Skip to main content

Ik heb dezelfde problemen als Jasper. Ik zit ook in Spanje. Het ligt niet aan de Spaanse Provider. Het ligt aan de KPN iTV app. Jammer dat ik de berichten van Jasper niet gelezen heb. Ik dacht dat het aan mijn “oude” chromecast 4K lag. Ik heb via Mediamarkt hier in  Spanje een nieuwe chromecast HD gekocht en geïnstalleerd. Lekker hoor. Die nieuwe chromecast heeft allemaal nieuwe Google apps. Mijn tv is omgetoverd in een Google tv.  Sterker nog, alle pps die al stonden op m’n LG tv, heb nu allemaal zowat dubbel. Enfin, dat zou dan niet erg zijn.  Wars ik de nieuwe chromecast voor aangeschaft heb ….. de KPN iTV app blijft rottig doen !  Het  

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

@Juwo123 @IngK Chromecast 4k heeft google playstore, zoek kpn itv in playstore en installeer dan kan je vanuit homescreen de kpn app openen en gebruiken en het casten vergeten.


@Juwo123 @IngK Chromecast 4k heeft google playstore, zoek kpn itv in playstore en installeer dan kan je vanuit homescreen de kpn app openen en gebruiken en het casten vergeten.

De smart-TV app voor Android TV werkt, zoals eerder gezegd, alleen op/via het eigen thuisnetwerk.


@wjb Afgezien van @IngK die in Spanje is, is me niet duidelijk waarom dat iemand van smartphone cast op zijn chromecast geplugd op zijn TV niet thuis is. En vanuit Spanje kan man prima via VPN verbinding met een zelfshosted VPN server thuis het smarttv app gebruiken.


@wjb Afgezien van @IngK die in Spanje is, is me niet duidelijk waarom dat iemand van smartphone cast op zijn chromecast geplugd op zijn TV niet thuis is.

Wat bedoel je hiermee?

 

En vanuit Spanje kan man prima via VPN verbinding met een zelfshosted VPN server thuis het smarttv app gebruiken.

Klopt, ik doe niet anders vanaf mijn Chromecast Google TV en dan niet alleen voor de smart-TV app van KPN maar ook om Netflix te laten denken dat die Chromecast Google TV thuis gebruikt wordt.


Zoals @wjb aangaf de app via Google play -genaamd KPN smart tv- is alleen voor thuis netwerk.    Ik lees nu de opmerking van @TDN :  je moet dus kennelijk met VPN een verbinding met je thuisnetwerk in Nederland creëren. Wow dit gaat boven mijn pet.   Ik zou echt niet weten hoe maar waarom ik zulke bokkensprongen zou moeten maken.   Waarom kan KPN dit probleem niet simpel. oplossen ????     Een respectabele logge instantie als KPN - waar ik nu al ruim 40 jaar mee verbonden ben (telefoon mobiel internet tv etc etc)- zit gewoon achterover en laat haar klanten maar tobben !!!. 


Waarom kan KPN dit probleem dit oplossen ?

KPN kan dit probleem prima oplossen, dat is het issue niet. Het issue is wel dat KPN die probleem niet wil oplossen omdat dat contract-sharing in de hand werkt en omdat er dan vast en zeker meer betaald zal moeten worden voor de distributieovereenkomsten met de zenders.

Het is dus een commerciële overweging om dit niet te ondersteunen.


Ik ben gewoon in Nederland en ervaar hetzelfde probleem als juwo123.

Onregelmatig stopt de uitzending en verschijnt het KPN scherm: Gereed om te casten.

En natuurlijk altijd op een ongelegen moment.

Ik cast via Android naar een Google Chromecast.

Het probleem is sinds december 23 aanwezig daarvoor geen probleem, ook in Spanje niet.


Dan wordt het tijd om een klacht bij KPN in te dienen. Ik ga niet over op die stomme VPN oplossingen !!!  Ik stap uit dit forum. Bedankt voor alle info; ik weet nu genoeg. Ik ga mn eigen weg. 


Dan wordt het tijd om een klacht bij KPN in te dienen.

