meest normaal kabel in de tv zenders opzoeken en klaar. Geen apps of externe kastjes nodig.

Wat normaal tv kijken betreft, is via DVB-T2 in mijn beleving het meest normaal, CI-module in de tv, zenders opzoeken en klaar. Geen apps of externe kastjes nodig. 

• February 8, 2026

Wat normaal tv kijken betreft, is via DVB-T2 in mijn beleving het meest normaal, CI-module in de tv, zenders opzoeken en klaar. Geen apps of externe kastjes nodig. 

Met DVB-T2 moet je weer aan een externe antenne die je goed moet richten en met Digitenne heb je net iets minder zenders ter beschikking dan bijvoorbeeld TV Start van Ziggo.

TvG2016
Helper
  • February 8, 2026

Zo lust ik er nog wel een paar. Bij DVB-C moet je de hele woning dan weer vol leggen met coax. DVB-T2 is echt de meeste simpele manier van tv-kijken. Antenne uitrichten hoeft niet (is geen DVB-S2). Neerzetten is voldoende. In 90 procent van de gevallen kan dit op iedere plek. En in de andere gevallen moet je wellicht de antenne op een specifieke plek zetten.

En voor de hedendaagse mammoet van tv-kijken met meer online volfoet het zenderaanbod van DVB-T2 voor velen. Zeker als een mediaspeler als de uiterst stabiele Apple TV wordt gebruikt. En DVB-T2 hoeft de Apple TV gebruiker dan weer niet meer te gebruiken als de TV+ app voor Apple TV er is. Blijft een gemis en ook vreemd dat KPN als een van de grootste provider als enige geen Apple TV app heeft.

• February 8, 2026

Tja ook voor de huidige methode van kijken moeten er netwerk kabels naar elke kamer voor de ontvangers of anderszins. Wifi wordt wel steeds beter maar niet onfeilbaar.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

DVB-C belegt meer bandbreedte dan IPTV, specifiek wanneer Multicast wordt gebruikt (Ziggo, KPN). Daarom deactiveert Ziggo (bij mijn adres) nu al bepaalde zender(-pakketen) op coax om hogere snelheden te kunnen aanbieden.

TvG2016
Helper
  • February 8, 2026

Tja ook voor de huidige methode van kijken moeten er netwerk kabels naar elke kamer voor de ontvangers of anderszins. Wifi wordt wel steeds beter maar niet onfeilbaar.

Dat hoeft toch niet. Veel gaat tegenwoordig draadloos. Zeker nu providers volop inzetten op wifi met extra wifipunten.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • February 8, 2026

Het is juist goed dat bedrijven hun apparaten monitoren. Dan worden problemen sneller gedetecteerd. Het is niet om (het gedrag van) gebruikers te controleren. 

Waarom denk jij dat Apple TV alleen zo goed werkt door monitoring?  Ik weet wel dat Apple ontwikkeld puur op eigen apparatuur, dat maakt waarom het zo stabiel werkt. Bij Android tv is het zo dat er 100.000 o.a. Chinese kastjes op de markt zijn waardoor er veel backdoors zijn ingebouwd en Google door partners en sponsering ontzettend veel verdiend aan monitoring en die gegevens ook met liefde doorverkoopt. 

Maar er is onlangs goed nieuws geschreven over de KPN app voor Apple TV. Er is namelijk bevestigd dat die op de roadmap staat en tussen de bedrijven door is het officieus bekend geworden dat dit ergens in 2026 gaat gebeuren. Maar er is geen officiële planning voor bekend gemaakt. 

Krijg inmiddels zoveel jeuk van die term roadmap. Die term is echt KPN zijn trotse USP geworden om mensen abonnementen te verkopen die nog twijfelen.  

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Krijg inmiddels zoveel jeuk van die term roadmap. Die term is echt KPN zijn trotse USP geworden om mensen abonnementen te verkopen die nog twijfelen.  

Dat dus. ‘Het staat op de roadmap’ zegt net zo weinig als ‘er is nog niets over bekend’. 

En inderdaad is de ‘roadmap’ niet meer dan een zoethoudertje, een poging hoop te wekken of (lastige) vragen hierover meteen af te doen. Want hoe opmerkelijk: op de roadmap lijkt verder niets te staan.

Een TV App voor andere dan Andoid, Tizen en LG? De update naar Andoid 14 van de ontvangers? Uit antwoorden op vragen daarover blijkt van niet dus ik ben wel benieuwd wat er nog meer op die roadmap staat (als die al bestaat).

TvG2016
Helper
  • February 9, 2026

Het probleem net een upgrade naar Android TV 14 is dat je het op oudere apparaten stabiel werkend moet krijgen. Eigenlijk werkt deze versie alleen maar geheel goed op eigen apparaten van Google. En daar zit het knelpunt. En ook het voordeel van Apple TV. Het tvOS kan geheel ingericht worden voor de eigen mediaspelers van Apple. Het hoeft hierdoor geen compromis te zijn voor duizenden verschillende OEM-ontwerpen van mediaspelers. En hierdoor is Apple TV dan ook stabieler dan Android TV. Uitgezonderd dus de eigen apparaten van Google.

En over de term roadmap. Die bestaat echt binnen een ontwikkelingstraject. En dat dit langer duur dan Android dat heeft wel een verklaring waar je als Apple TV gebruiker eigenlijk niets aan hebt. Het is ook het gevolg van een eerder gemaakte keuze op basis van een inschattingsfout.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • February 9, 2026

En over de term roadmap. Die bestaat echt binnen een ontwikkelingstraject. En dat dit langer duur dan Android dat heeft wel een verklaring waar je als Apple TV gebruiker eigenlijk niets aan hebt. Het is ook het gevolg van een eerder gemaakte keuze op basis van een inschattingsfout.

Maar als je een roadmap maakt zet je daar ook de SMART doelen bij. Hetgeen wat KPN roept is een schreeuw in de woestijn, terwijl ze schijnbaar in winkels die app wel verkopen als bestaand. 

Het verbaasd mij ook dat KPN het gooit onder geheimhouding/concurrentiegevoelige info, want als je een app aankondigt op een openbaar forum vraag ik mij af wat de concurrentie daar aan heeft, mede omdat kpn de enige is zonder app. 

En inderdaad is de ‘roadmap’ niet meer dan een zoethoudertje, een poging hoop te wekken of (lastige) vragen hierover meteen af te doen. Want hoe opmerkelijk: op de roadmap lijkt verder niets te staan.

Ik heb geen idee wat er op de roadmap verder nog staat, maar ik vermoed niet dat een Apple tv app het enige doel is wat KPN zich in de toekomst gesteld heeft.