Skip to main content
Antwoord

Arcadyan HMB2260 bijna onbruikbaar traag met Amazon Prime

• November 8, 2025
  • 12 reacties
  • 165 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

De Arcadyan HMB2260  (die ik al sinds 2016 / xs4all heb) is bijna onbruikbaar traag bij kijken naar Amazon Prime.

Andere functionaliteiten heb ik geen probleem mee…

Glasvezel, 200Mbit, Fritzbox 7490

Hoe kan ik dit oplossen?  Een uitgebreide reset heeft niet geholpen.

Beste antwoord door Lvd91

@joop2023 je kunt de klantenservice (tel. nummer 0800-0402) vragen om de ontvanger om te ruilen voor de Arris VIP5202, die is een stuk sneller. 

Een andere optie is om de Prime app van je Smart TV te gebruiken indien mogelijk.

12 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • November 8, 2025

@joop2023 je kunt de klantenservice (tel. nummer 0800-0402) vragen om de ontvanger om te ruilen voor de Arris VIP5202, die is een stuk sneller. 

Een andere optie is om de Prime app van je Smart TV te gebruiken indien mogelijk.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 8, 2025

Hallo ​@joop2023 ,

Dat is inderdaad een oude ontvanger en waarschijnlijk heb je ook al lang een abonnement lopen op oudere voorwaarden. 

Je kunt (mits contractvrij) jouw abonnement aanpassen (en goedkoper maken) door op een andere manier te verlengen. Je gaat dan over de huidige (2025) propositie en KPN TV+. Dat betekent dat je dan ook de meest moderne ontvanger van KPN gaat ontvangen, de KPN TV+-ontvanger (DIW7022). Daarmee kun je prima Amazon Prime gebruiken en daarnaast nog heel veel andere apps. Bijvoorbeeld de Ziggo Go app voor het Europees voetbal. 

Dat verlengen kan telefonisch via de klantenservice. Het makkelijkste gaat dat middels een belafspraak

Het kan ook (mits contractvrij) via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 8, 2025

@joop2023 even voor de volledigheid 🙂:

De manier die ik noemde (de klantenservice bellen en vragen om een VIP5202) is binnen je het abonnement wat je nu hebt, daar veranderd niks aan. De VIP5202 is qua menu en bediening hetzelfde als de HMB2260 maar wel een stuk sneller.

Met de optie die ​@Noordzee noemt ga je wel een ander abonnement aan en krijg je een DIW7022 ontvanger, waarvan de bediening wel iets anders is dan je nu gewend bent. Voordeel is wel dat je daar een stuk meer apps op kunt gebruiken vanwege Android TV.

Beide opties zijn mogelijk dus kijk maar wat voor jou het meest wenselijk is. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 8, 2025

Bedankt voor de goede en snelle antwoorden.  Ik ga nu eerst even voor de vervanging.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 8, 2025

Bedankt voor de goede en snelle antwoorden.  Ik ga nu eerst even voor de vervanging.

Je kunt in MijnKPN ook jouw ontvanger omruilen voor de DIW7022 met behoud van jouw oude abonnement. 

Wil je de Arris VIP 5202? Dan bellen met de klantenservice.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 8, 2025

@Noordzee ik weet het niet helemaal zeker, maar het omruilen van een iTV ontvanger naar TV+ binnen het bestaande abonnement is toch alleen bij Hussel mogelijk?🙂

• November 8, 2025

@Noordzee ik weet het niet helemaal zeker, maar het omruilen van een iTV ontvanger naar TV+ binnen het bestaande abonnement is toch alleen bij Hussel mogelijk?🙂

KPN is op dit moment bezig om dat voor iedereen mogelijk te maken, ongeacht welk abonnement je hebt. Dit gaat in etapes. Voor het nieuwjaar zou iedereen dit moeten kunnen doen in MijnKPN.

Als je daarvoor kiest, dan worden al de ontvangers die je hebt worden omgeruild voor tv+ ontvangers. Als je dat doet kan je daarna niet meer terug naar de oude ontvangers. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

@joop2023 

De Arcadyan HMB 2260 is inderdaad een hele oude en trage KPN tv ontvanger.

Voor tv kijken nog wel aardig, maar meer niet.

P.S.

Wees voorzichtig als je het topic Feature request mocht bezoeken.

Dit is een wensenlijst.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is een goede box die ik kan aanbevelen.

Ook streamingdiensten werken er aardig goed op. (en na Android 14 update werken ze nog beter (denk ik).

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@joop2023, logisch dat je de beste kijkervaring wil bij het gebruiken van Amazone Prime. Als ik het topic en de reacties zo lees zie ik dat je al van goede adviezen bent voorzien door andere community leden, Met een nieuwere tv-ontvanger zal Prime een stuk soepeler werken in ieder geval. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 12, 2025

Ondertussen heb ik een VIP5202 gekregen, via XS4ALL.  KPN deed moeilijk, maar na doorverbinden met XS4ALL was het zo gepiept.

Een verschil van dag en nacht!  Bedankt voor de tips!

Wel jammer dat dit doosje ook - net zoals de Arcadyan - merkbaar warm wordt, ook als ie uit (in standby) staat…  Net zo veel sluipverbruik als een flinke LED lamp die dag en nacht aan staat.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 13, 2025

@joop2023 

Je abonnement loopt dus via XS4ALL, dank klopt het, dan moet je het via XS4ALL regelen.

KPN kan dan niets doen.  Daarvoor moet je je abonnement overzetten naar KPN.

Ja XS4ALL is van KPN, maar draaien nog wel zelfstandig onder de vlag van KPN.

Forum|alt.badge.img+7
  • November 13, 2025

Beste ​@joop2023 , heel fijn dat de 5202 wel goed werkt.

Wel jammer dat dit doosje ook - net zoals de Arcadyan - merkbaar warm wordt, ook als ie uit (in standby) staat…  Net zo veel sluipverbruik als een flinke LED lamp die dag en nacht aan staat.

Hier hebben we ook de 5202 maar die wordt niet warm. Kan de box wel zijn warmte kwijt of staat ie misschien een beetje ingebouwd of dichtbij een warmtebron?