Waarover zou je dan een klacht in willen gaan dienen?


Waar ik een klacht over wil indienen ? Heel  concreet - die app van KPN ITV vertoont storingen. Lees hierboven maar. 


Een andere storing bijvoorbeeld : dwars over het beeld van de tv programma verschijnt een groen vlak met de tekst : “Picture in picture …. De video wordt vertoont terwijl u iets anders aan het doen bent”   Wat is dat nou weer ?   Ik had eerder gemerkt dat er “ergens” in de app wat opgeslagen video’s staan, terwijl ik nooit iets opneem. Die video’s heb ik verwijderd. Nu staat er niets in het bestand “”Opnames” maar toch doet de app vermoeden dat er iets loopt 🤷‍♀️


Beste WJB 

Ik zie op verschillende forums uw naam verschijnen   Elke keer wordt de schuld op iets anders geschoven. De provider de televisie het merk van mobiel Android Apple en dan het land etc etc.           De klanten van KPN worden maar net een kluitje in het riet gestuurd. Wordt het nu niet eens tijd om de hand in eigen boezem te steken !? De iTV app van KPN is sinds 2019 niet vernieuwd. !!!!            De klanten stellen een normale vraag. Verdienen zij nu niet een betere assistentie voor al het geld dat zij jaren lang zitten te betalen ?  DIT is een klant-onvriendelijk gedrag van KPN. 


De iTV app van KPN is sinds 2019 niet vernieuwd. 

Persoonlijk ervaar ik eigenlijk geen problemen met de KPN TV app van KPN op mijn Android tablet.


Beste WJB 

Persoonlijk ervaart u geen problemen.  Dat klopt niet. Dan gooit u het dus weer op het type tablet of mobiel. Vervokgens wordt aangeven wat de laatste update is van de iTV app van KPN is, tw 28 September 2023.        Dan hebt u de klachten niet goed gelezen :  De klanten geven aan dat de storingen sinds november/december 2023 plaatsvinden.      Dan heeft KPN dus niets gedaan 


Persoonlijk ervaart u geen problemen.  Dat klopt niet.

Dat klopt wel, ik ervaar echt geen problemen met de KPN TV app, ook vandaag niet.


Beste WJB

Ik had een vraag op dit forum gezet over de datum van de laatste update van de iTV app en daarop werd door u gesteld dat dit op 28 september 2023 voor het laatst was gebeurd.    De klachten hierboven dateren van november / december 2023.   Het blijkt dat KPN dus de storingen niet heeft verwerkt in een nieuwere update. Waarom niet ?


Het blijkt dat KPN dus de storingen niet heeft verwerkt in een nieuwere update.

Omdat er geen sprake is van een (algemene) storing die aan de KPN TV app toe te wijzen is.


Ik vind het diep treurig dat de reacties die nu op dit forum zijn geschreven als niet als een “algemene storing” worden aangemerkt.  Er zijn zo weinig mensen die op een forum deelnemen.  Maar de bovengenoemde  berichtjes zijn allemaal identiek. Dus er is wel degelijk iets met de app aan de hand.   Want, beste WJB,  u gebruikt toch een VPN verbinding ? Dat doet u toch niet voor niets. 


Want, beste WJB,  u gebruikt toch een VPN verbinding ?

Nee, ik gebruik geen VPN verbinding voor de KPN TV app op mijn Android tablet en telefoon, dat is niet nodig immers die app is in de hele EU te gebruiken.

Ik gebruik wel een VPN verbinding voor de KPN smart-TV app op mijn Chromecast Google TV immers die app is alleen op/via het thuisnetwerk te gebruiken en dan is een VPN verbinding met het thuisnetwerk dus een must.


Ok dan is de vraag van mijn kant :  


Beste WJB, heeft u de VPN verbinding rechtstreeks op uw tv gedownload ? Staat die tweede tv inderdaad in het buitenland ? Heeft u vervolgens de smart tv app ook rechtstreeks op de tv gezet ?   Wat is het merk van uw Tv ?  Welke VPN gebruikt u ?  Welke Chrome cast heeft u ?     

