Skip to main content

Beste KPN, 

Ik heb vandaag mijn TV Philips 43pus608/12 als welkomstcadeau ontvangen. Echter ben ik erg teleurgesteld, je kan geen andere apps downloaden. Je moet het doen met de vooraf geïnstalleerde apps. Dit vind ik eeg treurig want je kunt bijvoorbeeld geen Spotify, Disney+, Ziggo go, etc downloaden. Wat heb je dan aan een smart TV als je nog niet een zelf mag bepalen welke apps je graag wel en niet wilt hebben. Als ik dat had geweten had ik wel een ander welkomst cadeau gekozen. Weet iemand een workaround om alsnog andere apps erop te krijgen? Alvast bedankt! 

Dit komt doordat er Saphi i.p.v. Android TV op deze tv staat.
Als je ook TV+ hebt genomen dan kunnen extra apps geïnstalleerd worden op de DIW7022.
Als je dit niet hebt of niet wilt dan kan je kijken voor bijvoorbeeld een Google Chromecast met Google TV.
Sideloading van apps zoals bij Android TV is niet mogelijk bij Saphi (gebaseerd op Linux).
Het Saphi besturingssysteem vervangen door Android TV is tot op heden niet mogelijk.

Overzicht Philips tv's
Hierbij word per tv aangegeven of er “Google TV", “Android TV” of “Philips Smart TV” op zit.
Duidelijker zou zijn als er i.p.v. “Philips Smart TV” er “Saphi” of “Saphi Smart TV” zou staan.
Het mag ook duidelijker staan op de KPN site. Een forumbericht met afbeelding van de informatie over de tv op de KPN site.

De Officiële Philips 43PUS7608/12 pagina vermeld “Philips Smart TV “
Vermeld ook een recensie van een gebruiker met het zelfde probleem en een antwoord (geen oplossing).


Je kan ook voor de 4k versie van de  “Google Chromecast met Google TV”* kiezen omdat je een 4k tv hebt.


Lijkt mij indd dat wanneer je kiest voor een welkomstcadeau dat je ook even het typenr online opzoekt toch? Dat staat er altijd bij vermeld, beetje vooronderzoek zodat je weet wat je exact krijgt. Wel is het gewoon een 'smart tv' maar niet zoals tegenwoordig gemeengoed is op basis van bijv. Android tv. Dit zag je voornamelijk veel toen Android tv nog niet gemeengoed was een jaar of tien geleden, en zo hebben alle tv fabrikanten hun eigen software voor de goedkopere tv's en de duurdere draaien bijv op Android tv of anders.

Ja er staan beperkt apps op, en ja ook zal de ondersteuning over 3 jaar voor de apps zijn verdwenen. 

Plaats lekker een Chromecast met Google tv in één van de HDMI ingangen. Stel de Google tv afstandsbediening lekker in op HDMI-Cec en klaar ben je! Je hebt geen last van het software deel op de tv en dan kan die heel wat jaren mee.