Die tv heeft -neem ik aan- een internet aansluiting met wifi router   De wifi router heeft dan het buitenlandse IP adres, echter de IP verbinding wordt “omgevormd” door middel van VPN alleen in de TV zelf  - klopt dat ?
met andere woorden : De (buitenlandse) provider van de (buitenlandse) wifi router zal dus nog steeds het buitenlandse IP adres zien ? 

Hoe moet ik mij voorstellen hoe dat eruit ziet : u zet de tv aan en je ziet meteen Nederlandse tv en wisselt u de zenders gewoon met uw afstand bediening. Of moet er nog een handeling gedaan worden nadat u de tv aan heeft gezet. 


heeft u de VPN verbinding rechtstreeks op uw tv gedownload ? 

Ik gebruik de VPN Client Pro app op de Chromecast Google TV. Het is dus alleen de Chromecast Google TV die via die VPN verbinding communiceert. Sterker nog, het zijn alleen de Netflix app en de KPN smart-TV app op die Chromecast Google TV die via die VPN communiceren.

Zodra Netflix of de KPN smart-TV app gestart wordt zet deze automatisch een WireGuard VPN verbinding op met mijn EdgeRouter thuis. Dit kan alleen met een betaalde licentie.

Je kunt ook de gratis WireGuard VPN client gebruiken maar dan moet je voordat je televisie gaat kijken even handmatig de VPN verbinding opzetten.

Het maakt daarbij niet uit of die Chromecast Google TV in Nederland of ergens anders ter wereld gebruikt wordt zolang de snelheid van de VPN verbinding maar voldoende is. Het IP adres waarmee de smart-TV app van KPN met het KPN TV platform communiceert is dan altijd het publieke IP adres van mijn aansluiting thuis. Het TV platform van KPN ziet de Chromecast Google TV dan ook alsof deze thuis staat.

Mijn zoon gebruikte deze Chromecast Google TV op zijn studentenkamer.


Beste WJB

Dank voor de uitgebreide uitleg. Lijkt mij best ingewikkeld. Ik las dat een surfshark VPN nog redelijk betaalbaar is (€ 3 per maand) en zal het voor een proef periode kunnen uitproberen. Zolang de verbinding snel genoeg is, schreef u, maar in dit land is internet (€ 30 per maand) sowieso niet snel. Anders zou ik kunnen overstappen op NLZiet voor € 8,95 per maand want die zit op “standaard” op de Chromecast HD maar ja, dan heb ik alles weer dubbel omdat de KPN contracten ( € 95 per maand) voor thuis om diverse redenen aangehouden moet blijven. Ik ga eens puzzelen. Jammer dat KPN niet welwillend is om die zwakke plekken op de iTV app te onderzoeken en verbeteren, en klanten dwingt om dit soort idiote en weer met kosten gemoeide maatregelen te nemen. 


@IngK Je kan ook kiezen voor tailscale, is heel simpel en gratis voor gebruikers met weinig eisen. 


Beste TDN maar WJB schreef dat wanneer je een gratis VPN verbinding neemt je elke keer handmatig je IP gegevens moet intoetsen voordat je tv gaat kijken. Ik zit hier met mensen in huis die daar niet zo handig in zijn, moet ik elke keer inspringen.  Ik probeer het juist zo eenvoudig te houden. Dat streamen was al een handicap. Met die internet dipjes was nog te leven. Daarna kwam dat cast resetten erbij. Dus ik hoop met zo’n VPN opzet iets meer “rust” te krijgen. 


@IngK Met tailscale hoef je niet jouw IP te tikken. Je maak verbinding met het tailscale netwerk, en het netwerk weet welke apparaat van jouw online is en je kan dan een verbinding met het apparaat maken. Je kan ook tailscale op TV+Box installeren, het voordeel is het is heel energiezuinig is. Dus je hoef alleen de stroomkosten voor jouw router en de TV+Box te betalen. Bovendien met een zelf gehost server hoef je geen VPN-dienst te nemen, gewoon een VPN client installeren en met jouw thuis server verbinden. Maar tailscale neemt deze stap weg, dus is eigenlijk plug en play.